Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"

9:02Verkkokauppojen kiinalaisjätit valtaavat markkinoita SuomessakinMinkälaisia keinoja Temu ja Shein käyttävät markkinoinnissaan? Entä minkälaisia ongelmia ultrapikamuodin rahtaaminen Suomeen voi mahdollisesti aiheuttaa tulevaisuudessa? Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta.
Julkaistu 28.03.2024 10:04
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Kiinalaiset ultrahalpoja tuotteita myyvät verkkokaupat ovat rynnänneet aggressiivisesti suomalaismarkkinoille hyödyntäen pitkälti sosiaalisen median voimaa. Myös suomalaiselle Viivi Lehtoselle tarjottiin yhteistyösopimusta, jolla olisi voinut tienata jopa 8 000 euroa kuussa. 

Helsingistä maailmalle lähtenyt hyvinvointiyrittäjä Viivi Lehtonen elää puolisonsa Akseli Mäkysen kanssa retkiautossa. Tällä hetkellä pariskunta on asettunut Portugaliin, josta Lehtonen myös julkaisee päivityksiä sosiaalisen median kanavilleen. 

Näitä päivityksiä seuraavat tuhannet käyttäjät niin TikTokin kuin Instagraminkin puolella.

Juuri tällaisia Lehtosen kaltaisia pienemmän mittaluokan sosiaalisen median vaikuttajia ultrahalpoja tuotteita valmistavat kiinalaisjätit Shein ja Temu etsivät markkinoimaan tuotteitaan. 

Toinen näistä yrityksistä kontaktoi myös Lehtosen. 

– Minua lähestyttiin sähköpostilla sellaisella tarjouksella, että saisin joka kuukausi ilmaisia vaatteita, joista voisin tehdä kahdeksan eri Instagram-postausta ja tästä sitten laskuttaa 8 000 euroa, hän kertoo MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmalle. 

Lehtosta tarjous kummastutti. 

– Olin aika pöyristynyt. En ole ikinä mainostanut mitään muotiin liittyvää, eikä minulla ole kohderyhmässä oikeastaan muodista kiinnostuneita ihmisiä, vaan ennemminkin hyvinvoinnista, matkailusta ja yrittäjäelämästä kiinnostuneita. Alkuun luulinkin, että kyseessä oli joku roskaposti. 

Lehtonen haki verkosta tietoa asiasta ja sähköposti oli kuin olikin aito – se oli tullut toisen kiinalaisjätin markkinointitiimiltä. 

Katso Lehtosen haastattelu alta. Juttu jatkuu videon alla.

Viiden jälkeen Ripsa Koskinen-Papunen Mikko Suursalmi MTV juontaja

2:30Ultrapikamuotibrändi tarjosi Viiville jopa 8000 euroa kuussa yhteistyöstäSuomalaiselle Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – miksi hän päätti kieltäytyä tarjouksesta?

Kiinalaisjätit kohdentavat markkinointiaan erityisesti pienempien käyttäjätilien kautta

Kiinalaiset verkkokaupat Temu ja Shein ovat tulleet suomalaismarkkinoille ryminällä. 

Ne ovat pystyneet kipuamaan kuluttajien suosioon muun muassa ultrahalvoilla hinnoilla, tekoälypohjaisella tilausjärjestelmällä, tehokkaalla markkinoinnilla ja ostamisen viihteellistämisellä. 

Erityisesti Temun jälki digikaupassa on jo suuri, vaikka markkinapaikka avautui suomalaisille vasta viime toukokuussa.

– Se on nyt jo yksi ladatuimmista mobiilisovelluksista ja käytetyimmistä verkkokauppasovelluksista, toteaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja. 

Kurjenojan mukaan yksi tekijä Sheinin globaalin voittokulun takana on sosiaalisen median markkinoinnin tavat, joita myös Temu on alkanut matkimaan.

Molemmat yritykset kohdentavat markkinointiaan niin sanottujen mikro- ja nanovaikuttajien kautta, eli sellaisten vaikuttajien, joilla on esimerkiksi TikTokissa alle 50 000 seuraajaa. Näitä pienvaikuttajien tilejä on TikTokissa valtaosa ja heidän seuraajansa ovat yleensä yhtä sitoutuneita kuin suuremmillakin vaikuttajilla. 

Pienvaikuttajille ei tarvitse välttämättä myöskään maksaa mainostamisesta, vaan heille voivat riittää maksuksi ilmaistuotteet. 

– Somevaikuttajat, tiktokkaajat, tubettajat. Heitä käytetään paljon tämän tyyppisessä mainonnassa, eikä niinkään suuria julkkiksia. Tällaiset vähän pienemmät tilit koetaan lähestyttävämmiksi ja samaistuttavimmiksi, mutta tietysti pelkkä markkinointi ei riitä, vaan siellä on erittäin halvat hinnat, jotka koukuttaa. 

"Minua ohjaa vahva arvomaailma"

Hyvinvointiyrittäjä ja sosiaalisen median vaikuttaja Viivi Lehtonen päätyi lopulta torjumaan ultrapikamuotibrändin tarjouksen. 

Hän teki aiheesta TikTok-videon, joka sai hetkessä satojatuhansia näyttökertoja ja satoja kommentteja, joissa päätöstä ihmeteltiin. 

– Minua ohjaa vahva arvomaailma kaikissa teoissa ja päätöksissä elämässäni. Jos olisin lähtenyt omilla kasvoillani mainostamaan epäinhimillisissä oloissa tuotettuja vaatteita, jotka kuormittavat maapalloa älyttömällä tavalla, se olisi yksinkertaisesti sotinut arvojani vastaan. En pystynyt mitenkään lähtemään siihen mukaan, Lehtonen selittää. 

Hänen mukaansa rahalle olisi kyllä tarvetta, mutta ei näillä keinoin. 

Lehtonen sanoo, että asiasta olisi tärkeä käydä avointa keskustelua, jotta tietoa saataisiin jaettua eteenpäin. 

– Minäkään en aina ole ollut tietoinen näistä asioista, olen itse asiassa itsekin kuluttanut pikamuotia todella paljon, koska se on aikamoinen normi meidän yhteiskunnassamme ostaa jatkuvasti uutta. Vasta muutettuani tähän retkipakuun aloin tarkastelemaan omia tapoja ja tottumuksiani ja oikeasti huomasin, että todella vähän tarvitaan onnelliseen elämään. 

Minkälaisia keinoja Temu ja Shein käyttävät markkinoinnissaan? Entä minkälaisia ongelmia ultrapikamuodin rahtaaminen Suomeen voi mahdollisesti aiheuttaa tulevaisuudessa? Katso koko haastattelu artikkelin yllä olevalta videolta.

Lue myös: Tutkimus selvitti Suomen huonomaineisimmat yritykset – yhdellä firmalla harvinaisen heikko arvosana

Kuluttajansuojalaki uudistuu – tätä se tarkoittaa nettishoppailijalle

Pikamuotijätti Shein vei somevaikuttajat retkelle tehtaaseensa – osallistujille vihapalauteryöppy: "Hiton kauhistuttavaa"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Miksi temutamme krääsää? Asiantuntija listaa syytTemun ja Sheinin aggressiivinen markkinointi luo paineita ostaa somehehkutettuja tuotteita: "Selvästi vaikuttanut suomalaisnuoriin"Pikamuotijätti Shein vei somevaikuttajat retkelle tehtaaseensa – osallistujille vihapalauteryöppy: "Hiton kauhistuttavaa"Dokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Kosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somestaMikkoa kiusattiin julmasti ala-asteelta yliopistoon: "Minua lyötiin vasaralla ja kaulallani pidettiin puukkoa" – Hänestä tuli algoritminero, joka kaapattiin Nokialle 22-vuotiaana
MuotimaailmaViiden jälkeenVerkkokauppaKiinaSuomiLifestyle
MTV Uutiset

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live. 

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille

  • 2.9.19:11
    Anna Wintour

    Voguen uusi päätoimittaja on valittu

  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?