Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus: Suomalaiset ajavat ylinopeutta selvästi enemmän kuin eurooppalaiset

Jopa kolme neljästä suomalaisesta kertoi ajaneensa ylinopeutta vähintään kerran.
Jopa kolme neljästä suomalaisesta kertoi ajaneensa ylinopeutta vähintään kerran.IMAGO/Rolf Poss/ All Over Press
Julkaistu 19.06.2025 09:12
Toimittajan kuva

Markus Friman

markus.friman@mtv.fi

Ylinopeus on Suomessa laajasti hyväksyttyä, selviää tuoreesta tutkimuksesta.

Kansainvälisen ESRA3-tutkimuksen mukaan suomalaiset kuljettajat ajavat ylinopeutta selvästi enemmän kuin eurooppalaiset keskimäärin.

Tutkimusta edeltävinä 30 päivän aikana jopa kolme neljästä suomalaisesta kuljettajasta kertoi ajaneensa ylinopeutta taajamassa ja maanteillä vähintään kerran.

Suomalaisten antamat vastaukset ylittivät muiden vastanneiden maiden keskiarvon huomattavasti.

Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että Suomessa ylinopeuden ajamista pidetään hyväksyttävämpänä kuin monissa muissa Euroopan maissa.

Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin vuoden 2023 selvityksessä automaattiset mittausasemat keräsivät nopeustietoja. Suomalaisista autoilijoista noin puolet ajaa ylinopeutta kesäisin ja talvisin tien tyypistä riippumatta.

Lue myös: 232km tunnissa– Mies ajoi törkeää ylinopeutta Iisalmessa

Moni suomalainen kaupunki on laskenut nopeusrajoituksiaan

Suojaamattoman liikenteen kuten kävelijöiden, pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden turvallisuuden kannalta ero 30 km/h ja 40 km/h nopeuksien välillä on dramaattinen.

30 km/h nopeudella ajava kuljettaja saa ajoneuvonsa pysähdyksiin sekunnin reaktioajalla.

Vastaavasti 40 km/h ajaneella kuljettajalla vastaavassa tilanteessa nopeutta on sekunnin jälkeen jäljellä reilusti yli 30 km/h.

− Törmäysnopeus ratkaisee, millaiset mahdollisuudet suojaamattomalla liikenteellä on selviytyä hengissä. Tämä korostaa nopeusrajoitusten merkitystä erityisesti taajama-alueilla, joissa jalankulkijat ja pyöräilijät ovat eniten vaarassa. Taajama-alueilla kulkee myös monen lapsen koulutie, toteaa poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen.

Yhä useampi suomalainen kaupunki on laskenut viime vuosina nopeusrajoituksia keskustoissaan.

Ajonopeuden laskeminen voi pelastaa henkiä

Tutkimusten mukaan nopeuden laskeminen vähentää henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia sekä pienentää liikenteessä vakavasti loukkaantuneiden tai kuolleiden määrää.

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan jo viiden prosentin lasku keskinopeuksissa voi vähentää liikennekuolemia lähes kolmanneksella.

Tämän lisäksi matka-ajat kasvavat vain vähän, polttoainetta kuluu vähemmän ja hiilidioksidipäästöt vähenevät.

Lue myös: Juhannusliikenne käynnistyy – katso vinkit sujuvaan matkantekoon

Tutkimusten mukaan onnettomuuksien määrä taas kasvaa, kun suuri joukko kuljettajia nostaa ajonopeuttaan edes vähän.

Nopeuden kasvu lisää jarrutukseen kuluvaa aikaa, pienentää kuljettajan mahdollisuutta reagoida ja kasvattaa törmäyksestä syntyvää energiaa. Tämä voi lisätä vakavien onnettomuuksien riskiä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Turvallinen liikenne 2025 -tutkimusohjelmassa tuotiin esiin laajojen ja pieneltä tuntuvat nopeusrajoitusten ylitykset voivat muodostaa merkittäviä haasteita turvallisuuteen.

− Valvonnan tehostaminen ei ole vain seuraamusten jakamista, vaan myös ennaltaehkäisevää toimintaa, toteaa Rissanen.

Kun kuljettajat tiedostavat aiempaa paremmin pienienkin ylitysten merkityksen, saadaan liikenneympäristö turvallisemmaksi kaikille tienkäyttäjille.

Nopeusvalvonnan tarkoitus on varmistaa, että kaikki kuljettajat ymmärtävät nopeusrajoitusten merkityksen liikenneturvallisuudelle ja noudattavat niitä johdonmukaisesti. 

Poliisi rohkaisee kaikkia kuljettajia kiinnittämään huomiota ajonopeuksiinsa ja noudattamaan rajoituksia.

Lisää aiheesta:

Liikenneturva: Neljä viidestä ajaa ylinopeutta koulujen lähisuojateillä – "Karmeaa"Tähän nopeusrajoitukseen suhtaudutaan liikenteessä piittaamattomimmin – "Ei voi ajaa fysiikan lakeja karkuun"Tätä on vaikea käsittää: Ylivoimainen enemmistö ei piittaa nopeusrajoituksista koulujen lähistölläMiksi meillä myydään autoja, jotka kulkevat kahtasataa? Joka toinen suomalainen rajoittaisi autojen huippunopeuttaKolme "hyvää" syytä ajaa ylinopeutta – käytätkö sinäkin näitä valehdellessasi itsellesi?Kehä I:llä kaahattu rajusti – peltipoliisien armeija avuksi
LiikenneYlinopeusPoliisiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"