Ford otti Suomen tuontiohjelmaan mukaan Mondeon litraisen moottorivaihtoehdon. Jo ensikäynnistys kertoo valmistajan panostaneen auton mukavuuteen.
Tykkäsimme
- Voimanlinjan toiminnasta
- Hiljaisuudesta
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Alaväännön puutteesta
Kolmisylinterisiä moottoreita on totuttu näkemään pienissä kaupunkiautoissa. Nykyinen turbotekniikka kuitenkin mahdollistaa iskutilavuuteen nähden kovat teho- ja vääntölukemat, joiden myötä moottoreissa on tarpeeksi paukkuja myös isompien autojen liikuttamiseen.
Mielikuvat kolmisylinterisistä tuovat helposti mieleen pörisevän käyntiäänen ja tärisevän tyhjäkäynnin. Nämä ennakkoluulot saa kuitenkin heittää romukoppaan heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Ford on panostanut moottorin käynnin sivistyneisyyteen paljon, eikä sitä etenkään auton sisältä matalilla kierroksilla helposti tunnista kolmipyttyiseksi. Vasta kierrosalueen yläpäässä moottorin ääni alkaa kantautua ohjaamoon, mutta ei silloinkaan ole häiritsevä.
Yksi suurimmista syistä kolmisylinteriseen siirtymisessä on moottorin keveys. Pienempi fyysinen koko tarkoittaa myös kevyempää omamassaa. Isoksi perheautoksi alle 1 500 kilon omamassaa voikin pitää hyvänä suorituksena.



