Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiina tuskastui sähköautoilijan talviseen ongelmaan – keksi naurettavan helpon ratkaisun: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"

0:55Tiinalla välähti! Ratkaisi sähköautoilijoiden talvisen ongelman naurettavan yksinkertaisella tavallaTiinalla välähti! Hämeenlinnalaisnainen ratkaisi sähköautoilijoiden talvisen ongelman naurettavan yksinkertaisella tavalla.Tiina Grönberg
Julkaistu 22.02.2022 15:53

Ville Järveläinen

Hämeenlinnalaisnainen ei jäänyt taivastelemaan tumput suorina, kun sähköauton arkikäyttöä hankaloittava suunnittelukukkanen alkoi ärsyttää. Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta hauska ratkaisu, joka tuntuu suorastaan naurettavan yksinkertaiselta.

– Sähköautoilussa on niitä hetkiä kun miettii, että onko tämä juttu suunniteltu ihan loppuun asti, vaivaudunko turhasta vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin, hämeenlinnalainen Tiina Grönberg kertoo MTV Uutisille.

Tiina kyllästyi siihen, että taivasalla seisovan Mitsubishi Outlanderin latauspistoke on usein aamulla lumen ja jään peittämä. Hän ei kuitenkaan lannistunut, vaan keksi ongelmaan ratkaisun, joka helpottaa hieman lataamisen lopettamista töihin lähtemistä aamulla.

– Kaikenlaisia ideoita pukkaa päähän, kun muutaman kerran tonkii, raapii ja sulattelee jäätä ja lunta luukusta, hän sanoo.

Lue myös: Tämä voi tulla hybridillä ajavalle yllätyksenä: "Vaikka auto on ollut latauksessa..."

Vuoden verran hybridillään ajanut Tiina on huolissaan autojen latausporttien ja -luukkujen kestävyydestä Suomen olosuhteissa, kun jäätyneitä latauspistooleita runnotaan kiireessä ja pimeässä. Hän huomauttaa, että latausportin ympäristössä on muovisia osia ja pieniä onkaloita, joihin lumi ja jää pääsevät pesiytymään.

– Osat ovat tosi kovilla. Ihmettelen, jos ihmisillä ei noita hajoa

– Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin, kun olisi näitä kehitysideoita, hän naurahtaa.

Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten Tiina ratkaisi ongelman, johon hän uskoo muidenkin sähköautoilijoiden voivan samaistua.

"Sähköllä kuljen niin pitkälle kuin sähköä riittää"

Tiinan tapauksessa ärsytyksenaihe on tosin vain toisessa päässä työmatkaa, sillä työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta. Työpaikallekaan Outlanderilla ei aivan pääse pelkän sähkön voimin.

– Sähköllä kuljen niin pitkälle kuin sähköä riittää, sitten polttomoottorilla loput ja kotona taas auto lataukseen.

Sähköautojen ja ladattavien hybridien talvikelillä putoavat toimintamatkat ovat yksi asia, joka ärsyttää monia – usein tosin eniten heitä, jotka eivät sähköautoa edes omista.

Lue myös: Polttomoottorin vetovoimaa voi olla vaikea vastustaa – näin moni sähköauton ostanut suomalainen palasi bensaan ja dieseliin

Tiina ei aivan voi samaistua muiden kohtaamiin ongelmiin, sillä hän kertoo pääsevänsä Outlanderillaan talvella vähintään yhtä pitkälle, mutta välillä jopa pidemmälle kuin kesällä.

– Nopeusrajoituksen putoaminen satasesta kahdeksaankymppiin kompensoi, hän sanoo.

Lataushybridi tuo silti matkantekoon stressittömyyttä, jota täyssähköauto ei Tiinan mielestä vielä tarjoa.

– Onhan sähköllä ajaminen hienoa, kun auto on hiljainen ja kulkee kuin itsestään, mutta sekin on hienoa, että osaa sitten vaihtaa automaattisesti polttomoottorille sähkön loppuessa.

Miksei auto ole tallissa?

Tiinan nokkelalla kikalla on myös kääntöpuolensa. Muotoonsa jäätyneitä rättejä lojuu nimittäin vähän siellä sun täällä.

– Välillä ne sitten jäätyvät kiinni pihakivetykseen. Täytyisi olla aamulla aina topakka ja viedä ne jäiset rätit autotalliin kuivumaan.

Mutta eikö koko latausongelmalta voisi välttyä säilyttämällä autoa tallissa?

Lue myös: "Kylmä voi tuoda haasteita" – uusi sähköautomerkki julkaisi ohjeet Suomen talvesta selviämiseen

– Autotallit on meillä paremmassa käytössä kuin auton säilytyksessä, eli siinä mielessä tässä saa kyllä itseään syyttää omista valinnoistaan, Tiina naurahtaa.

Ideaa on jo jatkokehitetty

Tiina sanoo korvanneensa pyyhkeet sittemmin kestokasseilla huomattuaan, että niistä lumi ja jää irtoavat aamulla paremmin.

– Poikani myös näytti, että on olemassa magneeteilla autoon kiinnittyviä härpäkkeitä tähän samaan tarkoitukseen, eli en vissiin ole yksin ongelmani kanssa.

Tiina hämmästelee, mikseivät autovalmistajat ole huomioineet sitä, että auton lataaminen ei ole samanlainen prosessi kuin auton tankkaaminen, joka on ohi parissa minuutissa, eikä vastaavaa lumiongelmaa pääse syntymään.

– Ladattavaa hybridiä pitää ladata melkein joka päivä. Kotona auto saattaa olla latauksessa puolet vuorokaudesta, eikä kaikilla ole edes mahdollisuutta autotalliin.

Lue myös: Näin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"

Lisää aiheesta:

Sähköautoilija, muista nämä asiat pakkasella: "Kulutusta pienentää, jos..."Talviajo sähköautolla vaatii totuttelua – tee näin, jos laturi jäätyy autoon kiinniTiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"Tiina kyllästyi sähköautoilijan talviseen ongelmaan – sitten välähti: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"Nestor Kello on ajanut sähkötaksia Lapissa jo yli kolme vuotta – "Hankaluuksia tulee siinä vaiheessa, kun..."Mitä pitää tehdä, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon?
SähköautotAuton lataaminenTalviLumiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • pe06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X