Tämä kitkarengas loisti Tekniikan Maailman testissä, mutta Tuulilasilta tuli täystyrmäys – suomalaislehdet paljastivat pahan mokan: "Ostajan oltava äärimmäisen tarkkana"

Tällainen on arktisiin oloihin suunniteltu talvirengas 0:56
Tällainen on astetta järeämpi, arktisiin oloihin suunniteltu talvirengas.

Suomalaiset autolehdet Tekniikan MaailmaTuulilasi sekä Moottori tekivät omien talvirengastestiensä jälkeen eriskummallisen havainnon Pirellin Ice Zero FR -kitkarenkaista.

Tyypillisesti rengastesteissä saadaan hyvin samankaltaisia tuloksia testaajasta riippumatta. Näin oli myös tämän syksyn talvirengastestissä yhtä rengasta lukuunottamatta.

Tuulilasin testissä laatumerkki Pirellin Ice Zero FR -kitkarengas osoittautui koko testijoukon surkeimmaksi jäällä kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Tekniikan Maailman ja Moottorin testeissä Ice Zero FR oli sen sijaan toiseksi paras.

– Tilanne oli hyvin outo: sama rengas, sama rengaskoko, samantapainen testi ja silti täysin erilaiset tulokset, Tekniikan Maailma kirjoittaa artikkelissaan.

TM sai lopulta selville, että Ice Zero FR -kitkarengasta on myyty kahtena eri versiona, joista uudemmassa on huomattavasti parempi jääpito. Renkaat ovat identtiset niin ulkonäöltään, kauppanimeltään, tuotemerkinnöiltään kuin etiketeiltäänkin. Edes valmistusajankohdissa ei ole eroa, joten kuluttaja ei välttämättä tiedä, onko hänen renkaissaan erittäin hyvä vai täysin surkea jääpito.

– Renkaita ostava kuluttaja – tai välttämättä edes rengaskauppias – ei siten tiedä, kumpaa rengasversiota suomalaisen asiakkaan auton alle on tänä syksynä asennettu, TM kirjoittaa.

Pirelliltä todettiin Tekniikan Maailmalle, ettei näin olisi pitänyt koskaan käydä. Valmistaja vetosi ongelmiin logistiikassa ja puutteellisessa tuotantokapasiteetissa.

Hyvitystä ei asiakkaille ole kuitenkaan tarjolla, sillä vanhemmassakaan versiossa ei ole Pirellin mukaan vikaa, vaikkei sitä olisi pitänytkään Suomen-markkinoille tuoda enää sen jälkeen, kun uusi versio meni tuotantoon.

– Ostajan on oltava äärimmäisen tarkkana hankkiessaan Pirellin kitkarenkaita, jos haluaa hankkia uusimman rengasversion. Eri versioiden erottaminen toisistaan vaatii tietoa, jota kuluttajalla ei lähtökohtaisesti ole, ja siinä mielessä renkaiden valmistaja on asettanut kuluttajan lähes kohtuuttoman asemaan, Tekniikan Maailman rengastesteistä vastaava tuottaja Aimo Niemi toteaa.

Tuulilasin mukaan paras tapa erottaa uusi malli vanhasta on vertailla renkaiden kyljistä löytyviä DOT-koodeja. Vanhassa Ice Zerossa koodi on U544 ja uudessa 886C.

Lue myös:

    Uusimmat