Sensaatio-otsikot vähenevät pian Facebookissa: "Harhaanjohtava terveyssisältö on yhteisöllemme erityisen pahaksi"

Mitä Facebook ajattelee sinusta? Näin tarkistat, millä perusteilla Facebook näyttää sinulle mainoksia 1:22
Mitä Facebook ajattelee sinusta? Näin tarkistat, millä perusteilla Facebook näyttää sinulle mainoksia

Facebook vähentää sensaatiomaisia ihmehoitoja markkinoivia julkaisuja.

Facebook vähentää niin sanottuja ihmehoitoja mainostavien julkaisujen näkyvyyttä. Jatkossa se ei halua edistää valheellisen terveystiedon jakamista.

Myös YouTube käy samanlaista kamppailua

Somejätti käy kamppailuun huijaushoitoja vastaan yhdessä muiden sosiaalisten medioiden kanssa. Myös YouTube on ilmoittanut vähentävänsä videosuosituksia, joissa esitellään salaliittoteorioita, huijaushoitoja ja muita valeuutisia, kertoo Venturebeat-sivusto.

Aiemmin Wall Street Journal kertoi artikkelissaan, että sekä Youtube että Facebook "ovat täynnä" erilaisia huijaushoitoja ja niitä ylistäviä julkaisuja. Aiemmin suosittu tubettaja Mari Lopezvakuutteli tuhansille YouTube-videoidensa katsojille, että syövästä voi parantua esimrkiksi "juomalla inkivääri-sitruunajuomaa".

– Auttaaksemme ihmisiä saamaan virheetöntä terveystietoa ja tukea, jota he tarvitsevat, on välttämätöntä minimoida terveyssisällöt, jotka ovat sensaatiomaisia ja johtavat harhaan, tuotepäällikkö Travis Yeh muotoili Facebook-blogissa.

"Ihmiset eivät pidä julkaisuista, jotka ovat sensaatiohakuisia"

Julkaisujen, jotka liioittelevat tai tekevät hoitometodeista sensaatiomaisia uutisia, näkyvyyttä on vähennetty. Facebook on kohdentanut toimet erityisesti julkaisuihin, joiden tarkoitus on myydä jotakin epäilyttävillä väitteillä.

– Tiedämme, etteivät ihmiset pidä julkaisuista, jotka ovat sensaatiohakuisia ja roskapostimaisia, ja harhaanjohtava terveyssisältö on yhteisöllemme erityisen pahaksi.

Julkaisuja tarkkailee automaatti, joka etsii niistä esimerkiksi tietynlaisia, yleisiä lauserakenteita.

Lue myös:

    Uusimmat