Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Polttomoottorin vetovoimaa voi olla vaikea vastustaa – näin moni sähköauton ostanut suomalainen palasi bensaan ja dieseliin

2:18Autoilu sähköistyy odotettua nopeammin –"Toimitusajat ovat keskimäärin joviidestä yhdeksään kuukautta"Sähköautoilu yleistyy odotettua nopeammin. Katso Viiden jälkeen -ohjelmamme raportti aiheesta.
Julkaistu 15.02.2022 06:31

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Bensa-autoilijat ovat tämän tilaston valossa sähköautoilla ajavia uskollisempia pysymään valitsemassaan käyttövoimassa.

Sähköistettyjen autojen kaupan vauhti kiihtyi Suomessa viime vuonna. Liikenteessä on nyt jo noin 100 000 ladattavaa autoa, eli täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä.

Tekniikkamurroksessa keskustelu eri käyttövoimien hyvistä ja huonoista puolista on käynyt kiivaana. Kärkevistä puheenvuoroista huolimatta rintamalinjat eivät kuitenkaan ole ehdottomat, eivätkä asenteet esimerkiksi akselilla sähköauto-polttomoottoriauto lopultakaan niin mustavalkoisia kuin joskus voisi kuvitella.

Autoa vaihdettaessa tapahtuu nimittäin paljon siirtymää käyttövoimasta toiseen, paitsi erilaisiin hybrideihin ja täyssähköön, myös sähköstä pois.

Lue myös: Miten tässä näin kävi? Edullisen sähköauton hinta pomppasi tonneilla, vaikka autoverokin poistettiin

Value Clinicin Kauppalehdelle toimittamasta aineistosta selviää, miten niin sanottu käyttövoimauskollisuus kehittyi huhti-joulukuussa viime vuonna.

Bensiini- ja sähköautoilijat valitsivat useimmin saman käyttövoiman millä edellinenkin auto kulki. Dieselinkin pito oli yli 50 prosenttia.

Käyttövoimauskollisuus 1–4/2021

  1. Bensiini 65,5 %
  2. Sähkö 62,4 %
  3. Diesel 51,6 %
  4. Hybridi, bensiini 49,9 %
  5. Plug-in, bensiini 43,0 %
  6. Plug-in, diesel 34,6
  7. Kaasu 22,8
  8. Hybridi, diesel 12,2 %

Yllä olevaa taulukkoa voi lukea toisinkin päin: esimerkiksi sähköautolla aiemmin ajaneista yli kolmasosa luopuikin täyssähköautosta ja vaihtoi johonkin toiseen käyttövoimaan.

– Yhtenä pääasiallisena syynä sähkön osalta voi olla auton lataamisesta koettu liika vaiva arjessa. Vaikka julkinen latausinfra kasvaa jatkuvasti, niin arjen mahdollistajana kotilatausasema on tärkeä monelle, tulkitsee Value Clinicin asiakkuusjohtaja Jouni Tuominen.

– Nähdäkseni käyttövoimasiirtymiin vaikuttaa autoilijoiden omien kokemuksien lisäksi poliittinen keskustelu eri käyttövoimien kohtelusta tulevaisuudesta sekä median joskus räväkkäkin uutisointi.

Useimmiten muihin käyttövoimiin siirryttiin dieselhybridistä, kaasusta ja plug-in-dieselistä.

Mihin siirryttiin?

Mihin käyttövoimaan sitten siirryttiin, jos vanha ei miellyttänyt? Esimerkiksi bensiiniautoa käyttäneistä 20,5 prosenttia siirtyi dieseliin, bensiinihybridiin 6,9 prosenttia ja ladattavaan bensiinihybridiin 4,5 prosenttia. Bensiinistä sähköön siirtyi 1,6 prosenttia.

Sähköautosta kato kävi eniten bensiiniin, johon siirtyi 14,2 prosenttia. Ladattavaan bensiinihybridiin siirtyi 10,3 prosenttia ja dieseliin 9,9.

Dieselistä siirryttiin eniten bensiiniin. Ladattavat bensiinihybridit näyttävät olevan monelle askel kohti täyssähköautoa, sillä se keräsi eniten siirtyjiä niihin, 18,4 prosenttia.

Lue myös: "Norjan sähköautoihmettä ei ole tehty kepillä, vaan porkkanalla" – autoalalla uskotaan, etteivät markkinat normalisoidu vielä vuosiin

Lisää aiheesta:

Kauppalehti kysyi lähes 10 000 suomalaiselta, minkä auton he ostaisivat seuraavaksi – tulos voi olla yllätysJos se ei olisi rahasta kiinni, ajaisi suomalainen ennemmin sähköllä kuin bensallaHybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoillaNäin moni sähköautoilija palasi takaisin polttomoottoriin – tulotasollakin vaikutti olevan väliäTiedätkö, kuinka moni sähköautoilija vaihtaisi takaisin polttomoottoriautoon?Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."
SähköautotAuton lataaminenPolttoaineAutokauppaKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"