Nuoret kokevat, että he jäävät liian yksin digitaalisten palvelujen ja asioinnin opettelussa. Asia ilmenee Digi- ja väestötietoviraston julkaisemasta ”Nuorten digitaidot” -kartoituksesta.
Sosiaalisen median päivitys luonnistuu nuorilta vielä kuin itsestään, mutta ongelmia on edessä, kun on aika asioida viranomaispalveluissa.
– Ne koetaan vaikeiksi ja käytetty kieli aiheuttaa päänvaivaa. Asiat pitäisi pystyä esittämään ymmärrettävästi ja niin, että ne ovat yksiselitteisiä, totesi Digi- ja väestötietoviraston digituen projektipäällikkö Minna Piirainen Uutisaamussa.
Julkisen puolen kehityttävä
Ajatus siitä, että nuorten tulisi oppia virkakieltä ja vaikeaselkoisia digitaalisia palveluja tulisi kyseenalaistaa, toteaa kartoituksen tehnyt Digi- ja väestötietovirasto.
Viraston mukaan kaikkia paremmin palveleva ratkaisu olisi, että digipalvelut olisivat helposti saavutettavia ja ymmärrettäviä sekä käyttölogiikaltaan riittävän helppokäyttöisiä.
– Kaupalliset sovellukset ja palvelut muuttavat käyttötottumuksia. Julkisten palveluidenkin on pysyttävä perässä, Piirainen toteaa tiedotteessa.
Helposti kuitenkin oletetaan, että niin sanotut diginatiivit ikäluokat hallitsevat laitteet ja sovellukset ilman sen kummempaa johdatusta.
