Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä voi tulla hybridillä ajavalle yllätyksenä: "Vaikka auto on ollut latauksessa..."

4:15Onko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioonOnko sähköauto hyvä talviauto? Tesla-kuski kertoo, mitä pitää huomioida.
Julkaistu 15.02.2022 15:57

Ville Järveläinen

Suomen talvessa märkä loskakeli voi muuttua nopeastikin kipakaksi pakkaseksi. Autoilijoiden on hyvä muistaa autojensa akkujen toiminnasta muutama perusasia välttyäkseen ikäviltä ongelmilta, kun lämpötilat laskevat miinukselle. Ladattavalla hybridillä ajavan tulee huomioida, että auton käynnistysakku ei välttämättä lataudu, vaikka auto olisikin kytketty laturiin.

Huolto- ja rengaspalveluita tarjoava Vianor muistuttaa tiedotteessaan, että parhaat päivänsä nähneen akun toiminta voi heikentyä pakkasella nopeastikin.

Kylmällä säällä erityisesti auton käynnistäminen, polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö ja jopa penkkien ja lasien lämmitys vievät tavallista enemmän energiaa, mistä johtuen auton akku on koetuksella.

Vianor varoittaa, että mikäli auton akku alkaa jo muutenkin olla elinkaarensa päässä, voivat pakkaset olla sille viimeinen niitti.

Lue myös: Loistaako autosi mittaristo kuin joulukuusi? Katso tästä, mitä eri vikavalot tarkoittavat ennen kuin on myöhäistä

Hiihtolomalla rinteeseen? Älä tee tätä mokaa!

Akun kuntoon olisi hyvä kiinnittää erityistä huomiota silloin, jos arjen ajomatkat jäävät tyypillisesti lyhyiksi. Vianorin huoltopuolen päällikkö Pekka Alanko kertoo yhtiön tiedotteessa, että lyhyillä ajomatkoilla akku ei välttämättä ehdi latautua tarpeeksi, vaan voi lakata lopulta toimimasta.

Näin voi käydä esimerkiksi hiihtokeskukseen suuntautuvan talviloman aikana, jos kovalla pakkasella ajetaan vain lyhyitä matkoja mökiltä rinteelle. Ongelma korostuu, jos käytössä on polttoainetoiminen lisälämmitin.

– Kylmällä kelillä ajaisin viikon loman aikana ainakin kerran reilun puolen tunnin ajon, jotta akku pysyy kunnossa. Jos lämpötila on lähellä nollaa, niin silloin ehjällä autolla ja akulla pitäisi pärjätä, Alanko toteaa tiedotteessa.

Alangon mukaan kovilla pakkasilla olisi hyvä ajaa parikymmentä minuuttia auton käynnistämisen jälkeen, jotta akku ehtii varmasti latautua. Jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin, akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo.

– Niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat, tiivistää Alanko lisälämmittimen käytössä toimivan nyrkkisäännön.

Huomioi tämä, jos ajat hybridillä

Alanko muistuttaa, että monelle ladattavalla hybridillä ajavalle voi tulla yllätyksenä, että auton käynnistysakku ei välttämättä lataudu, vaikka auto olisikin kytkettynä laturiin.

Osa hybrideistä lataa tai ylläpitää käynnistysakkua ajoakun latauksen ajan, mutta kun ajoakku saavuttaa täyden varauksen, loppuu usein myös käynnistysakun lataus tai ylläpito. Alangon mukaan joitain hybridejä myös sekä esilämmitetään että lämmitetään sähköllä ajamisen aikana polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, mikä kuluttaa käynnistysakun varausta.

– Pakkaskelillä lämmittimen käyttö ja vähäinen käynnistysakun lataus aiheuttavat sen, että vaikka hybridi on ollut latauksessa, ei käynnistysakussa olekaan tarpeeksi virtaa. Tällöin esilämmitys keskeytyy tai ajon aikana polttomoottori käynnistyy käynnistysakun lataamiseksi, Alanko kertoo.

Jos mahdollista, kehottaa Alanko lataamaan ajoakkua pienellä virralla, jolloin lataus kestää pidempään ja samalla myös käynnistysakku latautuu. Käynnistysakkua voi myös ladata erikseen omalla laturillaan.

Akkuongelmat työllistävät myös tiepalvelua

Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen kertoi Autoliiton tiedotteessa viime vuonna, että akkuongelmat ovat yleisimpiä syitä, miksi autoilijat joutuvat turvautumaan tiepalvelun apuun.

Oksasen mukaan moni matka jäisi keskeytymättä pienellä ennakkovarautumisella ja huolenpidolla. Akun kunto olisi hyvä tarkastaa ja akku tarvittaessa vaihdattaa jo ennen ongelmien ilmenemistä.

Akun toimintavarmuutta voi parantaa myös ylläpitolaturilla tai jälkiasenteisella akkulämmittimellä.

– Ylläpitolaturi on hyvä väline akun varaustason ylläpitoon ja akun lataamiseen. Varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa akku kannattaa välillä laittaa lataukseen, vaikka se olisi aivan uusi, Oksanen neuvoo.

Lue myös: "Kylmä voi tuoda haasteita" – uusi sähköautomerkki julkaisi ohjeet Suomen talvesta selviämiseen

Lähteet: Vianor, Autoliitto

Lisää aiheesta:

Tämä laite auttaa välttämään auton pakkasongelmiaAuton esilämmitystä ei kannata unohtaa: Vältä näitä virheitä pakkasella!Hybridikuski, tiedätkö tämän asian töpseliautosi toiminnasta? – "Vaikka auto on ollut latauksessa..."Autoilija, tunnista varoitusmerkit! Kun yksi toiminto menee itsestään pois päältä, voi akku olla tiensä päässäTäyteen ladattu auton akku kestää jopa 70 pakkasastetta, mutta tyhjä hyytyy helposti – tiedä tämä, jos välttelet ajamista kovilla pakkasillaMiten pitää auton akku kunnossa talvella? Tässä vinkit, joiden noudattaminen onnistuu jokaiselta autoilevalta
AutotAuton toimintaAuton lataaminenAuton viatSähköautotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa