Tutkimus: Suomalaiset ajavat ylinopeutta selvästi enemmän kuin eurooppalaiset

Ylinopeus AOP
Jopa kolme neljästä suomalaisesta kertoi ajaneensa ylinopeutta vähintään kerran.IMAGO/Rolf Poss/ All Over Press
Julkaistu 19.06.2025 09:12
Toimittajan kuva

Markus Friman

markus.friman@mtv.fi

Ylinopeus on Suomessa laajasti hyväksyttyä, selviää tuoreesta tutkimuksesta.

Kansainvälisen ESRA3-tutkimuksen mukaan suomalaiset kuljettajat ajavat ylinopeutta selvästi enemmän kuin eurooppalaiset keskimäärin.

Tutkimusta edeltävinä 30 päivän aikana jopa kolme neljästä suomalaisesta kuljettajasta kertoi ajaneensa ylinopeutta taajamassa ja maanteillä vähintään kerran.

Suomalaisten antamat vastaukset ylittivät muiden vastanneiden maiden keskiarvon huomattavasti.

Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että Suomessa ylinopeuden ajamista pidetään hyväksyttävämpänä kuin monissa muissa Euroopan maissa.

Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin vuoden 2023 selvityksessä automaattiset mittausasemat keräsivät nopeustietoja. Suomalaisista autoilijoista noin puolet ajaa ylinopeutta kesäisin ja talvisin tien tyypistä riippumatta.

Lue myös: 232km tunnissa– Mies ajoi törkeää ylinopeutta Iisalmessa

Moni suomalainen kaupunki on laskenut nopeusrajoituksiaan

Suojaamattoman liikenteen kuten kävelijöiden, pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden turvallisuuden kannalta ero 30 km/h ja 40 km/h nopeuksien välillä on dramaattinen.

30 km/h nopeudella ajava kuljettaja saa ajoneuvonsa pysähdyksiin sekunnin reaktioajalla.

Vastaavasti 40 km/h ajaneella kuljettajalla vastaavassa tilanteessa nopeutta on sekunnin jälkeen jäljellä reilusti yli 30 km/h.

− Törmäysnopeus ratkaisee, millaiset mahdollisuudet suojaamattomalla liikenteellä on selviytyä hengissä. Tämä korostaa nopeusrajoitusten merkitystä erityisesti taajama-alueilla, joissa jalankulkijat ja pyöräilijät ovat eniten vaarassa. Taajama-alueilla kulkee myös monen lapsen koulutie, toteaa poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen.

Yhä useampi suomalainen kaupunki on laskenut viime vuosina nopeusrajoituksia keskustoissaan.

Ajonopeuden laskeminen voi pelastaa henkiä

Tutkimusten mukaan nopeuden laskeminen vähentää henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia sekä pienentää liikenteessä vakavasti loukkaantuneiden tai kuolleiden määrää.

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan jo viiden prosentin lasku keskinopeuksissa voi vähentää liikennekuolemia lähes kolmanneksella.

Tämän lisäksi matka-ajat kasvavat vain vähän, polttoainetta kuluu vähemmän ja hiilidioksidipäästöt vähenevät.

Lue myös: Juhannusliikenne käynnistyy – katso vinkit sujuvaan matkantekoon

Tutkimusten mukaan onnettomuuksien määrä taas kasvaa, kun suuri joukko kuljettajia nostaa ajonopeuttaan edes vähän.

Nopeuden kasvu lisää jarrutukseen kuluvaa aikaa, pienentää kuljettajan mahdollisuutta reagoida ja kasvattaa törmäyksestä syntyvää energiaa. Tämä voi lisätä vakavien onnettomuuksien riskiä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Turvallinen liikenne 2025 -tutkimusohjelmassa tuotiin esiin laajojen ja pieneltä tuntuvat nopeusrajoitusten ylitykset voivat muodostaa merkittäviä haasteita turvallisuuteen.

− Valvonnan tehostaminen ei ole vain seuraamusten jakamista, vaan myös ennaltaehkäisevää toimintaa, toteaa Rissanen.

Kun kuljettajat tiedostavat aiempaa paremmin pienienkin ylitysten merkityksen, saadaan liikenneympäristö turvallisemmaksi kaikille tienkäyttäjille.

Nopeusvalvonnan tarkoitus on varmistaa, että kaikki kuljettajat ymmärtävät nopeusrajoitusten merkityksen liikenneturvallisuudelle ja noudattavat niitä johdonmukaisesti. 

Poliisi rohkaisee kaikkia kuljettajia kiinnittämään huomiota ajonopeuksiinsa ja noudattamaan rajoituksia.

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne