Yllättävä totuus nykypäivän 18-vuotiaista: Onko tämä vaaleanpunainen muoviläpyskä tulevaisuudessa harvinaisuus?

3:03
Henkilöauton ajokortin on saanut poikkeusluvalla lähes jokainen alaikäinen hakija. Olisiko vaatimuksia syytä tiukentaa?

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedottaa, että nuorten kiinnostus autokoulun käymiseen jatkaa laskuaan.

Vaikka ajokorttilain uudistus vuonna 2018 laski henkilöauton ajokortin hintaa merkittävästi ja lisäsi opetusluvan suosiota sekä 17-vuotiaille ikäpoikkeusluvalla myönnettyjen ajokorttien määrää, hankkii B-kortin silti yhä harvempi nuori.

Traficomin tuoreiden tietojen mukaan enää vain 54 prosenttia 18-vuotiaista nuorista hankkii ajokortin. Trendi on samanlainen koko Suomessa, vaikka alueellinen vaihtelu onkin viraston mukaan suurta.

Lakiuudistuksen jälkeen myös aiempaa harvemmalla 16-vuotiaalla on jonkin ajoneuvoluokan ajo-oikeus. Muutos on näkynyt erityisesti myönnettyjen mopokorttien määrässä, mutta myös moottoripyöräkorttien osuus on laskenut.

Ajokorttilain uudistus laski B-kortin kuluttajahintaa ja lisäsi opetusluvan suosiota. B-korttisuoritusten kokonaismäärä kasvoi hieman ja autokouluoppilaiden menestyminen ajokokeessa heikkeni.

Mikä uudistus?

Ajokorttilakia uudistettiin vuonna 2018. Taustalla oli tavoite ajokorttisääntelyn selkeyttämisestä ja keventämisestä, mutta kuitenkin liikenneturvallisuuden vaatimukset huomioonottaen. Uudistuksessa opetuksen vaatimuksia kevennettiin ja valinnaisuutta lisättiin.

Autokouluala on kritisoinut pakollista opetusta vähentänyttä uudistusta. Se on kutsunut nykyistä opetusta muun muassa tutkintokeskeiseksi.

Lähde: Traficom

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja