Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

T&T: Hallituksen biointoilu maksaa autoilijoille miljardin vuodessa

Mäntyöljyä, biopolttoainetta ja puupohjaisella dieselillä kulkeva Volkswagen Golf.
Mäntyöljyä, biopolttoainetta ja puupohjaisella dieselillä kulkeva Volkswagen Golf.Lehtikuva
Julkaistu 30.11.2016 09:53

MTV LIFESTYLE

Suomalaisille autoilijoille on luvassa jopa 1,5 miljardin euron lasku hallituksen suunnitelmista lisätä biopolttoaineita liikenteessä, kertoo Tekniikka & Talous.

T&T haastatteli Energiateollisuus ry:n asiantuntijaa Antti Kohopäätä, jonka mukaan hallituksen bioautointoilu maksaa suomalaisautoilijoille 0,5–1,5 miljardia euroa vuodessa.

VTT:n laskelmien mukaan metsätähteestä tehtävän dieselin ja bensiinin tuotantokustannukset ovat noin 73 senttiä litralta, mikä tarkoittaa Kohopään mukaan noin 10–30 lisäkustannuksia perinteisiin polttoaineisiin verrattuna.

Kohopää kritisoi sitä, että Suomessa ei ole esitetty tarkkaa tietoa biopolttoaineiden hintavaikutuksista. Biovelvoitteen miljardit siirtyvät Kohopään mukaan suoraan polttoaineen jakelu- ja valmistusketjuun.

Kohopää peräänkuuluttaa avoimempaa tietoa liikenteen päästöjen vähentämisen kustannuksista.

Energiateollisuus ry pitää sähköautoja bioautoja halvempana vaihtoehtona päästöjen vähentämiseksi.

***

1:09Näin polttoaineita testataan laboratoriossa

Lisää aiheesta:

Laskeeko hallituksen päätös jakeluvelvoitteen keventämisestä polttoaineiden hintoja? Asiantuntijoilla täysin eri näkemyksetMinisteriö: Yksityisautoilusta syytä tehdä nykyistä kalliimpaaLykätäänkö uuden auton ostoa ensi vuoteen? T&T: Automainonnassa iso pudotus jo lounastauon aikanaEtujärjestöt epäilevät kivihiilen kieltolain tarpeellisuuttaYle: Hallitus suunnittelee jopa 100 miljoonan euron tukea sähkö- ja bioautoille: 4 000 euroa 25 000 ensimmäiselleKL: Autokaupan piristykseksi jopa 3 000 euron romutuspalkkio
SähköautotAutoilun kustannuksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään