Tutkimus lyttää suositun dieetin – ei autakaan laihtumaan merkittävästi: "Pelkästään se, että pudottaa painoa, ei tarkoita…"

0:35
Ajatteletko, että kalorien minimoiminen on "hyvää", suklaa taas "pahaa"? Intuitiivinen syöminen on yksinkertaisimmillaan syömistä kehon viestejä kuunnellen. Tässä vinkkejä somessakin suosiota keräneeseen syömistapaan!

Tutkimuksen mukaan hehkutettu pätkäpaasto ei tuonutkaan suurta etumatkaa painonpudotukseen. Itse asiassa paastosta vaikutti olevan osittain jopa haittaa.

Kun kardiologi Ethan Weiss päätti vuosia sitten kokeilla pätkäpaastoa, hän huomasi tuloksia nopeasti. Weiss söi vuorokauden sisällä vain kahdeksan tunnin aikana ja onnistuikin metodin avulla pudottamaan kiloja. Mies koki löytäneensä hyvän tavan hallita painoaan.

Vuonna 2018 Weiss tiimeineen alkoi tutkia pätkäpaastoa, joka on hyvin suosittu dieetti-ilmiö. Selvityksen tulos kuitenkin yllätti, kertoo CNBC.

Mikä on pätkäpaasto?

Pätkäpaaston ideana on rajoittaa syöminen tietyn aikaikkunan sisään vuorokauden aikana. Puhutaan esimerkiksi "16:8-menetelmästä", jossa päivän ruoat syödään kahdeksan tunnin aikana, ja 16 tuntia paastotaan.

Weiss tiimeineen ei yllättäen kuitenkaan löytänyt todisteita siitä, että pätkäpaasto olisi toimiva painonpudotusmenetelmä.

– Pelkästään se, että pudottaa painoa, ei tarkoita, että terveydelle tapahtuu hyviä asioita, Weiss muotoilee.

Pätkäpaastoilijat söivät vain keskipäivän ja iltakahdeksan välillä

Weissin tiimi värväsi 116 ylipainoista tai liikalihavaa osanottajaa, jotka saivat käyttöönsä bluetooth-ominaisuudella varustetun vaa'an. Osanottajat harrastivat liikuntaa samalla tavalla kuin normaalissa arjessaankin, mutta he söivät eri tavoilla.

Koehenkilöistä osa harrasti pätkäpaastoa ja söi vain keskipäivän ja iltakahdeksan välillä. Esimerkiksi kalorirajoituksia osanottajilla ei ollut.

Kaikki osanottajat pudottivat melkein saman verran painoa

Kokeessa henkilöt, joiden piti syödä satunnaisiin aikoihin kahdeksan tunnin aikaikkunan sisällä, pudottivat 12 viikon kokeen aikana noin kilon. Henkilöt, jotka söivät kolme ateriaa niin sanottuina tavanomaisina ruoka-aikoina ja saivat myös syödä välipaloja, pudottivat noin puoli kiloa. Ero tuloksissa ei ole tilastollisesti merkittävä.

– Aloitin tämän [tutkimuksen] toivoen osoittavani, että tämä juttu, jota itse olen tehnyt vuosia, toimii. Mutta heti, kun näin datan, lopetin, Weiss itse totesi haastattelussa.

Weissin mukaan syy sille, että kumpikin ryhmä laihtui, voi olla niin sanottu lumevaikutus: koska osanottaja tietää olevansa mukana ravintotutkimuksessa, hän alkaa kiinnittää enemmän huomiota ravintoonsa.

Pätkäpaastolla olleet vaikuttivat menettäneen enemmän lihasmassaa

Weissin tiimi pyysi pienen osan pätkäpaastoajista tarkempiin kokeisiin, joissa esimerkiksi heidän paastosokeritasojaan ja rasvan määrää kehossa tutkittiin. Tutkijat havaitsivat, että pätkäpaastolla olleet henkilöt vaikuttivat menettäneen enemmän lihasmassaa kuin kontrolliryhmän osanottajat.

Weissin mukaan tulos ei ole ratkaisevan merkittävä, mutta hän toivoisi voivansa tutkia asiaa myöhemmin lisää johtopäätösten vetämiseksi.

Weiss ei myöskään heittäisi pätkäpaastoajatusta kokonaan dieettien kaatopaikalle, sillä kellonajallakin saattaa olla vaikutusta. Hänen koehenkilönsä nimittäin välttivät syömistä aamuisin. Paaston sijoittaminen iltaan voisi tuoda erilaisia tuloksia.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja