Valvonnasta huolimatta osalla tauot jäävät pitämättä ja ajoajat venyvät. Tilanne on pysynyt samana vuosia.
Toukokuussa poliisi tavoitti valvonnassa kuljettajan, joka oli pitänyt yhden vapaapäivän 57:n viime vuorokauden aikana.
Tapaus on ääriesimerkki, kertoo Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onninen. Se on kuitenkin yksi tapaus lukuisten ajo- ja lepoaikarikkomusten joukossa: raskaan liikenteen kuljettajien ajo- ja lepoaikojen rikkomukset määrät pysyttelevät korkealla vuodesta toiseen.
Lue myös: Poliisilta hälyttävä paljastus raskaan liikenteen tehovalvonnassa
Suurin osa ajo- ja lepoaikojen rikkomuksista menee Onnisen mukaan samalla kaavalla. Kun neljän ja puolen tunnin välein pitäisi pitää 45 minuutin tauko tai osissa 15–30 minuutin taukoja, tauot jätetään pitämättä tai ne ovat liian lyhyitä.
Ajo- ja lepoaikoja valvotaan tienvarsilla ja yritysvalvontoina, mutta muutosta ei juurikaan ole tapahtunut. Esimerkiksi viimeisimmän neljän vuoden aikana rikkomuksia on havaittu enimmillään 694 ja vähimmillään 595 vuodessa, selviää Traficomin tiedoista.
– Ollaan koko ajan toivottu, että lepoaikojen noudattaminen menisi parempaan suuntaan. Sellaista ei ole näköpiirissä, Onninen sanoo.
Viime vuonna ajo- ja lepoaikarikkomuksia tai ajopiirturirikkomuksia havaittiin 80 prosentissa tarkastetuista kuljetusalan yrityksistä, kertoo Pohjois-Suomen aluehallintoviraston tarkastaja .
