Mika Häkkinen murahtaa F1-kisan tapahtumista: "Tärkeintä on, että hän ottaa opikseen"

Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen ruoskii Ferrarin Charles Leclerciä kolaroinnista Sebastian Vettelin kanssa sunnuntaina Steiermarkin GP:n avauskierroksella.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

– Maranellossa eletään synkkiä aikoja, eikä tilannetta auta kuljettajien tekemät virheet, Häkkinen kirjoittaa Unibetin kolumnissaan.

Ferrarin painajaismainen viikonloppu sai ruman lopun, kun tallin molemmat kuskit joutuivat keskeyttämään kisan heti alkutekijöissään keskinäisen kolaroinnin jäljiltä.

– Minullekin on käynyt Itävallassa niin, että olen osunut tallikaverini kanssa yhteen ensimmäisellä kierroksella. Vuonna 1999 David Coulthard otti sisälinjan toisessa mutkassa ja pyöräytti minut ympäri. Ei koskaan ole hyvä törmäillä tallikaverin kanssa, mutta me sentään pystyimme molemmat jatkamaan kisaa ja ajamaan palkintopallille.

Ferrarille kävi nyt tuolloisia McLaren-kuskeja karummin.

– Ikävä kyllä Ferrarin Charles Leclercin ja Sebastian Vettelin yhteentörmäys samassa mutkassa ensimmäisellä kierroksella johti molempien keskeytykseen. Olenkin jo sanonut, että kauden viivästyminen johtaa kuskien ja tallien virheisiin. Charlesilla ei ollut mitään mahdollisuuksia päästä Sebastianin ohi siinä mutkassa. Hän oli aivan liian kaukana heidän tullessaan jarrutukseen, Häkkinen paaluttaa.

– Se oli selvä virhe. 

Häkkinen jakaa kuitenkin Leclercille tunnustusta tilanteen hoidosta.

– Charles teki oikein pyytäessään julkisesti anteeksi Sebastianilta ja tallilta, mutta tärkeintä on, että hän ottaa opikseen.

"Selkkaus oli pienimuotoinen katastrofi"

Kauden avauskisassa Leclerc onnistui taistelemaan itsensä onnenkin suosiessa toiseksi, mutta tuore kolarointi oli muuten kuin käänteinen huipentuma italialaistallin karmeaan alkukauteen.

– Selkkaus oli pienimuotoinen katastrofi kisassa, jossa Ferrari toivoi pääsevänsä testaamaan pohjan ja etusiiven uusia päivityksiä 71 kierroksen ajan. Kun auto ei ole iskussa eikä testaamista kauden aikana sallita, täytyy hyödyntää kisat datan keräämiseen, päivitysten arvioimiseen ja siihen, että auttaa tallin insinöörejä saamaan paremman käsityksen auton suorituskyvystä.

Kummassakin kauden kahdesta ensimmäisestä GP:stä toinen Ferrari on jäänyt aika-ajojen päätösosion, kymmenen parhaan ulkopuolelle. Hurraa-huudot MM-sarjankin tilanteessa ovat vähissä.

– Ferrari on kahden kisan jälkeen viidentenä valmistajien mestaruussarjassa. Italialaistallin tilanne ei ole helppo.

Valmistajien MM-sarjaa johtaa suvereenisti Mercedes. Kuljettajien MM-tilanteen piikkipaikalla on Valtteri Bottas kuuden pisteen turvin ennen Mercedes-tallikaveriaan Lewis Hamiltonia.

Lue myös:

    Uusimmat