Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pekka Saurin kolumni: Viestintävastuu on meillä

Julkaistu 05.03.2022 13:04

MTV UUTISET

Maaliskuussa 1940 tapahtui Suomessa kolme tuhoisaa junaonnettomuutta. Mutta miksi niistä pitää puhua juuri nyt, kysyy Pekka Sauri kolumnissaan.

Iittalan junaturma tapahtui 4. maaliskuuta 1940, kun pohjoisesta tulossa ollut pikajuna ja etelästä tullut ylimääräinen juna törmäsivät yhteen. Onnettomuudessa kuoli 31 henkilöä, joista 15 oli Ruotsiin evakkoon matkalla olleita lapsia. 

Viikkoa myöhemmin 12. maaliskuuta 1940 tapahtui Suomen historian eniten uhreja vaatinut junaonnettomuus Turengissa Riihimäen ja Hämeenlinnan välillä. Pohjoisesta tullut sotilaita ja hevosia Viipuriin kuljettanut juna törmäsi yhteen etelästä tulleen tavarajunan kanssa. Turmassa kuoli 39 ihmistä ja loukkaantui 69.

Eikä tässä kyllin. Kuusi päivää edellisestä onnettomuudesta 18. maaliskuuta 1940 tavarajuna törmäsi karjalaista siirtoväkeä kuljettaneeseen junaan Punkaharjulla Putikon asemalla. Tässä turmassa kuoli 14 ja loukkaantui 23 henkilöä.

Miksi nostan esiin talvisodan aikaisia junaonnettomuuksia? 

No siksi, että sinä et todennäköisesti tiennyt niistä mitään ennen kuin niistä kerroin. Onnettomuuksista ei sodan aikana uutisoitu missään mediassa. Tietoa tällaisista vastoinkäymisistä ei tietenkään haluttu antaa viholliselle eikä myöskään kotirintamalle mielialan ylläpitämisen nimissä. Tieto onnettomuuksista tuli julkiseksi vasta myöhemmin, jolloin ne eivät olleet enää uutisia.

Lue myös: Pekka Saurin kolumni: Venäjän hybridisota täydessä käynnissä – tältä näyttää demokratian puolustustaistelu

Suomen viestintämaisema perustui tuolloin painettuihin sanoma- ja aikakauslehtiin ja Yleisradion radiolähetyksiin, joita oli kuultavissa vain osan vuorokaudesta. Televisio tuli Suomeen vasta 1950-luvulla. Hidasta mediaa oli verrattain helppo valvoa ja säädellä poikkeusoloissa. Tietojen julkistaminen oli monen kynnyksen takana. 

Tietenkin huhut ja kuulopuheet liikkuivat turuilla ja toreilla. Valtiovalta yritti suitsia huhuja julistekampanjoilla: “Vihollinen kuuntelee – lörpöttelijä voi tietemättään pettää isänmaansa”, “Kuulut kotirintamaan: tukahduta jokainen huhu – kuulopuhe – juoru”.

Se oli silloin. Nyt on nyt.

Jos junaturmat olisivat tapahtuneet tänään, niiden salaaminen olisi ollut  mahdotonta. Tuhoista olisi kulovalkeana levinnyt videoita pitkin sosiaalista mediaa, ja perinteiset mediat olisivat joutuneet miettimään, kuinka rankkaa materiaalia voidaan julkaista.

Tämä tilanne on parastaikaa käsillä Ukrainan sodassa, jota taisteluihin osallistuvat sotilaat kuvaavat älypuhelimillaan ja lähettävät videoita maailmalle. 

Tänä päivänä viestinnän valvonta on hajautettu jokaiselle älylaitteen käyttäjälle. Minkään valtakunnan viranomainen ei pysty sitä puolestamme valvomaan. Valvonta on enää omien korviemme välissä.

Lue myös: Pekka Saurin kolumni: Suomettuminen tänään

Olen ihmetellyt, miten vähän tästä on puhuttu nyt Venäjän hyökkäyksen jälkeen. Tilanne on näillä rannoilla uusi.

Kaikesta päätellen suomalaiset ovat ottaneet viestinnän valvontavastuun itselleen ikään kuin vaistonvaraisesti. En ole asiaa systemaattisesti tutkinut, mutta sosiaalisessa mediassa käydyt rähinät ja revittelyt loppuivat viikko sitten kuin seinään. Aivan ilmeisesti ulkoinen uhka saa kiihkeimmätkin väittelijät hautaamaan joutavanpäiväiset kiistansa – ainakin väliaikaisesti.

Tämä on hyvä merkki. Ihmislaji opettelee elämään avoimen viestinnän ja tiedonkulun maailmassa, ja kriisitilanne nopeuttaa tätä harjoittelua. 

Tietysti sopii toivoa, että viestinnän valvonnan siirtyminen viranomaiselta omaan harkintaamme ja omien valintojemme varaan jää voimaan myös poikkeustilanteen jälkeen ja sodan päätyttyä. Sivilisaatio edistyy.

Lisää aiheesta:

Uutuuskirja esittelee Suomen silmät ja korvat 1930-luvun EuroopassaPekka Saurin kolumni: Suomettuminen tänäänKommentti: Kuinka vähän tiesimmekään silloin – tasan vuosi sitten tapahtui Lapissa jotain, jonka lyömät laineet kasvoivat tsunamiaalloiksiJäikö presidentti Niinistön haastattelu näkemättä? Lue erikoishaastattelun kohokohdat kahdessa minuutissaItsenäisyyspäivän essee: Suomen historia on sodan ja sankaritarinoiden kyllästämä – mutta mikä onkaan historiamme tärkein asia?Kuka taulapää ylipäätään suuntasi tänne pohjoiseen? Uutuusteos listaa suomalaisten käsittämättömimmät mokat
KolumniPekka SauriUkrainan sotaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kolumni
  • 21.9.15:15
    Helena Petäistö

    Helena Petäistön kolumni: Ranska on umpisolmussa – uudella mahtimiehellä mahdoton tehtävä

  • 7.9.09:51
    Helena Petäistö

    Helena Petäistön kolumni: Totuuden kertominen oli liikaa – huomenna kaatuu taas Ranskan hallitus

  • 24.8.10:33
    Ukrainan sota

    Helena Petäistön kolumni: "Wannabe-rauhannobelisti" Trumpin suuri geopoliittinen näytelmä olikin farssi

  • 10.8.11:06
    Ukrainan sota

    Helena Petäistön kolumni: Apua! Ukrainan pahin painajainen on toteutumassa

  • 31.7.06:59
    Mielipiteet

    Helena Petäistön kolumni: Eurooppa kokee Trumpin kylmässä kyydissä, millainen on heikomman kohtalo