Asiantuntija hämmästelee tapausta, jossa nukkuva mies ajoi Lappeenrannassa yli sadan kilometrin tuntivauhdilla automaattiohjauksella.
Nykyautojen ajoavustejärjestelmien ei pitäisi mahdollistaa unessa ajamista. Poliisi kuitenkin tiedotti maanantaina pysäyttäneensä Lappeenrannassa kuskin, joka ajoi kuutostietä 115 kilometrin tuntivauhtia ratissa nukkuen.
Kuski puhalsi lisäksi lähes kolmen promillen humalatilaa vastaavan lukeman poliisin seulonta-alkometriin.
Poliisin mukaan mies teki matkaa automaattiajolla.
Lue lisää: Humalainen kuski nukkui 115 kilometrin vauhdissa moottoritiellä – poliisi: "Tällaista en ole nähnyt"
Traficomin johtava asiantuntija Reijo Jälkö ei ole koskaan kuullut autosta, joka ajaa ajoradalla nukkuva kuski kyydissään.
– Ei sen pitäisi onnistua, Jälkö toteaa STT:lle.
Suurin osa Suomen teillä kulkevista autoista ei edes mahdollistaisi tällaista. Automaatiotasoja on asteikolla 0–5, ja enemmistö Suomen autokannasta asettuu asteikon lukemille 0–1, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi STT:lle.
Uudemmat autot sijoittuvat automaatiotasoasteikolla korkeammalle. Monista uusista autoista löytyy esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka osaa kiihdyttää ja hidastaa autoa ympäröivän liikenteen vauhdin mukaan. Kaistavahti sen sijaan pitää ajoneuvon ajoradalla.
Poliisin mukaan unessa ajaneen auto onnistuttiin pysäyttämään ajamalla sen edessä ja hidastamalla vauhtia, mihin auto reagoi hidastamalla niin ikään.
– Tämä dynaaminen tehtävä on jo useissa autoissa mahdollista. Kuljettaja on kuitenkin se vastuullinen henkilö, Traficomin Jälkö sanoo.
Kädet oltava ratissa
Automaatio-ominaisuuksista huolimatta autojen ei Jälkön mukaan pitäisi jatkaa matkaa ajoradalla, jos kuski vetelee sikeitä.
Suomessa automaatio-ominaisuuksia osaavissa autoissa kuskin on pidettävä kädet ratissa ajon aikana. Muuten auto alkaa merkistä riippuen herjaamaan jollain tapaa. Jotkut autot jopa hidastavat vauhtia ja ohjautuvat lopulta ajoradan reunaan turvaan.
Jälkön mukaan hänen omasta autostaankin löytyy ominaisuus, joka huomauttaa, jos kädet eivät ole ratissa.
– Kojetauluun tulee ensinnäkin, että pidä ratista kiinni, ja sen jälkeen se rupeaa piippailemaan.
Liikenneturvan Niemen mukaan jotkut ajoneuvomallit joko vaativat käsiä koskemaan rattiin tietyin väliajoin tai varoittavat ajoissa, kun järjestelmä on kytkeytymässä pois päältä ja kuljettajan on tartuttava toimeen.
– Se tilanteiden määrä on edelleen hyvin rajattu, missä autot itsestään selviäisivät. Vastuu ajoneuvon turvallisesta kuljettamisesta on edelleen ehdottomasti kuljettajalla, myös Niemi muistuttaa.
Rattiin nukahtamistakin vastaan löytyy ominaisuuksia. Jotkut ajoneuvomallit antavat varoituksia, jos ajoneuvo havaitsee, ettei kuski vaikuta olevan hereillä. Jos kuski ei reagoi, ajoneuvo alkaa hidastaa ja ohjata ajoneuvoa tien oikeaan reunaan, jonne se lopulta pysähtyy.
Vanhemmistakin automalleista löytyy vireystilavahteja, jotka hälyttävät ajoneuvon havaitessa väsymystä kuskissa.
– Kaikissa näissä pitäisi aina muistaa se, että kyse on kuitenkin edelleen tietokoneista ja kohtuullisen uudesta teknologiasta. Virheitä mahtuu sinne paljon edelleen, kun työ on vielä hyvin alkuvaiheissa, Niemi sanoo.
Tulevaisuudessa haasteita
Automaation yleistyessä tulevaisuudessa ihmisille tulee autoa hankkiessa vastaan yhä enemmän uutta opittavaa, kun autoissa käytetään erilaisia järjestelmiä.
– Tulisi aina varmistua, että miten tämä kyseinen ajoneuvo toimii. Minkälaisia järjestelmiä tässä on, milloin ne ovat päällä, milloin pois päältä. Mitä ajoneuvo olettaa, että kuljettaja tekee ja miten hän toimii missäkin tilanteessa, Niemi luettelee.
– Valmistautuminen ajotehtävään tulee vaatimaan erilaista toimintaa kuin nykyisin, hän jatkaa.
Katso myös: Mitä mukautuvan vakionopeudensäätimen käytöstä pitää tietää?
3:53Adaptiivinen eli mukautuva vakionopeudensäädin putoaa usein ensimmäisenä pois pelistä, kun ajokeli muuttuu huonoksi. Katso videolta, mitä varusteen toiminnasta pitää tietää.