Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rengasmelua on kahta erilaista – EU vaatii ilmoittamaan vain sen, jolla ei ole mitään tekemistä matkustusmukavuuden kanssa

3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetRengaspaineilla voi olla vaikutusta myös melutasoon. Näin tarkistat auton rengaspaineet.
Julkaistu 06.03.2021 13:54

Ville Järveläinen

EU vaatii rengasvalmistajia ilmoittamaan renkaan melutason. Tämä merkintä ei kuitenkaan suoraan kerro auton sisään kantautuvasta melusta.

Autoonsa uusia renkaita etsivät kuluttajan voi olla hankala tietää, että mikä tarjolla olevista vaihtoehdoista on melutasoltaan hiljaisin juuri hänen autonsa alla.

Renkaista aiheutuvaan meluun nimittäin vaikuttavat niin renkaan kumisekoite kuin auton malli ja tyyppikin, vanteet, tie, nopeus ja jopa keli. Myös täysin identtisten autojen välillä voi olla eroja. Renkaita voidaan vertailla tarkasti vain, jos kaikissa testeissä käytetään samaa autoa täysin samanlaisissa olosuhteissa.

Nokian Renkaiden tiedotteen mukaan on mahdollista kuitenkin tehdä kaksi yleistystä:

Lue myös: Kovien pakkasten salakavala ongelma voi jättää autoilijan tien päälle ja käydä kalliiksi

  • Mitä pehmeämpi on renkaan pintakumisekoitus, sitä enemmän se yleensä vaimentaa ääntä.
  • Korkeaprofiilinen rengas on tavallisesti mukavampi ja hiljaisempi ajossa kuin matalaprofiilinen.

Vaikka kaikissa uusissa kesärenkaissa ja kitkoissa onkin EU:n vaatima rengasmelumerkintä, kertoo se kuitenkin vain ohiajomelusta. Auton sisälle kantautuva ääni voi olla ihan jotain muuta.

Kesärenkaissa ja nastattomissa talvirenkaissa eli kitkarenkaissa on EU-rengasmerkintä, joka osoittaa renkaan melutason. Merkintä kertoo kuitenkin vain ohiajomelusta. Ohiajomelu ja auton sisällä kuuluva ääni saattavat olla jopa vastakkaisia ominaisuuksia: kun toista pienennetään, toinen ehkä suurenee.

– Se, mitä auton sisällä kuullaan, on monen asian yhdistelmä. Rengasäänten alkulähde on tie-rengaskontaktissa.

– Tien epätasaisuudet saavat renkaan rungon värähtelemään renkaan vieriessä niiden yli. Sieltä värähtely kulkee pitkän matkan renkaan, vanteen ja auton muiden rakenteiden kautta ohjaamoon, jossa osa värähtelystä muuttuu kuultavaksi ääneksi, kertoo Hannu Onnela, Nokian Renkaiden vanhempi kehitysinsinööri.

Onnela muistuttaa, että renkaiden suunnittelu on aina parhaan kompromissin etsimistä. Kun yhtä ominaisuutta parannetaan, voivat muut ominaisuudet kärsiä, ja eri markkinoille menevissä tuotteissa on erilaisia painotuksia.

Tasainen kuluminen vähentää rengasääntä

Kun renkaiden kausivaihto lähestyy, on syytä huomioida, että muutos herkistää korvat. Etenkin syksyllä, kun kesärenkaiden silottamalle tielle lähdetään nastarenkailla, voi ääni kuulostaa hyvinkin voimakkaalta ennen kuin ääneen tottuu.

Lisäksi vanhoissa renkaissa urasyvyys on usein kulunut matalaksi, joten äänimaailma on erilainen kuin uusissa ja voimakkaasti kuvioiduissa renkaissa.

Nokian Renkaiden mukaan autoilija voi vaikuttaa rengasääniin jonkin verran seuraavilla toimenpiteillä:

  • Varmista, että renkaat, auto ja esimerkiksi ohjauskulmat ovat kunnossa.
  • Vaihda renkaiden paikkoja, jotta ne kuluvat tasaisesti.
  • Kokeile säätää renkaiden ilmanpainetasoa.
  • Älä aja urissa, vaan urien sivuilla.

Lue myös: Kuittaatko sinäkin tämän autosi pikkuvian olankohautuksella? Ei kannattaisi – voi johtaa jopa ajokieltoon

Lähde: Nokian Renkaat

Lisää aiheesta:

"Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?Miten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Moni autoilija toimii renkaiden kanssa lain edellyttämällä tavalla, mutta ei ehkä kannattaisi – "Erityisen vaarallinen yhdistelmä"Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein – tämä on ammattimiehen mielestä paras tapaHuolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä?
AutotRenkaatAuton toimintaNokian RenkaatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • 14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää