Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Somevaikuttajan kuvaa ei vain räpsäistä: "Joku saattaa ajatella, että se on sellaista hepsankeikka-sisällöntuotantoa"

10:17Mitä saavuttaa somen lavastetuilla ja epäluonnollisilla poseerauskuvilla?Mitä saavuttaa somen lavastetuilla poseerauskuvilla?
Julkaistu 15.03.2025 15:26

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Sometilien kuvat voivat vaatia valtavasti suunnittelua ja viilausta. Mitä kuuluu vaikuttajan työhön, entä millainen on toimiva somekuva? 

Kun tilillä on satoja tuhansia, jopa miljoonia seuraajia, somettaminen voi muuttua työksi. Vaikuttajien jakamia kauniita ja harmonisia somekuvia on harvoin vain räpsäisty ja julkaistu. 

Ennen julkaisua varisnkin kaupallisiin yhteistöihin liittyvät kuvat saattavat käydä läpi melkoisen mankelin, jossa niihin mietitään valmiiksi kuvakulmat ja filtterit. Kuvat sopivat vaikuttajan brändiin ja rakentavat samalla tarinaa. Niillä voi myös tienata.

– Vaikuttajan työhän koostuu aika monesta asiasta. Joku saattaa ajatella, että se on sellaista hepsankeikka-sisällöntuotantoa ja puuhastelua, social media manager Mira Pernu kuvaa Viiden Jälkeen -ohjelmassa.

Moni vaikuttaja tekee sisältöä moneen eri kanavaan, kehittelee ja myy yhteistöitä, seuraa ja raportoi lukuja ja tuloksia.

Lue myös: Jo yli 10 miljoonaa ihmistä on nähnyt turkulaisen Ainon, 17, nostalgisen videon

Kuvan pitää olla teknisesti laadukkaasti tuotettu

Joku voisi kysyä, miten yhdellä kuvalla voi tienata vaikkapa tuhat euroa. Vaikuttajien somekuvissa ei kuitenkaan ole kyse vain kuvista: otokset ja videot ovat hiottuja, ja niitä on saatettu suunnitella ja käsikirjoittaa pitkään.

Taustatyö ei näy somekanavissa, eikä niin ole tarkoituskaan. Työpäivä voi venyä kymmentuntiseksi. Moni on yrittäjä ja päättää itse työaikansa.

Hyvässä kuvassa on Pernun mukaan tunnistettavasti vaikuttajan kasvot.

– Se herättää katsojan huomion, että siinä on joku tuttu. Totta kai sen pitää olla teknisesti laadukkaasti tuotettu, eli se on otettu hyvällä kameralla, Pernu kuvaa.

Kaikkia julkaisuja ei laskelmoida. Osa vaikuttajista toki ottaa kuvia puhelimellakin. Joillakin on tiimi, osa työskentelee yksin.

– Siinä voi olla pelkästään yksi vaikuttaja, itse suunnittelee, tekee kaiken, Pernu sanoo.

– Monilla on tiimejä taustalla, on kuvaajaa, manageria, toimistoa.

Millainen on toimiva somekuva? Mitä on vaikuttajan työ, miten sujui Pyry-Jukan alkava "vaikuttajaura"? Katso koko keskustelu yllä olevalta videolta.

Viiden jälkeen -ohjelman löydät MTV Katsomosta.

Lue myös: 

Viivi Lehtoselle tarjottiin 8 000 euroa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"

Veera Biancalle jopa satoja vihakommentteja päivässä: "Pahimmillaan joku yrittää soittaa"

Suvi muutti Lappiin ja perusti hevostilan – sitten tuli odottamaton viesti: "Meinasin tippua tuolilta"

Katso myös: Uskoisitko, että tällaisella videolla tienaa miljoonia? Somevaikuttajan toiminnasta tuli jättihitti

0:30Uskoisitko, että tällaisella videolla tienaa miljoonia? Kiinalaisvaikuttajan toiminnasta nettihittiKatso, ehditkö edes nähdä vaikuttajan esittelemiä tuotteita!

Lisää aiheesta:

Somessa lapset tottuvat siihen, että kaikki on kaupallista: "Tämä tuottaa monille perheille ongelmia"Tuhannet seurasivat suorana, kun Iida ryyppäsi ja kumppanin olo romahti – näin rappiosta tulee viihdettäMoni suomalaistyttö tuntee olevansa ruma ilman kuvanmuokkausta – "Mielestäni aivan järkyttävää", toteaa psykologi ilmiöstä, johon simppeli kuvateksti voisi auttaaKansainväliset mediatkin kiinnostuneita siivouskuningatar Aurista – menestystarinan takana intohimo ja kova työ: "Siivouksesta tulee vihdoinkin seksikästä"Erika keksi itselleen ärsyttävän "influensseripersoonan" ja tunki jokaisen tallenteensa täyteen kliseitä – katso hupiversiot videoista, joita olet jo nähnyt kyllästymiseen asti!Suosittu tubettaja Iina-Katariina kertoo, mitä tubettaminen vaatii – ilkeä kommentointi johti rikosilmoitukseen
Sosiaalinen mediaRahaTyöViiden jälkeenDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • ke20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 25.10.05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio

  • 22.10.09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • 21.10.18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"

  • 21.10.05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat