Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
0:56Tällainen on arktisiin oloihin suunniteltu talvirengasTällainen on astetta järeämpi, arktisiin oloihin suunniteltu talvirengas.
Julkaistu 20.12.2018 12:31

Ville Järveläinen

Suomalaiset autolehdet Tekniikan Maailma, Tuulilasi sekä Moottori tekivät omien talvirengastestiensä jälkeen eriskummallisen havainnon Pirellin Ice Zero FR -kitkarenkaista.

Tyypillisesti rengastesteissä saadaan hyvin samankaltaisia tuloksia testaajasta riippumatta. Näin oli myös tämän syksyn talvirengastestissä yhtä rengasta lukuunottamatta.

Tuulilasin testissä laatumerkki Pirellin Ice Zero FR -kitkarengas osoittautui koko testijoukon surkeimmaksi jäällä kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Tekniikan Maailman ja Moottorin testeissä Ice Zero FR oli sen sijaan toiseksi paras.

– Tilanne oli hyvin outo: sama rengas, sama rengaskoko, samantapainen testi ja silti täysin erilaiset tulokset, Tekniikan Maailma kirjoittaa artikkelissaan.

TM sai lopulta selville, että Ice Zero FR -kitkarengasta on myyty kahtena eri versiona, joista uudemmassa on huomattavasti parempi jääpito. Renkaat ovat identtiset niin ulkonäöltään, kauppanimeltään, tuotemerkinnöiltään kuin etiketeiltäänkin. Edes valmistusajankohdissa ei ole eroa, joten kuluttaja ei välttämättä tiedä, onko hänen renkaissaan erittäin hyvä vai täysin surkea jääpito.

Tämä kitkarengas loisti Tekniikan Maailman testissä, mutta Tuulilasilta tuli täystyrmäys – suomalaislehdet paljastivat pahan mokan: "Ostajan oltava äärimmäisen tarkkana"

– Renkaita ostava kuluttaja – tai välttämättä edes rengaskauppias – ei siten tiedä, kumpaa rengasversiota suomalaisen asiakkaan auton alle on tänä syksynä asennettu, TM kirjoittaa.

Pirelliltä todettiin Tekniikan Maailmalle, ettei näin olisi pitänyt koskaan käydä. Valmistaja vetosi ongelmiin logistiikassa ja puutteellisessa tuotantokapasiteetissa.

Hyvitystä ei asiakkaille ole kuitenkaan tarjolla, sillä vanhemmassakaan versiossa ei ole Pirellin mukaan vikaa, vaikkei sitä olisi pitänytkään Suomen-markkinoille tuoda enää sen jälkeen, kun uusi versio meni tuotantoon.

– Ostajan on oltava äärimmäisen tarkkana hankkiessaan Pirellin kitkarenkaita, jos haluaa hankkia uusimman rengasversion. Eri versioiden erottaminen toisistaan vaatii tietoa, jota kuluttajalla ei lähtökohtaisesti ole, ja siinä mielessä renkaiden valmistaja on asettanut kuluttajan lähes kohtuuttoman asemaan, Tekniikan Maailman rengastesteistä vastaava tuottaja Aimo Niemi toteaa.

Tuulilasin mukaan paras tapa erottaa uusi malli vanhasta on vertailla renkaiden kyljistä löytyviä DOT-koodeja. Vanhassa Ice Zerossa koodi on U544 ja uudessa 886C.

Lisää aiheesta:

Moottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"Moottorin kesäkumivertailu: Ainakaan näitä renkaita ei voi suositellaJos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästäRengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testiNokian Renkaat kesärengasvertailun ykkönen
RenkaatLiikenneturvallisuusKuluttajatuotteetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?