Yhteiskäyttöautojen esteenä korkeat vakuutusmaksut

Autojen yhteiskäyttö monipuolistaa joukkoliikennettä ja tekee matkaketjuista joustavampia. 

Autojen yhteiskäytön ja vertaisvuokrauksen edistäminen mahdollistaisi autokannan resurssien viisaamman hyödyntämisen.

Suomessa toimii kuusi yhteiskäyttöauto-operaattoria. Autojen yhteiskäytön haasteet jakautuvat yksityisen tarjonnan, kaupallista liiketoimintaa harjoittavien toimijoiden sekä viranomais- ja vakuutusliiketoiminnan kesken. 

Yksityisen henkilön este auton tarjoamiselle yhteiskäyttöön on korkea vakuutusmaksu, koska yksityisen käytön ja vertaisvuokrauksen vakuutusriskit luetaan auton omistajan tappioksi. Yhteiskäyttöautoilun edistäminen vaatii muutoksia nykyisiin toiminta-tapoihin.

– Yksityisen henkilön suurin kompastuskivi auton tarjoamiselle yhteiskäyttöön on korkea vakuutusmaksu, koska yksityisen ja vertaisvuokrauksen vakuutusriskit luetaan aina auton omistajan tappioksi. Autojen yhteiskäyttö tulisi siis huomioida liikennevakuutuslaissa, verotuksessa sekä auton rekisteröinnissä, toteaa Trafin erityisasiantuntija Sami Nikula.

– Yksityiskäytölle, yhteiskäytölle ja liiketoiminnalliselle vuokrakäytölle tulisi laatia selkeät säännöt ja rajat jotka erottavat ne toisistaan.

Autojen yhteiskäytön ja vertaisvuokrauksen edistäminen tukisi todennäköisesti kansantalouden rakenteellista uudistamista kerryttäen pidemmällä aikavälillä valtion verotuottoja. Se lisäisi yrittäjyyttä, loisi työpaikkoja ja mahdollistaisi autokannan resurssien viisaamman hyödyntämisen.

Lähde: Trafi

Lue myös:

    Uusimmat