Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tunnetko ostajan vastuut ja oikeudet? Näin selviät pulmatilanteesta

Shutterstock
Julkaistu 03.12.2013 15:04

Sekä ostajan että myyjän oikeudet ja velvollisuudet on määrätty kuluttajansuojalaissa. Siihen onkin hyvä tukeutua ongelmatilanteessa.

Kuluttajana sinun velvollisuutesi on maksaa tuote kokonaan ja ajallaan. Myyjän velvollisuus taas on toimittaa sovitunlainen tuote sovittuna aikana. Tuote on virheellinen, mikäli

– tuote ei sovellu käyttötarkoitukseen, johon se on myyty. Tämä voi tarkoittaa sitä, että tuote on rikki tai muuten viallinen.

– tuote ei vastaa myyjän antamaa kuvausta.

– tuote on pakattu huonosti tai riittämättömästi.

– tuotteen kestävyys ei ole samaa luokkaa kuin on kohtuullista olettaa.

Tällaisessa tapauksessa on syytä ottaa yhteyttä myyjään ja neuvotella korvauksesta. Älä viivyttele huomattuasi virheen, vaan marssi myyjän pakeille vähintään kahden kuukauden sisällä siitä, kun olet huomannut virheen. Hyvitys ei automaattisesti ole kaupan purku ja rahojen palautus, vaan se voi olla myös tuotteen vaihto, korjaus tai hinnan alennus.

Käänny kuluttajaneuvojan puoleen, mikäli et pääse myyjän kanssa sopuun. Häneltä saat henkilökohtaisia neuvoja ja apua sovitteluun. Mikäli tilanne ei vieläkään ratkea, voit valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Käsittelyaika voi kuitenkin olla pitkä, eivätkä kaikki tapaukset suinkaan ratkea ostajan hyväksi. Viimeinen keino on oikeusjuttu, mutta se voi tulla kalliiksi. Harkitse siis huolella, onko riitatilanne todella sen arvoinen.

Voit tutustua kuluttajansuojakiin täällä.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lisää aiheesta:

Houkuttelevia tarjouksia joka paikassa? Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätäKolme mahdollista ongelmatilannetta, joihin voit törmätä tarjouskampanjoiden aikaan – "Lähtökohtaisesti kyseessä on aina sopimusrikkomus, ellei..."Ostitko auton tällä tavoin? Jos myyjä unohti kertoa pari juttua, saat palauttaa auton vielä vuodenkin päästäKKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perusteinTiesitkö tätä? Kaikilla kaupoilla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta: "Kuluttajilla on vuosikausia ollut virheellinen käsitys…"Tiedä oikeutesi, jos tuot auton Ruotsista: Moni myyjä yrittää vedota tähän seikkaan, mikäli ongelmia ilmenee – älä niele
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 18:55
    Videopelit

    Löytyykö sinulta tällainen ohjekirja tai pahvikotelo? Voi olla satasien arvoinen: "Älkää hävittäkö"

  • 17:31
    Leivonta

    Liisa yhdisti mokkapalat ja mutakakun – lopputuloksena superhitti!

  • 16:07
    Ruoka

    Tätä ruokaa saa syödä vain 2 grammaa päivässä

  • 13:29
    Verkkokauppa

    Shein poisti lapsen näköiset seksinuket sivuiltaan – halpakauppasivustot syynissä Ranskassa

  • 11:05
    Ruoka

    Tunnettujen liköörikonvehtien valmistus lopetettu yllättäen: "Pitääkö juuri ennen joulua...?"