Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

Tiedätkö, ovat talvirenkaasi vielä kunnossa?
Tiedätkö, ovat talvirenkaasi vielä kunnossa?Shutterstock
Julkaistu 22.10.2024 13:07(Päivitetty 19.10.2025 11:44)

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Moni suomalainen autoilija myöntää, ettei tiedä, milloin auton renkaat ovat liian kuluneet. Kuluneet renkaat ovat turvallisuusriski.

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran lokakuussa 2024.

Tieliikennelain mukaan marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka on käytettävä talvirenkaita eli kitka- tai nastarenkaita, mikäli sää tai keli sitä edellyttää. Ennen talvirenkaiden vaihtoa on kuitenkin syytä tarkistaa niiden kunto.

OP Ryhmän teettämään kyselyyn vastanneista suomalaisautoilijoista lähes kaikki kertovat tietävänsä tai ainakin luulevat tietävänsä, milloin renkaat tulee vaihtaa. 

– Viime kevään takatalvien suuret vahinkomäärät kuitenkin kertovat, että renkaiden vaihtamisen ajoittaminen ei ole helppoa. Vahinkoja sattui kaksinkertainen määrä normaaliin verrattuna 23. huhtikuuta ennätyksellisen runsaan lumisateen vuoksi, kertoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander tiedotteessa.

Hiljanderin mukaan vahinkoilmoituksissa näkyi kesärenkaiden olleen monen vahingon takana. Hiljander muistuttaakin, että autoilijan on tärkeää seurata sääennusteita ja ennakoida tarpeeksi aikaisin renkaiden vaihto. 

– Kannattaa myös muistaa, että keliolosuhteet voivat vaihdella eri puolella maata rajustikin.

Näin uutisoimme Nelostien valtavasta ketjukolarista lauantaina 18. lokakuuta:

70 autoa kolaroi Lahden ketjukolarisumassa, yksi loukkaantui vakavasti – katso MTV:n raportti turmapaikalta

Uskomattomassa kolarisumassa selvittiin hämmentävän vähällä

Lue myös: Kun Johanna lähti peruuttamaan pihasta, kuului outoa ääntä – pian selvisi hulvaton syy: "Siihen loppui se kiire"

Tarkista talvirenkaiden kunto

Renkaita vaihtaessa kannattaa samalla tarkistaa niin kesä- kuin talvirenkaidenkin kunto. Kiinnitä huomiota uravysyyteen, käyttöikään ja nastarenkaissa nastojen määrään.

Näin tarkastat talvirenkaiden kunnon. Juttu jatkuu videon alla.

4:54Näin tarkastat talvirenkaiden kunnonAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mihin asioihin on kiinnitettävä huomiota talvirenkaiden kuntoa arvioitaessa. Lisäksi hän esittelee erilaisia tapoja renkaan kulutuspinnan mittaamiseksi.

Kyselyyn vastanneista suomalaisautoilijoista 17 prosenttia myönsi, ettei tiedä, milloin talvirenkaat ovat liian kuluneet.

Lisäksi 20 prosenttia vastasi kyllä tietävänsä, millon renkaat ovat liian kuluneet, mutta arvioivat vaaditun renkaiden urasyvyyden alakanttiin.

– Talvirenkailla pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä. Vaativilla talvikeleillä renkaiden urasyvyyden olisi kuitenkin hyvä olla lähempänä kuutta millimetriä, eikä kovin kuluneita renkaita enää kannata vaihtaa autoon, Hiljander neuvoo.

Ajan kuluessa renkaiden kumiseos kovettuu, jolloin renkaan ominaisuudetkaan eivät ole tarvittavalla tasolla. Renkaiden tekninen käyttöikä on noin kuusi vuotta. 

Lue myös: Poliisi pysäytti kuskin tuulilasin halkeaman vuoksi, mutta autosta paljastuikin jotain muuta: "Kilvet irti, auto ajokieltoon"

"Suuri turvallisuusriski"

Pohjola Vakuutuksessa huomataan vuosittain muutamassa kymmenessä autovahingossa, että renkaissa on kulutuspintaa jäljellä liian vähän. 

– Vaikka taloustilanne olisi tiukka, renkaiden kohdalla ei kannata säästää. Liian kuluneet tai vanhat renkaat ovat suuri turvallisuusriski, Hiljander varoittaa.

Renkaiden tyyppi ja kunto vaikuttavat paljon ajettavuuteen. 

– Renkaiden kunto on myös asia, joka vaikuttaa mahdollisten vakuutuskorvausten tasoon. Esimerkiksi jos vahinko sattuu johtuen laittomista renkaista, voi se alentaa korvauksia.

Nastarenkaiden kohdalla on tärkeä tarkistaa, että nastoista on suurin osa jäljellä. 

Autossa tulisi käyttää samanikäisiä, samantyyppisiä ja kulutuspinnaltaan samankaltaisia renkaita. Nasta- ja kitkarenkaita ei autossa saa käyttää sekaisin.

Joulukuun alusta alkaen kitkarenkaista ja muista nastattomista renkaista tulee löytyä myös lumipitomerkintä.

Lue myös: Voiko sähköauton renkaat vaihtaa itse?

Muista myös jälkikiristys

OP:n kyselyn mukaan renkaansa itse vaihtavista 17 prosenttia jättää jälkikiristyksen tekemättä. Seitsemälle prosentille on myös sattunut vahinko renkaiden vaihtamisen tai vaihtamatta jättämisen yhteydessä. 

Lue myös: Tiesithän? Täällä et saa renkaitasi vaihtaa: "Olisi ikävää lähteä taipaleelle puoliksi talvirenkailla, puoliksi kesärenkailla"

– Jos renkaat vaihtaa itse, on syytä olla tarkkana pulttien kiinnityksessä, etteivät ne mene väärille kierteille. Renkaiden pyörimissuunta on myös syytä tarkistaa, Hiljander sanoo ja jatkaa:

– Vaikka renkaat vaihdattaisi ammattilaisella, tulee pultit jälkikiristää 100–150 kilometrin ajon jälkeen. Näin vältytään siltä riskiltä, että rengas löystyisi ajaessa tai pahimmillaan irtoaisi ajon aikana.

Katso videolta ohjeet jälkikiristykseen

3:40Älä laiminlyö pyörien jälkikiristystäRenkaiden jälkikiristystä ei tule laiminlyödä.

OP Ryhmän syyskuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1448.

Lähde: OP Ryhmä

Lisää aiheesta:

Tiesitkö? Näin voit omilla toimillasi pidentää auton renkaiden käyttöikääAjattelitko ajaa talvirenkaat loppuun "kesärenkaina"? Ei kannattaisiÄlä ryntää kesäkumein pääsiäisrysään, ettet ylläty: "Voi olla petollisen liukasta"Muistatko tarkistaa tärkeän asian renkaanvaihdon yhteydessä? Pieni osa vastaajia tunnustaa kyselyssä huolestuttavan seikanMoni autoilija toimii renkaiden kanssa lain edellyttämällä tavalla, mutta ei ehkä kannattaisi – "Erityisen vaarallinen yhdistelmä"Teetkö sinäkin renkaillesi näin? Suomalaisten perisynti aiheuttaa ammattilaisille kylmiä väreitä: "Tieto on aika hurja"
RenkaanvaihtoRenkaatLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaanvaihto
  • ti12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 18.10.12:02
    Renkaat

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 17.4.17:06
    Renkaat

    Keijo Leppästä kohtasi epäonni renkaita vaihtaessa – "Ei mennyt ihan putkeen tämä juttu"

  • 2.4.08:54
    Autot

    Vakuutusyhtiö muistuttaa autoilijoita tärkeästä asiasta: "Usein kuljettaja ei huomaa mitään ennen kuin on liian myöhäistä"

  • 29.3.11:45
    Renkaat

    Autoilija, älä unohda tätä: Turhalta tuntuva toimenpide on oikeasti "ehdottoman tarpeellinen"