Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Poliisin tutka ei ollut riittävän luotettava nopeussakkoihin – Diplomi-insinöörin selitys vakuutti myös hovioikeudessa

Länsiväylän rajoitus on 80 km/h. Tutka näytti 108 km/h.
Länsiväylän rajoitus on 80 km/h. Tutka näytti 108 km/h.Lehtikuva
Julkaistu 20.03.2017 05:51

Jarkko Sipilä

jarkko.sipila@mtv.fi

sipilamtv3

Espoolainen diplomi-insinööri on selättänyt poliisin tutkalukemat tuomioistuimessa toistamiseen. Helsingin hovioikeus ei luottanut poliisin tutkan lukemiin ja hylkäsi miehen Länsiväylällä saamat sakot. Helsingin käräjäoikeus oli ollut aiemmin samaa mieltä.

Tapahtuma sattui torstaisena aamupäivänä heinäkuussa 2015. Espoolaismies oli viemässä poikaansa urheiluharjoituksiin Helsingissä. Poliisit mittasivat nopeuksia Länsiväylällä Hanasaaren tuntumassa.

Länsiväylän rajoitus on 80 km/h ja poliisit mittasivat tutkalla 50-vuotiaan miehen Audin nopeudeksi 108 km/h. Poliisit kirjoittivat sakon, jonka fysiikan alan diplomi-insinööri kiisti heti.

Insinöörillä oli selitys mittauslukemiin

Juttu eteni käräjäoikeuteen, jossa mies kertoi aina ajavansa Länsiväylää samalla tavalla: vakionopeuden säädin päälle muun liikennevirran mukaan.  Kyydissä ollut poika kertoi myös tasaisesta vauhdista.

Poliisi taasen oli vakuuttunut havainnostaan kovaa ajavasta autosta ja tutkalukemasta, vaikka kertoikin tutkan toisinaan näyttävän outoja lukemia.

Diplomi-insinööri kertoi oikeudessa kuinka tutkasignaali oli voinut kimmota hänen autostaan pysäkiltä lähteneeseen bussiin ja vasta sitten takaisin tutkaan. Hän laski, että tämä olisi antanut juuri dopplertutkan näyttämät lukemat.

Käräjäoikeus kumosi sakot, koska jutussa jäi järkevä epäilys tutkalukemien oikeellisuudesta.

Syyttäjä valitti hovioikeuteen, joka antoi päätöksen torstaina.

Mittaustiedoista uusi todiste

Käräjäoikeuden päätöksen jälkeen diplomi-insinööri oli pyytänyt Trafilta tietoja Hanasaaren liikennemittauspisteestä kyseiseltä ajalta. Niistä selviävät muun muassa ajoneuvojen tyypit, kaistat ja nopeudet kyseisessä pisteessä.

Mitään rekisterikilpitietoja niissä ei ole, koska tiedot saadaan asvalttiin sijoitetuista antureista.

Trafin mittauspiste on noin 400 metrin päässä poliisin tutkapaikasta.

Diplomi-insinööri kykeni kuitenkin seulomaan liikennetiedoista oman autonsa, koska hän sai selville ylinopeuden tarkan ajan. Se selvisi siitä, että poliisit olivat tehneet heti ylinopeusmittauksen jälkeen diplomi-insinöörin auton rekisteristä kyselyn Trafin järjestelmään. Mies sai kyselyn kellonajan Trafista. Pysäkiltä lähdössä ollut bussi auttoi selvityksessä.

Trafin tietojen mukaan miehen Audin nopeus oli ollut mittauspisteessä 80 kilometriä tunnissa.

Hovioikeus katsoi, että tämä tuki miehen selvitystä siitä, ettei hän ollut ajanut ylinopeutta.

Hovioikeus: Kaksoisheijastuma mahdollinen

Hovioikeus totesi, että jutussa on riidatonta se, että tutka osoitti nopeudeksi 111 km/h. Riitaa oli siitä oliko tämä insinöörin auton oikea nopeus.

Hovioikeus totesi, että poliisimiehen kertomus ylinopeutta ajavasta autosta ja sitä tukeva nopeustutkan lukema ovat lähtökohtaisesti riittävä näyttö ylinopeudesta.

Hovioikeus oli kuitenkin diplomi-insinöörin kanssa samaa mieltä siitä, että tutkan lukema saattoi aiheutua kaksoisheijastumasta.

Poliisimiehen havaintoon auton kovasta vauhdista taas saattoi vaikuttaa se, että Audin nopeus näytti kovemmalta kuin se todellisuudessa oli, koska vieressä ajanut bussi oli juuri lähtenyt pysäkiltä.

Hovioikeus piti tutkan mittaushäiriötä todennäköisenä ja hylkäsi käräjäoikeuden tapaan miehen sakot.

Valtio määrättiin maksamaan diplomi-insinöörille oikeudenkäyntikuluja 700 euroa.

Lisää aiheesta:

Vanhempi konstaapeli sai liki 900 euron sakot: Ajoi päin punaisia risteykseen ja rysäytti päin toista poliisiautoa Turun yössäVälähtikö tämä peltipoliisi sinullekin? IL: Poliisi ei tiennyt oikeaa nopeusrajoitusta eikä uskonut todisteita – miehen piina kesti vuoden"Otin ryypyn, kun poliisi viittasi pysähtymään", "Kullanvärinen urheiluauto ei ollut minun" – näiden liikenteessä törttöilleiden selitykset eivät kelvanneet tuomareilleEnergiayhtiön toimitusjohtajalle 1400 euron sakot – ajoi veneellään kaksinkertaista ylinopeutta Kaivopuiston rannassaIL: Ylinopeussyyte kaatui oikeudessa – kuskilla gps-video poliisin sanaa vastaanKäräjäoikeudelta yllättävä päätös – poliisin tutkamittaus ei riittävän luotettava nopeussakkoihin
Rikos

Tuoreimmat aiheesta

Rikos
  • 06:17
    Viiden jälkeen

    Ninan äiti myrkytti isän metanolilla – näin tapaturmaksi luultu kuolema muuttui murhatutkinnaksi

  • Eilen15:29
    Politiikka

    Totuuspuolueen Jaana Kavonius kiistää pakoilleensa oikeutta – "Olen pakoillut vain prosessia"

  • Eilen15:05
    Huijaukset

    Poliisi: Tampereen feikkiravintolaa operoitiin Afrikasta

  • Eilen13:50
    Ryöstöt

    Varkaat jäivät verekseltään kiinni Ranskassa: Miljoonasaalis saatiin takaisin

  • Eilen12:58
    Lahti

    Lahdessa etsitty ampuja saatu kiinni