Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pienikin nopeuden nosto lisää rajusti kuolonkolarien määriä – entä mitä voimme oppia Ruotsista?

Lehtikuva
Julkaistu 31.05.2016 11:15
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

niimes

VTT:n Teknologian tutkimuskeskuksen johtava tutkija Harri Peltola kertoi Autoliiton järjestämässä Nopeudet ja nopeusrajoitukset -seminaarissa nopeusrajoitusten vaikutuksista liikenneturvallisuuteen.

Peltola kertoi, että kun nopeus kohoaa viisi prosenttia – esimerkiksi 80:stä 84:ään – henkilövahinko-onnettomuudet lisääntyvät 10 prosenttia ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet 20 prosenttia.

Kun nopeus nousee keskimäärin 10 prosentilla, kuolemaan johtavat onnettomuudet lisääntyvät Peltolan esittämän tutkimusdiagrammin perusteella lähes 50 prosenttia.

Peltolan esittämän aineiston perusteella jalankulkijan ja auton välisessä törmäyksessä jalankulkijan kuoleman todennäköisyys nousee rajusti, kun ajonopeus nousee 20 kilometrin tuntinopeudesta ylöspäin.

– Automaattisen nopeusvalvonnan vaikutus turvallisuuteen on selvä: Vuonna 2009 julkaistun tutkimusraportin mukaan jo silloin peltipoliisit vähensivät 27 kuollutta ja 87 henkilövahinko-onnettomuutta liikenteestä.

Tästä voi päätellä, että seitsemän vuoden aikana lisätty automaattinen valvonta on suurella todennäköisyydellä kasvattanut näitä lukemia.

Talviajaksi alennetun nopeusrajoituksen turvallisuusvaikutukset ovat niinikään selvät. Peltolan siteeraama Liikenneviraston tutkimus vuodelta 2015 kertoo, että talvinopeuksilla säästettiin kahdeksan liikennekuolemaa ja 36 henkilövahinkoihin johtanutta onnettomuutta.

Mitä opiksi Ruotsista?

Ruotsissa on tutkittu, että keskikaiteellisella tiellä, 100 kilometrin tuntinopeusrjoituksella kuolemanriski on 80 prosenttia pienempi kuin tavallisella päätiellä 90 rajoitusalueella, Peltola kertoi tilastoihin pohjaten.

– Ovatko keskikaiteet vaihtoehto talviajan nopeusrajoitusten tilalle, Peltola kysyy.

Lisää aiheesta:

Tutkimus: Suomalaiset ajavat ylinopeutta selvästi enemmän kuin eurooppalaisetKurja käytös lisääntyy Suomen teillä: "Enemmänkin maan tapa kuin poikkeus"Voiko nopeusrajoitusten nostaminen olla jopa hyväksi? Tanskassa saatiin yllättäviä tuloksiaPeltipoliisit miehittivät Kehä I:n vuosi sitten – näin kävi liikenteen sujuvuudelleYlinopeussakko aiempaa herkemmin – kuolemat puoleen?Kehä I:llä kaahattu rajusti – peltipoliisien armeija avuksi
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa