F1-autoissa ei ole perinteisesti ollut mahdollista käynnistää moottoria uudelleen, kun kone on kerran sammunut radalle. Sebastian Vettelin viikonlopun kohua herättänyt tapaus kertoo, että nykyautoissa tilanne on toinen.
LUE MYÖS:
FIA-pomo perustelee Räikkösen ja Hamiltonin tapausta: “En usko, että vaikutti lainkaan Kimin aikaan”
Vettel sai Brasilian aika-ajoissa huomautuksen ja 25 000 euron sakot, kun paineli itse tiehensä kesken session tulleen punnitusmääräyksen aikana. Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen delegaatio sai mitattua Ferrarista painon, mutta saksalaisen matkaan lähtö rikkoi vaa’an.
Sivujuonteena tapauksessa oli sääntöpykälä, jonka mukaan kuljettajan on sammutettava autonsa moottori luotettavan punnitustuloksen saavuttamiseksi. Tämä herätti katsojissa kysymyksiä, miten kuskit saavat nykyautoissa moottorin uudelleen käyntiin?

