11 kuolemaa tutkittu – käsijarru olisi pelastanut heistä jokaisen

Työpaikkaonnettomuuksien tutkintaryhmä tutki 11 vuosina 1994-2014 sattunutta kuorma-auton käsijarrun kytkemättä jättämisestä aiheutunutta työpaikkakuolemantapausta.

Tutkituissa tapaturmissa kuljettaja on puristunut joko renkaiden alle tai liikkeelle lähteneen massan ja kiinteän pystysuuntaisen esteen väliin.

Yhtä tapausta lukuun ottamatta kaikissa muissa tutkituissa tapauksissa on käsijarru jäänyt kytkemättä päälle tai se ei ole kytkeytynyt päälle. Kaikissa tutkituissa tapauksissa vaihde on ollut vapaalla, useissa tapauksissa myös moottori on ollut käynnissä ja kuljettaja on ollut ohjaamon ulkopuolella.

Kuljettaja on useissa tapauksissa yrittänyt nousta liikkumaan lähteneen ajoneuvon ohjaamoon. Kuljettajan lisäksi hallitsemattomassa liikkeellelähtötilanteessa vaaralle altistuvat muutkin alueella olevat henkilöt.

Miten vastaavat työtapaturmat olisi vältettävissä?

Tutkintaryhmä suosittaa tutkintaraportissa vastaavien tapaturmien välttämiseksi:

– Kuljettajan pitää huolehtia vetoauton sekä perävaunun paikalla pysyminen. Jos työrutiiniin tulee häiriö, on hyvä pysähtyä hetkeksi arvioimaan tilanne ja vasta sitten jatkaa työtä.

– Kuljettajan tulee käyttää kuorma-auton käsijarrua ja varmistua ennen ohjaamosta ulos lähtemistä, että jarru ja sen sulkuventtiili ovat kytkeytyneet toimintaan.

– Ajoneuvon paikallaan pysyminen tulee aina varmistaa. Lastauslaiturissa varmistaminen tehdään ensisijassa sidonnalla tai lukituslaitteilla. Mikäli sidonta ja lukitus eivät riitä, voidaan käyttää lisäksi kiiloja.

– Lastaus- ja purkupaikkojen pintojen pitäisi olla vaakasuoria. Lastauslaiturin kohdalla pinnan kaato tulisi olla lievästi laituria kohden.

– Pääasiallista määräysvaltaa käyttävän työnantajan on syytä arvioinnin perusteella rajoittaa tarpeetonta liikkumista ja oleskelua lastaus- ja purkupaikoilla. Kulkureitit on merkittävä ja selvästi erotettava tavaransiirtojen reiteistä.

– Kuorma-autoja tai perävaunuja ei saa ajaa liian lähekkäin laituriin tai pysäköintiriviin. Kuljettajan työvaiheille tulee varata riittävästi vapaata tilaa.

– Nouseminen liikkuvaan kuorma-autoon on vaarallista. Mikäli ajoneuvo lähtee rullaamaan hallitsemattomasti, pitää ensisijaisesti varoittaa muita vaarasta.

– Kuorma-autoissa ja perävaunuissa, joita käyttää useampi kuin yksi kuljettaja, on syytä olla ajopäiväkirja, johon kirjataan myös huomiot toimintahäiriöistä ja jonka kuljettaja tarkastaa ennen ajoa. Jos jarrujärjestelmässä havaitaan toimintahäiriö, on se korjattava heti.

Lisää toimintaohjeita löytyy tutkintaraportista TOT 7/11, jonka löydät täältä.

Työpaikkaonnettomuuksien tutkintajärjestelmä (TOT) tutkii useimmat Suomessa työpaikoilla sattuvat kuolemaan johtaneet työtapaturmat.

Lue myös:

    Uusimmat