Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU haluaa puuttua auton kaasupolkimen toimintaan – erikoinen muutos vaikeuttaisi ylinopeuden ajamista

All Over Press
Julkaistu 13.10.2020 06:33

Ville Järveläinen

Euroopan unioni haluaa taistella ylinopeuden ajamista vastaan ajoneuvoteknisin ratkaisuin, kertoo Ison-Britannian yleisradioyhtiö BBC.

EU:n liikenneturvallisuusasiantuntijat ehdottavat, että uusien autojen kaasupolkimien toimintaa muutettaisiin tavalla, joka vaikeuttaisi ylinopeuden ajamista. Mahdottomaksi nopeusrajoituksen ylittäminen ei muuttuisi, mutta erityisesti tahattomien lipsahdusten määrä vähentyisi.

Ehdotuksessa auton kaasupolkimen toimintaa muutettaisiin siten, että polkimen vaste katoaisi auton kulkiessa suurinta sallittua nopeutta.

Järjestelmä toimisi siis yhdessä muun muassa nopeusrajoitusmerkkejä lukevien kameroiden kanssa, joita on jo lukuisissa viime vuosikymmenellä esitellyissä autoissa. Teknologia tulisi pakollisiksi kaikkiin EU-alueella myytäviin uusiin autoihin reilun vuoden päästä.

LUE MYÖS: Uusiin autoihin automaattiset nopeusrajoittimet? EU-direktiivi halutaan voimaan pikaisesti

Kuljettaja pystyisi ylittämään suurimman sallitun nopeuden polkaisemalla kaasupoljinta voimakkaasti. Tämä ei tapahtuisi vahingossa, joten ylinopeuden ajaminen olisi aina tietoinen valinta.

Autovalmistajilla omasta mielestään parempi ehdotus

Ylinopeuden ajamista hankaloittavaa teknologiaa pyritään saamaan uusiin autoihin vuodesta 2022 alkaen, mutta lopullista toteutustapaa haetaan vielä. Päätös on tehtävä ensi vuoden huhtikuuhun mennessä.

Autovalmistajat eivät ole lämmenneet EU-asiantuntijoiden uusimmalle ehdotukselle, vaan yhtiöt kannattavat huomattavasti halvempaa ratkaisua, jossa kojelautaan syttyisi nopeusrajoituksen ylittyessä merkkivalo. Tätä voitaisiin säestää myös äänimerkillä.

Sekä liikenneasiantuntijat että autovalmistajat ovat luonnollisesti sitä mieltä, että juuri heidän ideansa on kuljettajien mielestä mielekkäämpi.

Eurooppalaisten autovalmistajien yhdistys ACEA kertoo kannattavansa kaikenlaisia turvallisuutta parantavia innovaatioita, mutta peräänkuuluttaa kuluttajatutkimusten tarpeellisuutta.

– [Valittavan] järjestelmän tulisi saada kuljettajilta mahdollisimman laaja hyväksyntä, yhdistyksen edustaja kertoo.

Tarkoituksena pelastaa henkiä

Henkilö- ja pakettiautoihin on tulossa pakollisiksi myös kuljettajan väsymyksestä ja tarkkaamattomuudesta varoittavat järjestelmät, peruutustutkat tai -kamerat sekä niin sanottu musta laatikko, joka tallentaa tietoa ajoneuvon liikkeistä ja kuljettajan toiminnasta onnettomuustapausten varalta. Myös hätäjarrutusjärjestelmä halutaan vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin autoihin.

– Uusilla turvaominaisuuksilla, joista tulee nyt pakollisia, voi olla vastaava vaikutus kuin turvavyön käyttöönotolla aikanaan. Monet uusista ominaisuuksista ovat jo käytössä, etenkin kalliimmissa ajoneuvoissa. Nyt tarkoituksena on lisätä ajoneuvojen turvallisuutta kautta linjan ja luoda perusta tulevaisuuden verkottuneelle ja automatisoidulle liikkuvuudelle, EU:n sisämarkkinoista vastaava komissaari Elżbieta Bieńkowska totesi Euroopan komission tiedotteessa keväällä 2019.

Yhdeksän kymmenestä tieliikenneonnettomuudesta on seurausta inhimillisestä erehdyksestä. Komission laskelmien mukaan uudet määräykset voisivat säästää jopa 25 000 ihmishenkeä ja auttaa välttämään jopa 140 000 vakavaa loukkaantumista jo ensimmäisten 15 vuoden aikana. 

Lähde: BBC, Euroopan komissio

LUE MYÖS: Autovalmistaja on valmis menettämään asiakkaita, mutta ei kolareissa: Uusien Volvojen huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissa

Lisää aiheesta:

Yhä useammassa autossa on salaperäinen "musta laatikko" – näitä tietoja EU:lle tärkeä tallennin kerääVolvo on valmis menettämään asiakkaita, mutta ei kolareissa: Uusien autojen huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissaEU: Uusiin autoihin pakolliset nopeusrajoittimet jo 3 vuoden päästä – myös "mustat laatikot" tulossaRuotsalaisvalmistaja panee kaaharit kuriin – tätä lujempaa ei Volvolla kohta enää pääseUusiin autoihin automaattiset nopeusrajoittimet? EU-direktiivi halutaan voimaan pikaisestiTutka ja kamera vakiovarusteeksi joka autoon? EU kaavailee autoihin pakollista turvateknologiaa
AutotAuton toimintaYlinopeusLiikenneturvallisuusEULifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • Eilen11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • pe17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • pe15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • pe12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja