Mihin autojen "mustia laatikoita" käytetään? Entä millaisia riskejä niiden käyttöön liittyy?
Euroopan unionin vaatimuksesta uusissa autoissa on pian oltava yhteensä 30 uutta turvallisuusjärjestelmää vakiovarusteena.
Uusia järjestelmiä ovat muun muassa älykäs nopeusavustin, joka varoittaa kuljettajaa nopeusrajoituksen ylittämisestä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, automaattinen kaista-avustin sekä peruutuskamera ja mahdollisuus alkolukon asentamiseen. Myös onnettomuustietotallennin eli niin sanottu musta laatikko on tulossa pakolliseksi varusteeksi.
EU uskoo, että pakollisten turvavarusteiden myötä liikenneonnettomuuksien uhriluku pienenee merkittävästi, sillä inhimillinen virhe on osallisena noin 95 prosentissa tieliikenneonnettomuksia.
Lue myös: Uusiin autoihin pakolliset nopeusrajoittimet – myös "mustat laatikot" tulossa
Autot ovat turvallisia matkustajille, mutta eivät muille tienkäyttäjille
Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen vieraili tiistaina MTV3-kanavan Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa. Tolvasen mukaan uusilla turvajärjestelmillä pyritään parantamaan kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta.
– Mutta kyllähän se painopiste alkaa pikkuhiljaa siirtymään siitä auton sisällä olevien turvallisuuden turvaamisesta heikompien tienkäyttäjien eli jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvaamiseen, Tolvanen kertoo.
Tolvanen näkee, että nykyinen suuntaus on seurausta siitä, että autoissa matkustavien ihmisten turvallisuuden parantamiseksi on vuosikymmenten varrella tehty jo paljon.
Parantamisen varaa on aina, mutta yleisesti ottaen tämän päivän autot ovat turvallisia niissä matkustaville, ja suurimmat turvallisuudessa tapahtuvat edistysaskeleet otetaankin nyt muiden tienkäyttäjien suojaamisen saralla.
