Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"

19:30F1-tallia syytetään Mercedeksen auton kopioinnista – Ossi Oikarinen perkaa studiossa kisaviikonlopun kuumimmat puheenaiheetOssi Oikarinen ruotii Ferrarin tilannetta ja perkaa muut kuumimmat F1-puheenaiheet.imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 14.07.2020 06:45
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen näkee F1-kauden alussa pahasti rämpineellä Ferrarilla uhkakuvia ensi vuodenkin osalta.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ferrarin moottoreilla ajavien F1-tallien vauhti on ollut murheellisen heikkoa. Jopa perinteinen mahtitalli Ferrari on tuskaillut. Kummassakin kauden kahdessa ensimmäisessä GP:ssä toinen tallin kuskeista on jäänyt aika-ajojen päätösosion eli kärkikymmenikön ulkopuolelle.

Charles Leclerc onnistui avauskisassa ja nousi toiselle sijalle, mutta kyseistä temppua voi pitää paljolti suotuisana onnenkantamoisena. Tallikaveri Sebastian Vettel sitkutteli samassa kilpailussa vasta kymmenenneksi.

Aivan kuin ongelmia ei olisi ollut jo tarpeeksi, Leclerc ja Vettel kolaroivat nyt keskenään Itävallan toisen kisan avauskierroksella ja kummankin leikki päättyi heti alkuunsa.

– En tiedä, oliko se hyvä vai huono juttu, että molemmat autot jäi ensimmäiselle kierrokselle. Jos nämä kaverit olisivat päässeet jatkamaan kisaa, olisi todennäköisesti nähty aikamoinen pannukakku Ferrarilta. Huono suorituskyky jäi nyt vähän sen faktan alle, että Leclerc kolaroi molemmat Ferrarit ulos, Oikarinen analysoi MTV Uutiset Livessä.

– Vauhti on ollut äärimmäisen huonoa. Aika-ajosijoitukset 10 ja 11 eivät riitä Ferrarille. Ferrari on voittamassa kisoja ja mestaruuksia. Jos nyt ajetaan juuri ja juuri pisteille, kyllä silloin on suuria vaikeuksia.

LUE MYÖS: Ossi Oikarinen lausuu arvionsa F1:n kopiointikohusta: pitää Renault'n protestia nerokkaana – "Jos niin käy, sitten alkaa aikamoinen soppa"

Vaikka Ferrari toi päivitysosia kauden toiseen viikonloppuun uutta pohjalevyä ja etusiipeä myöten, kehitystä oli vaikea nähdä.

– Molemmat kuljettajat sanoivat, että auto tuntuu paremmalta, mutta kello ei kertonut meille, että aika olisi parantunut mitenkään.

Oikarinen pitää perimmäisenä syynä ongelmiin voimayksikköä. Ferrarilla oli vielä viime vuonna vahva moottori, mutta se herätti kilpailijatallien riveissä pulinaa mahdollisesta sääntöjenvastaisuudesta. Ferrari ja Kansainvälinen autoliitto FIA solmivat keväällä salaisen sopimuksen, ja Ferrari joutui huhujen mukaan sen myötä moottorimuutoksiin.

– Ferrari on saanut voimayksikköönsä viime vuosina jollain vippaskonstilla enemmän tehoa kuin kilpailijat, ja sitä kautta auto on näyttänyt paremmalta kuin mitä se itse asiassa on ollutkaan. Siinä on kaivettu itselle kuoppaa. Nyt kun se ylimääräinen teho on otettu pois, huomataankin, että se moottori onkin itse asiassa aika heikko. Ja siihen päälle auto on keskinkertainen, Oikarinen arvioi.

"Isompi ongelma"

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Ferrarin on Oikarisen mukaan pakko pysähtyä peilin eteen ja käytävä ongelmat kriittisesti läpi.

– He sanoivat jo ennen ensimmäisiä kisoja löytäneensä talvitesteissä esiintyneet ongelmat ja korjaavansa ne. Se, missä Ferrari on ollut hyvä vuosien varrella, on ollut ongelmien korjaaminen ja auton vauhdin löytäminen pitkällä jänteellä. Heillä on valtavan hyvät resurssit, hyvin paljon rahaa ja budjettia käytössä. He pystyvät tätä kautta kehittämään autoa, ja kokemusta kuitenkin löytyy.

LUE MYÖS: F1-tallipomo teki täyskäännöksen – tarjoaa Sebastian Vettelille paikkaa: "Meillä on hyvä suhde"

Ferrarin ensi kauteenkin liittyy suuria haasteita, kun autojen kehitystyötä on rajoitettu.

– Aerodynaamista kehitystyötä voi jatkaa. Jos autossa on perustavaa laatua oleva ongelma, joka saadaan hoidettua pois päiväjärjestyksestä, silloin on valoa. Voimayksikkö on minulle kuitenkin suuri kysymysmerkki. Se on isompi ongelma.

– Se on tällä hetkellä niin heikko, että jos siihen ei löydetä jotain, siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään, koska vauhtia ei tule löytymään, jos ei ole voimaa. Se näkyy Ferrarilla, se näkyy Haasilla, se näkyy Alfa Romeolla. Kaikki Ferrarin voimayksikköä käyttävät tallit ovat heikkoja.

Binotton tuoli heiluu, Sainzilla erikoinen tilanne

7.12203855

Oikarinen muotoilee niin, että hän uskoo, että "Ferrari tulee jossain vaiheessa nousemaan".

– Nähtäväksi kuitenkin jää, miten kauan se kestää ja tuleeko sitä ennen henkilövaihdoksia ja muuta draamaa.

Oikarinen näkee, että tallipäällikkö Mattia Binotton tuoli jo heiluu.

– Se on ihan selvä homma. Binotto on vastuussa tästä tilanteesta, hän on tiimin johtaja. Hänellä on tekninen tausta, eli hänen pitäisi tietää, missä mennään.

– Ihan varmasti se paine alkaa kasvaa valtavaksi siellä. Nyt on kyse siitä, miten kauan Ferrarin johtajat käsittelevät tätä tilannetta ja onko ketään muuta, joka voisi ottaa Binotton paikan. Ihan turha häntä on heittää pois, jos ei tilalle löydy parempaa kaveria. Sitä päätöstä nyt odotellaan.

LUE MYÖS: Mika Häkkinen murahtaa F1-kisan tapahtumista: "Tärkeintä on, että hän ottaa opikseen"

Mielenkiintoisia ajatuksia mahtaa liikkua myös Carlos Sainzin päässä. Espanjalainen siirtyy Ferrarille tämän kauden jälkeen McLarenilta, joka on kauden alussa ollut oivassa vauhdissa. McLaren on valmistajien MM-sarjassa peräti toisena, Ferrari vasta viidentenä.

– Siinä on varmaan vähän sellainen tilanne, että hän ajattelee, että mitä tuli tehtyä. Tuli jahdattua unelmasopimusta, unelmasopimus tuli, ja yhtäkkiä hän huomaakin, että ohhoh. Työnsarka on ihan järjettömän kova, mikä siellä on edessä. Jos Ferraria ei saa nostettua eteenpäin, niin kyllä tulee pitkiä vuosia.

– Onhan Sainz lahjakas kuljettaja, mutta tässä on se vaara, että hän jää vähän pimentoon.

Jutun ylälaidan videolla Oikarinen perkaa Ferrarin ohella Mercedeksen nykytilanteen ja Renault'n Racing Point -protestin sekä ottaa kantaa siihen, voisiko Sebastian Vettel sittenkin ajaa ensi kaudella Red Bullilla.

Lisää aiheesta:

"Näytti siltä, ettei Sebastian Vettel ole koskaan ajanut F1-autolla" – asiantuntija avaa Ferrari-tähden syöksykierteen todelliset syytKimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Ex-kuski ei säästele sanojaan puhuessaan Ferrarin tilanteesta: "Kaikki pitäisi erottaa"Jatkaako Kimi Räikkönen F1-uraansa? Asiantuntijat uskovat: yksi tekijä ratkaiseeToni Vilander näkee Sebastian Vettelin lähdössä yhtymäkohdan menneeseen – saksalaisen ura on tullut taitekohtaan: "Monzan paalupaikka ei olekaan enää se kaikkein tärkein"Räikkösen jatko selvää matematiikkaa Ferrarille – "Vaihto olisi ollut iso riski"
F1FerrariCharles LeclercSebastian VettelItävallan GPUrheilu
Mattia Binotto on tulisilla hiilillä Ferrarin tallipäällikkönä.FIA Pool Image for Editorial Use

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan