Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"

F1-tallia syytetään Mercedeksen auton kopioinnista – Ossi Oikarinen perkaa studiossa kisaviikonlopun kuumimmat puheenaiheet 19:30
Ossi Oikarinen ruotii Ferrarin tilannetta ja perkaa muut kuumimmat F1-puheenaiheet.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen näkee F1-kauden alussa pahasti rämpineellä Ferrarilla uhkakuvia ensi vuodenkin osalta.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ferrarin moottoreilla ajavien F1-tallien vauhti on ollut murheellisen heikkoa. Jopa perinteinen mahtitalli Ferrari on tuskaillut. Kummassakin kauden kahdessa ensimmäisessä GP:ssä toinen tallin kuskeista on jäänyt aika-ajojen päätösosion eli kärkikymmenikön ulkopuolelle.

Charles Leclerc onnistui avauskisassa ja nousi toiselle sijalle, mutta kyseistä temppua voi pitää paljolti suotuisana onnenkantamoisena. Tallikaveri Sebastian Vettel sitkutteli samassa kilpailussa vasta kymmenenneksi.

Aivan kuin ongelmia ei olisi ollut jo tarpeeksi, Leclerc ja Vettel kolaroivat nyt keskenään Itävallan toisen kisan avauskierroksella ja kummankin leikki päättyi heti alkuunsa.

– En tiedä, oliko se hyvä vai huono juttu, että molemmat autot jäi ensimmäiselle kierrokselle. Jos nämä kaverit olisivat päässeet jatkamaan kisaa, olisi todennäköisesti nähty aikamoinen pannukakku Ferrarilta. Huono suorituskyky jäi nyt vähän sen faktan alle, että Leclerc kolaroi molemmat Ferrarit ulos, Oikarinen analysoi MTV Uutiset Livessä.

– Vauhti on ollut äärimmäisen huonoa. Aika-ajosijoitukset 10 ja 11 eivät riitä Ferrarille. Ferrari on voittamassa kisoja ja mestaruuksia. Jos nyt ajetaan juuri ja juuri pisteille, kyllä silloin on suuria vaikeuksia.

Vaikka Ferrari toi päivitysosia kauden toiseen viikonloppuun uutta pohjalevyä ja etusiipeä myöten, kehitystä oli vaikea nähdä.

– Molemmat kuljettajat sanoivat, että auto tuntuu paremmalta, mutta kello ei kertonut meille, että aika olisi parantunut mitenkään.

Oikarinen pitää perimmäisenä syynä ongelmiin voimayksikköä. Ferrarilla oli vielä viime vuonna vahva moottori, mutta se herätti kilpailijatallien riveissä pulinaa mahdollisesta sääntöjenvastaisuudesta. Ferrari ja Kansainvälinen autoliitto FIA solmivat keväällä salaisen sopimuksen, ja Ferrari joutui huhujen mukaan sen myötä moottorimuutoksiin.

– Ferrari on saanut voimayksikköönsä viime vuosina jollain vippaskonstilla enemmän tehoa kuin kilpailijat, ja sitä kautta auto on näyttänyt paremmalta kuin mitä se itse asiassa on ollutkaan. Siinä on kaivettu itselle kuoppaa. Nyt kun se ylimääräinen teho on otettu pois, huomataankin, että se moottori onkin itse asiassa aika heikko. Ja siihen päälle auto on keskinkertainen, Oikarinen arvioi.

"Isompi ongelma"

Ferrarin on Oikarisen mukaan pakko pysähtyä peilin eteen ja käytävä ongelmat kriittisesti läpi.

– He sanoivat jo ennen ensimmäisiä kisoja löytäneensä talvitesteissä esiintyneet ongelmat ja korjaavansa ne. Se, missä Ferrari on ollut hyvä vuosien varrella, on ollut ongelmien korjaaminen ja auton vauhdin löytäminen pitkällä jänteellä. Heillä on valtavan hyvät resurssit, hyvin paljon rahaa ja budjettia käytössä. He pystyvät tätä kautta kehittämään autoa, ja kokemusta kuitenkin löytyy.

Ferrarin ensi kauteenkin liittyy suuria haasteita, kun autojen kehitystyötä on rajoitettu.

– Aerodynaamista kehitystyötä voi jatkaa. Jos autossa on perustavaa laatua oleva ongelma, joka saadaan hoidettua pois päiväjärjestyksestä, silloin on valoa. Voimayksikkö on minulle kuitenkin suuri kysymysmerkki. Se on isompi ongelma.

– Se on tällä hetkellä niin heikko, että jos siihen ei löydetä jotain, siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään, koska vauhtia ei tule löytymään, jos ei ole voimaa. Se näkyy Ferrarilla, se näkyy Haasilla, se näkyy Alfa Romeolla. Kaikki Ferrarin voimayksikköä käyttävät tallit ovat heikkoja.

Binotton tuoli heiluu, Sainzilla erikoinen tilanne

Oikarinen muotoilee niin, että hän uskoo, että "Ferrari tulee jossain vaiheessa nousemaan".

– Nähtäväksi kuitenkin jää, miten kauan se kestää ja tuleeko sitä ennen henkilövaihdoksia ja muuta draamaa.

Oikarinen näkee, että tallipäällikkö Mattia Binotton tuoli jo heiluu.

– Se on ihan selvä homma. Binotto on vastuussa tästä tilanteesta, hän on tiimin johtaja. Hänellä on tekninen tausta, eli hänen pitäisi tietää, missä mennään.

– Ihan varmasti se paine alkaa kasvaa valtavaksi siellä. Nyt on kyse siitä, miten kauan Ferrarin johtajat käsittelevät tätä tilannetta ja onko ketään muuta, joka voisi ottaa Binotton paikan. Ihan turha häntä on heittää pois, jos ei tilalle löydy parempaa kaveria. Sitä päätöstä nyt odotellaan.

Mielenkiintoisia ajatuksia mahtaa liikkua myös Carlos Sainzin päässä. Espanjalainen siirtyy Ferrarille tämän kauden jälkeen McLarenilta, joka on kauden alussa ollut oivassa vauhdissa. McLaren on valmistajien MM-sarjassa peräti toisena, Ferrari vasta viidentenä.

– Siinä on varmaan vähän sellainen tilanne, että hän ajattelee, että mitä tuli tehtyä. Tuli jahdattua unelmasopimusta, unelmasopimus tuli, ja yhtäkkiä hän huomaakin, että ohhoh. Työnsarka on ihan järjettömän kova, mikä siellä on edessä. Jos Ferraria ei saa nostettua eteenpäin, niin kyllä tulee pitkiä vuosia.

– Onhan Sainz lahjakas kuljettaja, mutta tässä on se vaara, että hän jää vähän pimentoon.

Jutun ylälaidan videolla Oikarinen perkaa Ferrarin ohella Mercedeksen nykytilanteen ja Renault'n Racing Point -protestin sekä ottaa kantaa siihen, voisiko Sebastian Vettel sittenkin ajaa ensi kaudella Red Bullilla.

Lue myös:

    Uusimmat