EU: Uusiin autoihin pakolliset nopeusrajoittimet jo 3 vuoden päästä – myös "mustat laatikot" tulossa

EU:n toimielinten neuvotteluissa on löydetty sopu uusista liikenneturvallisuusmääräyksistä ihmishenkien pelastamiseksi.

Tieliikenteen uusista turvallisuusmääräyksistä on päästy Euroopan parlamentin, neuvoston ja komission kolmikantaneuvotteluissa alustavaan yhteisymmärrykseen. Vielä hyväksyntää vailla olevan suunnitelman mukaan muun muassa uusien autojen nopeusrajoittimet tulisivat pakollisiksi vuodesta 2022 alkaen.

Päätöksiä ei ole vielä tehty siitä, millä tavalla nopeusrajoitin toteutettaisiin. Se voisi perustua esimerkiksi liikennemerkkejä lukevaan kameraan tai GPS-paikannukseen. Järjestelmä kertoo kuljettajalle vallitsevan nopeusrajoituksen ja hidastaa auton nopeutta, mikäli kuljettaja ei sitä itse tee.

Järjestelmä on kuitenkin turvallisuussyistä kierrettävissä hetkellisesti, sillä toisinaan nopeusrajoituksen ylittäminen voi olla turvallisempaa kuin sen noudattaminen.

Henkilö- ja pakettiautoihin tulisivat pakollisiksi myös kuljettajan väsymyksestä ja tarkkaamattomuudesta varoittavat järjestelmät, peruutustutkat tai -kamerat sekä niin sanottu musta laatikko, joka tallentaa tietoa ajoneuvon liikkeistä ja kuljettajan toiminnasta onnettomuustapausten varalta. Myös hätäjarrutusjärjestelmä halutaan vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin autoihin.

– Uusilla turvaominaisuuksilla, joista tulee nyt pakollisia, voi olla vastaava vaikutus kuin turvavyön käyttöönotolla aikanaan. Monet uusista ominaisuuksista ovat jo käytössä, etenkin kalliimmissa ajoneuvoissa. Nyt tarkoituksena on lisätä ajoneuvojen turvallisuutta kautta linjan ja luoda perusta tulevaisuuden verkottuneelle ja automatisoidulle liikkuvuudelle, EU:n sisämarkkinoista vastaava komissaari Elżbieta Bieńkowska toteaa Euroopan komission tiedotteessa.

Yhdeksän kymmenestä tieliikenneonnettomuudesta on seurausta inhimillisestä erehdyksestä. Komission laskelmien mukaan uudet määräykset voisivat säästää jopa 25 000 ihmishenkeä ja auttaa välttämään jopa 140 000 vakavaa loukkaantumista jo ensimmäisten 15 vuoden aikana. 

Suunnitelma odottaa vielä Euroopan parlamentin ja neuvoston virallista hyväksyntää, joka saataneen syksyllä.

Lähde: Euroopan komissio

Lue myös:

    Uusimmat