Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Säästön paikka, Ford Mondeon moottorivalikoima ennätyksellisen laaja

Julkaistu 13.03.2016 19:51
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Ford Mondeo -malliston hinnat alkaen diesel on 2-venttiilitekniikalla toteutettu 1,5-litrainen versio, josta irtoaa 120 heppaa. Riittävästi isoon autoon?

Hinta alk. 28 847 €

Tykkäsimme

  • moottorin vahvasta väännöstä
  • moottorin tasaisesta käynnistä
  • maltillisesta kulutuksesta

Emme tykänneet

  • voimaa ei löydy enää yläkierroksilta
  • mitattu kulutus ja tosielämän kulutus eroavat selvästi toisistaan
  • ohjaamon ergonomiassa parantamisen varaa

Ford on laajentanut Mondeon moottorivalikoimaa rohkeasti. Jo Teknavin ajaman yksilitraisen Ecoboost-bensaturbon rinnalta mallistosta löytyy myös kutistettu dieselmoottori. Tuossa 1,5-litraisessa koneessa on desin verran vähemmän tilavuutta kuin pahimmissa kilpailijoissa, ja lisäksi koneessa on vain kaksi venttiiliä per sylinteri.

Kuinka moottorilla sitten pärjää arkiliikenteessä? Mondeo on kuitenkin iso ja kohtalaisen painava perheauto.

Viivalta lähdettäessä Mondeo ehtii 120 hevosvoiman kiskomana satasen vauhtiin 11,6 sekunnissa. Se on hyväksyttävä luku. Harvan tarvitsee kiiruhtaa enempää. Vaaka näyttää testiautolle kuitenkin 1622 kilon painoa. Auton 192 km/h huippunopeus on myös Suomeen enemmän kuin riittävä.

Monessa nykyautossa tehoa ja absoluuttista kiihtyvyyttä tärkeämpää on se, miten autolla pärjää muun liikenteen seassa. Puhutaan siis usein tarjolla olevasta maksimivoimasta. Näin Mondeonkin kohdalla. Pikkudiesel tuottaa kiitettävät 270 Nm erittäin alhaisella kierrosluvulla 1250. Meno on joustavaa, eikä liikennevirrassa pysyminen vaadi ylimääräistä räpiköintiä. Vaihdekeppiä ei tarvitse hämmentää liikaa.

Moottori miellyttää myös käytöksellään, se käy tasaisesti jo pintakaasun tuntumassa. Kulutuslenkillä auto ei ollut myöskään erityisen janoinen, mittasimme keskikulutukseksi maltilliset 5,6 litraa. Virallinen EU-arvo on tosin tasan neljä litraa sadalla kilometrillä. Reilun tuhannen kilometrin ajot yhdellä tankillisella ovat kuitenkin aivan mahdollisia. Se on mukavuustekijä, kun mittarilla ei tarvitse liian usein käydä päivittelemässä polttoaineen korkeaa hintaa.

Moottorista riippumatta Mondeon vahvuudet ovat ennallaan. Se tarjoaa hyvät tilat, täsmällisesti toimivan 6-portaisen käsiaskin, mukavuuspainotteisen jousituksen ja ison takaluukun takaa aukeaa kohtuullisen iso tavaratila. Ja enemmän tilaa tarvitseville on tietysti tarjolla vielä farmariversio.

Samasta pikkudieselistä on tarjolla myös vieläkin taloudellisempi ECOnetic-versio. Se pudottaa hiilarigrammat lukemaan 94 g/km, mutta kokonaishinta nousee silti noin 200 eurolla perusversioon nähden.

Galleria

Ford Mondeo 1.5 TDCi
Moottorit 1 499 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 88 kW (120 hv) / 1 600 r/min
Vääntö 270 Nm / 1 250-2 500 r/min
0-100 km/h 11,6 s (mitattu)
Huippunopeus 192 km/h
Kulutus 5,6 l/100 km (mitattu)
EU-kulutus 4,0 l/100 km
CO2-päästöt 104 g/km
Mitat Pituus 4 871 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 482 mm, akseliväli 2 850 mm
Tyhjäpaino 1 622 kg
Tavaratila 541–1 437 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossaKoeajossa Nissan X-Trailin tehodiesel: jättää kaipaamaan vieläkin enemmänAjossa BMW, joka saa verottajan itkemäänAjossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainosKoeajo: BMW:n 252-heppainen ladattava hybridi sähköistää työsuhdeautoilijatKoeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummasti
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle