Onko tässä ensimmäinen maagisen rajan rikkova sähköauto? Osaa myös täysin autonomisen ajamisen – kaduilla jo vuoden päästä

0:21
Kiinalainen hypersähköauto NIO EP9 teki pikavisiitin Suomeen joulukuussa 2018. Auton lennätti maahan Helsingissä vieraillut kiinalainen liikemies, joka illasti taustalla näkyvällä Ritarihuoneella ja halusi esitellä autoa ystävilleen.

Tämä kiinalaisvalmisteinen sähköauto nähtäneen vielä jonain päivänä Euroopassakin.

Kiinalainen sähköautovalmistaja NIO on esitellyt autonomiseen ajamiseen kykenevän ET7-sedanin. Asiakastoimitusten on määrä käynnistyä alkuvuodesta 2022, mutta tilauskirjat on jo avattu Kiinassa.

ET7:n isoimmalla, peräti 150 kilowattitunnin akustolla varustettu versio tarjoaa valmistajan ilmoituksen mukaan peräti tuhannen kilometrin toimintamatkan. On kuitenkin syytä huomioida, että tulos on saatu vanhalla ja anteeksiantavammalla NEDC-syklillä. WLTP:n mukainen toimintamatka lienee hieman jotain muuta. Tarjolle ovat tulossa myös 70:n ja 100 kWh:n akkuversiot.

Autossa on yksi sähkömoottori kummallakin akselilla. Tehoa ja vääntöä piisaa, sillä ET7 ennättää nollasta sataan 3,9 sekunnissa.

Mukavuudestakaan ei ole tingitty, sillä muun muassa ilmajousitus ja tien epätasaisuuksia tarkkailevat sensorit ovat vakiovaruste.

ET7:n täysautonomiset ominaisuudet on määrä aktivoida auton elinkaaren aikana.

Toinen tavallisille kuolevaisille suunnattu malli

NIO on kiinalainen premiumbrändi, joka pyrkii viemään asiakkaita saksalaisilta valmistajilta etenkin kotimarkkinoillaan. Sen kuitenkin tiedetään suunnittelevan myös Euroopan-valloitusta. Se suunnittelee autonsa myös vastaamaan Euro NCAPin kolaritestien turvallisuuskriteerejä.

NIO on esitellyt aiemmin EC6-katumaasturin sekä EP9-hyperauton, joista jälkimmäinen piipahti pari vuotta sitten Suomessakin erikoisessa yhteydessä.

Lähde: NIO

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja