Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Ford Mondeo 1-litraisella koneella – downsizingin huipentuma

Julkaistu 21.09.2015 10:46
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Ford otti Suomen tuontiohjelmaan mukaan Mondeon litraisen moottorivaihtoehdon. Jo ensikäynnistys kertoo valmistajan panostaneen auton mukavuuteen.

Tykkäsimme

  • Voimanlinjan toiminnasta
  • Hiljaisuudesta
  • Mukavuudesta

Emme tykänneet

  • Alaväännön puutteesta

Kolmisylinterisiä moottoreita on totuttu näkemään pienissä kaupunkiautoissa. Nykyinen turbotekniikka kuitenkin mahdollistaa iskutilavuuteen nähden kovat teho- ja vääntölukemat, joiden myötä moottoreissa on tarpeeksi paukkuja myös isompien autojen liikuttamiseen.

Mielikuvat kolmisylinterisistä tuovat helposti mieleen pörisevän käyntiäänen ja tärisevän tyhjäkäynnin. Nämä ennakkoluulot saa kuitenkin heittää romukoppaan heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Ford on panostanut moottorin käynnin sivistyneisyyteen paljon, eikä sitä etenkään auton sisältä matalilla kierroksilla helposti tunnista kolmipyttyiseksi. Vasta kierrosalueen yläpäässä moottorin ääni alkaa kantautua ohjaamoon, mutta ei silloinkaan ole häiritsevä.

Yksi suurimmista syistä kolmisylinteriseen siirtymisessä on moottorin keveys. Pienempi fyysinen koko tarkoittaa myös kevyempää omamassaa. Isoksi perheautoksi alle 1 500 kilon omamassaa voikin pitää hyvänä suorituksena.

MIKÄ Ison perheauton ja todellisen downsizing-koneen ensimmäinen yhdistelmä.

KENELLE Mondeo sopii tilojensa puolesta isolle perheelle. Suurella kuormalla säännöllisesti ajavien kuitenkin kannattaa harkita puhdikkaampia vaihtoehtoja.

AJETTAVUUS Mondeon ajettavuus on selkeästi mukavuuspainotteinen. Auto menee pehmeästi epätasaisuuksien yli ja rivakammin hidastetöyssystä ajettaessa kori tekee muutaman heilahduksen ennen kuin se asettuu tasapainoon. Pieni keinahtelu ja kallistelu eivät kuitenkaan nouse auton luonne huomioiden ongelmallisiksi.

SUORITUSKYKY Numeroita katsoessa litrainen moottori tarjoaa kutakuinkin 1,6-litraista vapaasti hengittävää moottoria vastaavat tehot, mutta enemmän vääntöä. 125 hevosvoimaa riittävät mainiosti auton liikuttamiseen normaalissa liikenteessä, kunhan moottorin pitää vetoalueella noin 1 500 minuuttikierroksen yläpuolella. Maantienopeuksissa voimavarat alkavat olla ehtyä ja esimerkiksi ohitustilanteisiin kannattaa käyttää malttia.

TILAT Mondeo on tilava perheauto, jossa matkustaa vaivatta neljä aikuista tavaroineen. Monien nykyautojen tyyliin näkyvyys ulos on kuitenkin valitettavan heikkoa massiivisten pilareiden vuoksi, ja etenkin kaupunkiliikenteessä saa olla tarkkana sivulla ja etuviistossa liikkuvien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.

MALLISTO Mondeosta on tarjolla farmarimallin lisäksi viisiovinen liftback sekä neliovinen sedan. Varustetasoja ovat Trend, Titanium ja Titanium Business, sekä juuri Suomessa esitelty eksklusiivinen Vignale. Perinteisten bensiini- ja dieselmoottoreiden lisäksi tarjolla on myös bensiinihybridi.

Ford Mondeo 1.0 EcoBoost Wagon Trend
Hinta alkaen 28 850 €
Koeajoauto 31 883 €

Moottori 998 cm3, R3 turbo
Teho 92 kW (125 hv) 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400 – 4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 12,1 s
Huippunopeus 195 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 867 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 501 mm, akseliväli 2 850 mm
Omamassa 1 476 kg
Tavaratila 525-1 630 l

Kuvat: Mikko Autio

Galleria

Lue myös Ford Mondeosta juuri tarjolle tulleesta Vignale-erikoismallista:
Fordin uusi luksusmalli viimein myös Suomessa

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta EcoBoost – pikkuautojen pätevä kaunotarKoeajossa uusi Volvo XC60 – ruotsalainen zen-elämysHuomaatko muutosta? Koeajossa uusi ja vanha Mazda 2Koeajossa uudistunut Skoda Citigo – kotonaan kaupungissaKoeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa kaksisylinterinen ja sympaattinen pörisijä
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle