Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Perusautoilijan bensalaskuun vuodessa 30 euroa lisää – Autoliitto tuohtui hallitukselle verokikkailusta

Autoliitto närkästyi hallitukselle polttoaineveron korottamisesta.
Autoliitto närkästyi hallitukselle polttoaineveron korottamisesta.Str / Lehtikuva
Julkaistu 06.04.2016 13:33

MTV LIFESTYLE

Hallitus on päättänyt nostaa polttoaineen verotusta ja leikata perustienpidosta.

Hallitus päätti kehysriihessään uusista leikkauksista ja veronkorotuksista, joilla pyritään parantamaan valtion talouden tilaa. Hallitus päätti muun muassa korottaa polttoaineveroa, mitä ei hallitusohjelmassa ole Autoliiton mukaan mainittu.

– Sama juttu tapahtuu kaikkien hallitusten ja puolueiden kanssa. Oppositiosta on hyvä huudella, mutta kun hallituksessa neuvottomuus iskee, korotetaan aina polttoaineveroja. Vaalipuheet valuvat kuin vesi hanhen selästä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tuohtuneena.

Autoliiton mukaan polttoaineveron korottaminen kahdella sentillä litralta nostaisi arvonlisäveroineen kuluttajahintaa noin 2,5 sentillä.

Keskimääräisellä 18 000 kilometrin ajolla vuodessa ja seitsemän litran kulutuksella sataa kilometriä kohden korotus aiheuttaisi noin 30 euron lisäkulut vuositasolla.

Tällä hetkellä verojen osuus bensiinin litrahinnasta on noin 70 prosenttia. Polttoaineveron nostaminen lisää erityisesti yritysten kustannuksia.

Valtiovarainministeriön tiedotteessa sanotaan, että hallitus tarkastelee veronkorotusta uudestaan, jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee yli 80 dollariin barrellilta.

– Se, että hinta nousisi tähän tai sen johdosta hallitus tämän vaalikauden aikana alentaisi polttoaineveroa, ei ole kovin uskottavaa. Lupaus on yhtä pätevä kuin vuosi sitten annettu lupaus olla korottamatta polttoaineveroja, Nieminen arvioi.

Autoliitto ripittää hallitusta tiestön kunnosta

Suomen tiestön kunto on Autoliiton mukaan romahtanut ja vauriot ovat siirtymässä päällysteistä teiden runkoihin. Tämän seurauksena korjauslasku moninkertaistuu.

Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä arvioi reilu vuosi sitten liikenneinfrastruktuurin eli ratojen, tiestön, vesiväylien jne. korjausvelaksi 2,4 miljardia euroa.Työryhmän mukaan korjausvelka kasvaa 100 miljoonalla eurolla vuodessa.

Autoliitosta kerrotaan, että teiden huono kunto aiheuttaa isoja kustannuksia muun muassa rikkoutuneina ajoneuvoina, onnettomuuksina ja pidentyneinä matka-aikoina.

Nyt hallitus on päättänyt leikata jo ennestään pahasti alirahoitteisesta perusväylänpidosta jopa 35 miljoonaa euroa ja 80 miljoonaa euroa aiemmin lisäämästään tie- ja rataverkon korjausvelkapotista.

– Kansalaiset tietävät, missä kunnossa tiestö on, mutta poliitikot ilmeisesti eivät. Nyt tiestön kunnossapitoon pitäisi panostaa, kun bitumi on halpaa ja työvoimaa on tarjolla. Perustienpito pitäisi hoitaa tarvittaessa uudishankkeiden kustannuksella. Ei ole järkeä rakentaa uutta elintasosiipeä ennen kuin päärakennuksen vuotava katto on korjattu, Nieminen sanoo.

– Ruotsi katsoo tulevaisuuteen ja investoi tieverkkoon. Suomessa jäädään tulevina vuosina murto-osiin Ruotsin investointitasosta.

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Maanteiden korjausvelka 10 000 kilometriä, mutta mihin budjetti riittää? Tällaisia vaikutuksia huonokuntoisilla teillä onAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Suomen tiestö on jo nyt poikkeuksellisen huonossa kunnossa – valtiolta lisäleikkauksia satojen kilometrien osalta, Venäjän hyökkäys nosti bitumin hintaaPolttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"Verohirviö iskee lauantaina surutta bensapumpuille – Autoliitto kahmaisusta: "Bensiinin vuosituhannen kovin veronkorotus, erityisesti työssäkäyvät kärsivät"Vanhentaako hallitus Suomen autokantaa entisestään? – "Verot valuvat yrityksille ja byrokratiaan"
PolttoaineAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 12.9.19:56
    Ukrainan sota

    Ukraina iski Karjalan kannakselle – osui Putinia arkaan paikkaan

  • 4.9.11:43
    Kotimaa

    Valtiovarainministeriö ehdottaa alennusta bensan hintaan

  • 29.8.10:31
    Venäjä

    Ukraina iski Venäjää arkaan paikkaan juuri oikeaan aikaan

  • 27.8.10:52
    Venäjä

    ISW: Bensakriisi ravistelee Venäjää

  • 21.8.19:31
    Ukrainan sota

    Venäjällä polttoainekriisi: Bensajonot jopa kilometrien mittaisia