Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Purra kommentoi nyt jääviyttään hallituksen ratahankkeissa: "Monet ovat esteellisiä, jos tulkinta on tämä"

Lehtikuva
Julkaistu 25.01.2024 05:26
Toimittajan kuva

Joonas Turunen

joonas.turunen@mtv.fi

Valtiovarainministeri Riikka Purra ei jäävännyt itseään Tunnin juna -hankkeen päätöksenteossa, toisin kuin pääministeri Petteri Orpo. Molemmat ministerit ovat päättäneet samasta hankkeesta aikaisemmin kunnallispoliitikkoina. Nyt Purra sanoo MTV:lle, että hän on valmis tarvittaessa korjaamaan näkemystään.

Hallituksen keskeisten ministerien kaksoisrooli valtion miljardiluokan raidehankkeissa on aiheuttanut hämmennystä. Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kirjoitti vielä viikonloppuna viestipalvelu X:ssä, ettei hänen toimintansa kunnallispoliitikkona estä samoihin hankkeisiin liittyvää päätöksentekoa valtioneuvostossa.

Purra oli päättämässä hankkeesta Kirkkonummen kunnallispoliitikkona.

Tilanne on aiheuttanut hämmennystä, sillä pääministeri Petteri Orpo (kok.) oli kysynyt asiaan näkemystä oikeuskansleri Tuomas Pöystiltä. Orpo tiedusteli mahdollista jääviyttä useiden eri tilanteiden varalta ja erityisesti liittyen Turun tunnin juna -hankkeeseen, josta hän oli ollut päättämässä Turun kaupunginvaltuustossa. 

Lue lisää aiheesta: Pääministeri Orpo sivuun hallituksen kiistellystä miljardihankkeesta – onko Purrakin jäävi?

Purra vetosi X-viestissään siihen, että oli keskustellut asiasta oikeuskanslerin kanssa. MTV kysyi sunnuntaina kommenttia Pöystiltä, joka totesi, että Orpo oli pyytänyt häneltä jääviyden varalta lausuntoa, mutta Purra ei. Samalla Pöysti tarkensi, että  hänen keskustelunsa valtiovarainministerin kanssa eivät liittyneet Turun tunnin junaan, vaan toiseen isoon raidehankkeeseen eli pääkaupunkiseudun ja Tampereen välisiä ratayhteyksiä parantavaan Suomirataan.

Tässä asiassa sen pahemmin Purra kuin Orpokaan eivät olleet esteellisiä. Sen sijaan muissa raidehankkeissa tilanne voi olla toinen.

– Jos on kysymys neuvotteluissa siitä hankkeesta, jossa jokin kunta on mukana ja kunnalla on suora taloudellinen intressi, ja neuvotellaan esimerkiksi eri tahojen rahoitusosuuksista, niin on intressiristiriidan vaara olemassa, Pöysti sanoi.

Lue myös:Turun juna: Orpo jäävi, mutta Purra ei? Oikeuskansleri Pöysti kommentoi 

Purra: Toistaiseksi ei ole tullut tietoa, että esteellisyydessä olisi mitään ongelmia

Valtiovarainministeri Purra ei aikaisemmin ottanut suoraan kantaa, oliko hän jäävännyt itsensä Tunnin junaa koskevassa päätöksenteossa, kuten Orpo ja elinkeinoministeri Wille Rydman (ps.), joka oli myös ollut päättämässä samasta hankkeesta Helsingin kaupunginvaltuutettuna.

MTV kysyi Purralta tarkennusta asiaan maanantaina.

– Vuonna 2020 Kirkkonummen valtuusto on päättänyt tunnin junan -hankeyhtiöön osallistumisesta. Ymmärtääkseni tämä on niitä päätöksiä, joita olen ollut valtuustossa mukana tekemässä. Toistaiseksi ei ole tullut tietoa, että esteellisyydessä olisi mitään ongelmia. Mutta tietenkin, jos on pienintäkin olettamaa, että näin voisi olla, niin silloin tietenkin jäävään itseni, Purra sanoo.

– Ongelmaksi kuitenkin muodostuu ratahankkeissa ja esimerkiksi MAL-asioissa, että valtioneuvostossa ovat hyvin monet esteellisiä, mikäli tulkinta on tämä.

MAL-sopimukset ovat valtion ja suurimpien kaupunkiseutujen välisiä sopimuksia maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä. Purra on valmis korjaamaan näkemystään, mikäli katsotaan, että hän on sittenkin esteellinen.

– Jatkan keskustelua oikeuskanslerin kanssa, ja jäävään tietenkin itseni, mikäli se nähdään tarpeelliseksi.

Olet kuitenkin osallistunut syksyllä kahteen talouspoliittisen ministerivaliokunnan kokoukseen, joissa Tunnin juna -hanketta käsiteltiin. Jääväsitkö itsesi näissä kokouksissa?

– En ole jäävännyt, Purra toteaa.

Lisää aiheesta:

Länsiradan kustannusarviosta voi puuttua kymmeniä miljoonia – Väylävirasto huolestuiNeuvottelut kiistellystä Länsiradasta jatkuvat kesäkuussaTurun juna: Orpo jäävi, Purra ei? Oikeuskansleri Pöysti kommentoiPurra roolistaan miljardihankkeessa: "Ei aiheuta jääviyttä" – oikeuskanslerilla päinvastainen näkemysPääministeri Orpo sivuun hallituksen kiistellystä miljardihankkeesta – onko Purrakin jäävi?Pirkka-Pekka Petelius sai peliyhtiöltä yli 120 000 euroa – näin vihreistä kommentoidaan kansanedustajan virheellisiä merkintöjä ja kuinka niitä pyritään korjaamaan
Orpon hallitusPolitiikkaLiikenneTurkuKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Orpon hallitus
  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen19:52
    Politiikka

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"

  • Eilen19:33
    Liikenne

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

  • Eilen16:34
    Politiikka

    Hallitus haluaa kieltää kauppojen omien tuotemerkkien suosimisen

  • Eilen12:37
    Liikenne

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä