Aika jyrkkää touhua! Neliveto-Audilla kiivettiin Kitzbühelin syöksyrataa ylämäkeen, kuskia kauhistutti: "Ei se telkkarissa näytä tältä"

Audi e-tron kiipesi ylös legendaarisen syöksyrinteen jyrkimmästä kohdasta 4:44
Audi e-tron kiipesi ylös legendaarisen syöksyrinteen jyrkimmästä kohdasta.

Audi e-tron valloitti Hahnenkammin syöksylaskuradan jyrkimmän osuuden. Uskaltaisitko ajaa näin jyrkkää ylämäkeä?

Muistatko vielä Audin Suomessa kuvaaman mainoksen, jossa Quattrolla kiivettiin Jämsän Kaipolassa sijaitsevan mäkihyppytornin huipulle? Mikäli on päässyt unohtumaan, niin kerroimme tempauksesta pari vuotta sitten.

Audi on laittanut uutuusmallinsa kiipeilemään myös sen jälkeen. Vuonna 2005 esitelty uusi A6 kipusi samaan, 1980-luvun mainoksesta tuttuun Pitkävuoren mäkihyppytorniin.

Tällä kertaa Audi on tehnyt vastaavan uroteon Red Bullin kanssa Itävallassa.

Mäkihyppytornin sijaan suorituspaikaksi valikoitui Kitzbühelissä sijaitsevan Hahnenkammin syöksylaskuradan pahamaineinen, Mausefalleksi eli hiirenloukuksi kutsuttu osuus. Kyseessä on rinteen jyrkin kohta 85 prosentin jyrkkyydellä, ja kovavauhtisimmat laskijat hyppäävätkin siinä jopa 80 metrin matkan.

Audi e-tronilla kyseinen kohta ajettiin luonnollisesti ylämäkeen. Ratin taakse valikoitui ruotsalainen Mattias Ekström, joka on tuttu nimi niin DTM-sarjan asfalttiradoilta kuin rallin ja rallicrossinkin puolelta.

Ihan vakiomallisella e-tronilla temppu ei olisi kuitenkaan onnistunut. Autoon iskettiin toinenkin sähkömoottori taka-akselille, ja alle lyötiin piikkirenkaat.

Myös tempun turvallisuuteen kiinnitettiin huomiota. Ekströmin eloonjääminen haluttiin varmistaa turvakaarilla, kilpa-auton istuimella ja 6-pistevöillä. Autoon oli lisäksi kiinnitetty turvavaijeri, joka ei Audin mukaan kuitenkaan tarjonnut helpotusta jyrkässä nousussa, vaan yksinkertaisesti varmisteli tempun turvallisuutta.

Kuten artikkelin yltä löytyvältä videolta näkyy, on kyseessä äärimmäisen jyrkkä nousu. Ekströmkin toteaa, ettei se telkkarin alppihiihtolähetyksiä katsoessa näytä aivan näin pahalta.

Lähde: Audi, Red Bull

Lue myös:

    Uusimmat