Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) muistuttaa, että teräsrakenteisia ajoramppeja ei pidä koskaan käyttää jäisellä alustalla onnettomuusriskin takia.
Tukesin tietoon on tullut yksi vakava läheltä piti -tilanne ja yksi kuolemaan johtanut onnettomuus, jossa teräsrakenteiset ajorampit ovat liukuneet pois auton alta korjaustöiden aikana.
Kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa auton alla työskennellyt jäi puristuksiin.
Ajoramppeja käytetään muun muassa öljynvaihtoon tai auton alapuolella olevien osien korjaukseen.
– Auton etu- tai takapyörät ajetaan ramppien päälle, jolloin auton alle jää enemmän tilaa työskentelyyn. Lumisella tai jäisellä alustalla rampit voivat olla vaarallisen liukkaat, kertoo Tukesin ylitarkastaja Jere Heikkinen tiedotteessa.
Lue myös: Äidin ja kehitysvammaisen pojan matka vuokra-autolla tyssäsi varoitusvaloon – yritys ei suostunut korvaamaan taksikuluja
Autoissa on eroja
Erilaiset autot käyttäytyvät eri tavoin rampeille ajettaessa. Myös auton vetotavalla on vaikutusta ramppien käyttöön.
– Esimerkiksi takavetoisen auton eturenkaita ei välttämättä edes pysty ajamaan rampille, jos alusta on liukas ja rampit liukuvat etupyörien edellä, Heikkinen sanoo.
Jos auto silti ajetaan rampeille, etupyörät voivat pyöriä vapaasti, kun jarrupoljin vapautetaan, vaikka pysäköintijarru olisi käytössä.
– Etuvetoinen auto taas voi onnistua kiipeämään rampeille myös liukkaalla alustalla, mutta rampit voivat liukua pois auton alta, jos renkaiden pyörimistä ei estetä mitenkään.
Huomioi nämä seikat, kun käytät ajoramppia:
- Tutustu käyttöohjeisiin ja käytä ajoramppia niiden mukaisesti.

