EU haluaa puuttua auton kaasupolkimen toimintaan – erikoinen muutos vaikeuttaisi ylinopeuden ajamista

4:35
Euroopan unioni haluaa kaikkiin uusiin autoihin nopeusrajoittimet. Kerroimme asiasta MTV Uutiset Livessä keväällä 2019.

Euroopan unioni haluaa taistella ylinopeuden ajamista vastaan ajoneuvoteknisin ratkaisuin, kertoo Ison-Britannian yleisradioyhtiö BBC.

EU:n liikenneturvallisuusasiantuntijat ehdottavat, että uusien autojen kaasupolkimien toimintaa muutettaisiin tavalla, joka vaikeuttaisi ylinopeuden ajamista. Mahdottomaksi nopeusrajoituksen ylittäminen ei muuttuisi, mutta erityisesti tahattomien lipsahdusten määrä vähentyisi.

Ehdotuksessa auton kaasupolkimen toimintaa muutettaisiin siten, että polkimen vaste katoaisi auton kulkiessa suurinta sallittua nopeutta.

Järjestelmä toimisi siis yhdessä muun muassa nopeusrajoitusmerkkejä lukevien kameroiden kanssa, joita on jo lukuisissa viime vuosikymmenellä esitellyissä autoissa. Teknologia tulisi pakollisiksi kaikkiin EU-alueella myytäviin uusiin autoihin reilun vuoden päästä.

Kuljettaja pystyisi ylittämään suurimman sallitun nopeuden polkaisemalla kaasupoljinta voimakkaasti. Tämä ei tapahtuisi vahingossa, joten ylinopeuden ajaminen olisi aina tietoinen valinta.

Autovalmistajilla omasta mielestään parempi ehdotus

Ylinopeuden ajamista hankaloittavaa teknologiaa pyritään saamaan uusiin autoihin vuodesta 2022 alkaen, mutta lopullista toteutustapaa haetaan vielä. Päätös on tehtävä ensi vuoden huhtikuuhun mennessä.

Autovalmistajat eivät ole lämmenneet EU-asiantuntijoiden uusimmalle ehdotukselle, vaan yhtiöt kannattavat huomattavasti halvempaa ratkaisua, jossa kojelautaan syttyisi nopeusrajoituksen ylittyessä merkkivalo. Tätä voitaisiin säestää myös äänimerkillä.

Sekä liikenneasiantuntijat että autovalmistajat ovat luonnollisesti sitä mieltä, että juuri heidän ideansa on kuljettajien mielestä mielekkäämpi.

Eurooppalaisten autovalmistajien yhdistys ACEA kertoo kannattavansa kaikenlaisia turvallisuutta parantavia innovaatioita, mutta peräänkuuluttaa kuluttajatutkimusten tarpeellisuutta.

– [Valittavan] järjestelmän tulisi saada kuljettajilta mahdollisimman laaja hyväksyntä, yhdistyksen edustaja kertoo.

Tarkoituksena pelastaa henkiä

Henkilö- ja pakettiautoihin on tulossa pakollisiksi myös kuljettajan väsymyksestä ja tarkkaamattomuudesta varoittavat järjestelmät, peruutustutkat tai -kamerat sekä niin sanottu musta laatikko, joka tallentaa tietoa ajoneuvon liikkeistä ja kuljettajan toiminnasta onnettomuustapausten varalta. Myös hätäjarrutusjärjestelmä halutaan vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin autoihin.

– Uusilla turvaominaisuuksilla, joista tulee nyt pakollisia, voi olla vastaava vaikutus kuin turvavyön käyttöönotolla aikanaan. Monet uusista ominaisuuksista ovat jo käytössä, etenkin kalliimmissa ajoneuvoissa. Nyt tarkoituksena on lisätä ajoneuvojen turvallisuutta kautta linjan ja luoda perusta tulevaisuuden verkottuneelle ja automatisoidulle liikkuvuudelle, EU:n sisämarkkinoista vastaava komissaari Elżbieta Bieńkowska totesi Euroopan komission tiedotteessa keväällä 2019.

Yhdeksän kymmenestä tieliikenneonnettomuudesta on seurausta inhimillisestä erehdyksestä. Komission laskelmien mukaan uudet määräykset voisivat säästää jopa 25 000 ihmishenkeä ja auttaa välttämään jopa 140 000 vakavaa loukkaantumista jo ensimmäisten 15 vuoden aikana. 

Lähde: BBC, Euroopan komissio

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja