Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan vaikutukset näkyvät nyt

1:43Ajokorttien poikkeuslupien määrä on noussut räjähdysmäisesti vuodessaAjokorttien poikkeuslupien määrä on noussut räjähdysmäisesti. Aihetta käsiteltiin Huomenta Suomessa 22. lokakuuta 2019.
Julkaistu 18.05.2020 14:18

Ville Järveläinen

Liikenneopettajia edustava yhdistys on huolissaan vuoden 2018 ajokorttilakiuudistuksen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. Sen mukaan nykyisessä ajo-opetuksessa tähdätään vain ajokortin saamiseen, ei asioiden oppimiseen.

Yle uutisoi viime perjantaina törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrän kasvaneen alkuvuonna peräti 60 prosentilla vuoden takaisesta.

Asiasta huolestunut Poliisihallitus tiedusteli muiden maiden tilannetta eurooppalaisen ROADPOL-liikennepoliisijärjestön kautta.

– Lähes kaikki 15 maata, jotka vastasivat, olivat kiinnittäneet ihan tähän samaan asiaan huomiota. Suuret ylinopeudet ovat lisääntyneet. Viesti oli, että nyt kun tiet ovat tyhjentyneet, niin baana on niin sanotusti ollut auki, Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Maria Hoikkala totesi Ylen haastattelussa.

Lue myös: Ratin taakse valvotusti jo 16-vuotiaana, autokoulu yksivaiheiseksi – tämä kaikki muuttui uuden ajokorttilain myötä

"Laki on pahasti epäonnistunut"

Vaikka poikkeuksellinen korona-aika on saattanut vaikuttaa räikeimpien tapausten määrään, on taustalla liikenneopettajien mukaan laajempikin ilmiö, joka juontaa juurensa parin vuoden takaiseen lakiuudistukseen.

– Koulutusta on tällä hetkellä liian vähän. Vuoden 2018 ajokorttilaki on mielestämme pahasti epäonnistunut, Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti kertoo yhdistyksen tiedotteessa.

Anuntin mukaan huolestuttavan moni oppilas vastaa autokoulun teoriatunneilla asiasta kysyttäessä olleensa kaahaajan kyydissä. Kokemusta kuvaillaan lähes poikkeuksetta pelottavaksi ja turvattomaksi. Silti vain pieni osa kertoo uskaltaneensa puuttua ajokortin omaavan ajotapaan.

– Juuri tällä hiljaisuudella pidetään yllä vaarallista kuljettajan harhaluuloa, että matkustajat pitäisivät kaahailijaa jotenkin coolina, Anunti sanoo.

Erityisesti nuorten miesten ongelma

Liikenneturvan mukaan nuorten miesten riski kuolla liikenteessä henkilöauton kuljettajana on muita ikäryhmiä suurempi.

Nuorten mieskuljettajien riskialttiille ajotavalle ovat ominaista suuret ajonopeudet, liian pienet turvavälit, liikennesäännöistä piittaamattomuus, ajaminen humalassa sekä ilman turvavöitä ajaminen.

Lue myös: Niele kiukkusi, kun näet tämän symbolin auton takaluukussa: "Varsin harvoin osallisina onnettomuuksissa"

Nuorten miesten aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa aiheuttaneella kuljettajalla on aikaisempia liikennerikkomuksia 64 prosentissa tapauksista. 67 prosentissa tapauksista onnettomuutta on edeltänyt vähintään 10 km/h:n ylinopeus.

Nuorten miesten riski kuolla rattiin on Liikenneturvan mukaan moninkertainen nuoriin naisiin verrattuna.

Mikä muuttui vuonna 2018?

Kun nykyinen ajokorttilaki astui voimaan heinäkuussa 2018, putosivat ajokorttien hinnat, kun vanhasta kolmivaiheisesta kuljettajaopetuksesta siirryttiin yksivaiheiseen malliin. Samalla ajo-opetuksen määrä väheni puoleen.

Liikenneopettajien mukaan nykyisessä laissa opetuksen painopisteenä ei ole asioiden oppiminen, vaan ajokortin saaminen oppilaan käteen.

– Lain tarkoituksena oli, että jokainen itse ostaa vapaaehtoista opetusta sen verran kuin kokee itse tarvitsevansa. Opettajien mukaan näin ei ole tapahtunut. Opetuksesta on tullut tutkintoon tähtäävä pikakurssi, joka ei anna kaikille aikaa kasvaa turvallisiksi, vastuullisiksi ja ekologisiksi kuljettajiksi, Liikenneopetus ry jyrähtää tiedotteessaan.

Mitä ajokortin saamiseksi vaaditaan?

B-luokan ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen minimivaatimukset 1.7.2018 alkaen:

  • 4 tuntia "ensimmäisen ajokortin opetusta", mikäli oppilaalla ei ole aiempaa ajokorttia.
  • 10 tuntia ajo-opetusta autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana.
  • "Tarvittava" määrä teoriaopetusta autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana. Määrä valittavissa oppilaan tarpeen mukaan.
  • 8 tuntia riskientunnistamiskoulutusta ajo-opetuksen minimimäärän ja tarvittavan teoriaopetuksen jälkeen.

Lähde: Liikenneopetus ry, Liikenneturva, Traficom

Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti sekä Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ovat vieraana MTV3:n Uutisaamussa tiistaina 19. toukokuuta kello 7.18.

Lue myös: Mönkijä mielessä? Uusi ajokorttilaki toi mukanaan mukavan muutoksen

Lisää aiheesta:

Ajo-opettaja pysähtyi Nurmijärven turmapaikalle ja havahtui, mikä kaikki ajo-opetuksessa on pielessäOpetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössäNuorten liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason, mutta poliisin mukaan silti parempi kuin koskaan: "Syyllistämisen sijaan annettava valmiuksia"Alaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin"Nuori voi saada ajokortin hyvin vähäisellä ajo-opetuksella, jos ei itse halua ostaa sitä lisää – liikenneopettajien mukaan asenteissa riittää vielä tekemistä"Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaiset
LiikenneLiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetLiikennerikoksetAjokorttiAutokouluYlinopeusLait ja lainsäädäntöAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 11:59
    Helsinki

    Suora lähetys: Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä

  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?