Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rajuja säästöjä renkaan vierintävastusta minimoimalla – suomalaistiimi tutkii

Shutterstock
Julkaistu 12.04.2016 17:56

MTV LIFESTYLE

Jääkitka on mutkikas ilmiö, koska jään karheus ja voiteleva vesikerros muuttuvat jatkuvasti renkaan vieriessä sen yli. Näin kerrotaan Suomen Akatemiasta.

– Uusilla mittalaitteilla pystytään mittaamaan jään mikroskooppista karheutta itse kitkamittauksien yhteydessä, ja kenties hyödyntämään tätä näkymätöntä jään karheutta renkaan pidon parantamisessa. Näin kitkarenkaiden pito voisi jopa ylittää nastarenkaan pidon myös jäällä, sanoo akatemiatutkija Ari Tuononen.

Hän tutkii ryhmineen jäisen tien ja renkaan välistä kitkaa.

Ryhmän viimeaikaiset tutkimukset myös vahvistavat pienen mikrometri-mittakaavan karheuden vaikuttavan kitkaan enemmän kuin vaikkapa asfaltin näennäinen karheus.

Renkaan pito huononee helposti kun sen vierintävastusta pienennetään. Jopa kolmannes ajoneuvon polttoaineen kulutuksesta aiheutuu vierintävastuksesta ja lähes 60 prosenttia maailman öljyn kulutuksesta aiheutuu liikenteestä.

Vierintävastukseen vaikuttamalla voidaan vaikuttaa merkittävästi polttoainekuluihin, päästöihin sekä pidentää sähköautojen toimintasädettä.

Renkaan muodonmuutoksia syynätään laserilla

Tuonosen tutkimusryhmässä on hiljattain kehitetty nopeisiin laserantureihin perustuva renkaan muodonmuutosten mittauslaitteisto, jolla päästään suoraan käsiksi vierintävastuksen alkulähteille, eli kumin vaimennuksesta johtuvaan epäsymmetriseen kontaktipainejakaumaan. Tässä EU-projektissa pyritään demonstroimaan kuorma-autonrengas, jonka vierintävastus on 20 prosenttia nykyisiä renkaita alhaisempi.

Nastarenkaita koskeva lainsäädäntö on hiljattain uudistunut. Uudet säännökset mahdollistavat nastarenkaan tyyppihyväksynnän erillisellä ”yliajotestillä”. Testi ei kuitenkaan ole luotettava ja on johtanut hyvin rajusti tietä kuluttavien renkaiden pääsyyn markkinoille, vaikka uusien määräysten piti päinvastoin vähentää tienkulumaa ja helpottaa katupölytilannetta.

Aalto-yliopisto on mukana kehittämässä uutta erittäin vähän tietä kuluttavaa nastarengasta. Yksittäisen nastan liikkeitä on onnistuttu mittamaan erittäin pienellä nastan sisään asennetulla anturilla.

Lähde: Suomen Akatemia

---

Toimiva kuormuri Legoista – kyllä, sekin on jo tehty

1:27Huikean hieno Legoista rakennettu kuorma-auto

Lisää aiheesta:

Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatLuottaisitko kumirunkoiseen nastaan? Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tuntuu hyvältäTalvirengaskausi lähestyy – Michelin tähtää kärkeen ennätyksellisellä nastamäärälläKitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!Trafi: Nastarenkaat Helsingissä hätävarjelun liioittelua – Autoliiton asiantuntijalta täystyrmäysTalvirenkaista nyppimällä nastat pois ja saat niistä kesärenkaat – onko siinä mitään järkeä?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:59
    Lifestyle

    Kun BMW-kuskin tutun reitin yksityiskohta muuttui, rysähti – katso varoittava video Helsingistä

  • 08:24
    Liikenneturvallisuus

    Näin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?

  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 3.12.13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?