Näyttää siltä, että kiinalaiset tekevät laadukkaampia autoja kuin amerikkalaiset, vaikka resepti on tasan sama

0:57
Elon Musk vallan riehaantui Teslan Shanghain-tehtaan avajaisissa tammikuussa 2020.

Kiinalaiset kertovat olevansa tyytyväisiä kotimaassaan valmistettujen Teslojen laatuun. Kiinassa valmistettuja Model 3 -malleja on ryhdytty tuomaan myös Eurooppaan.

Shanghaissa valmistetut Tesla Model 3:t nousivat palkintopallille J.D. Powerin tekemässä laatututkimuksessa. Sähköautojen sarjassa vähävikaisin oli kiinalainen Nio-täyssähköauto, Tesla Model 3 rankattiin kakkoseksi.

Tämänkertainen J.D. Powerin laatututkimus koskee Kiinan-markkinoita. Omistajia pyydettiin listaamaan kuuden ensimmäisen kuukauden aikana ilmenneet viat ja harminaiheet, joten pitkälti tutkimuksessa on kyse myös asiakastyytyväisyyden mittaamisesta.

– Kiinalaiset kuluttajat ovat ottaneet Tesla Model 3:n hyvin vastaan. Sen muotoilu ja suorituskyky ylittävät heidän odotuksensa monessa suhteessa, J.D. Powerin Jeff Cai sanoo South China Morning Postissa.

Yhdysvalloissa tilanne on toinen. Siellä viime vuonna tehdyssä ja kesäkuussa julkaistussa J.D. Powerin laatututkimuksessa eniten huomautettavaa löytyi juuri Tesloista, ja merkki rankattiin laadultaan automerkeistä huonoimmaksi. Sataa autoa kohti vikoja tai harminaiheita raportoitiin 250 kappaletta, kun keskiarvo oli 166 sataa autoa kohti.

Yhdysvalloissa mukana tutkimuksessa olivat kaikki Teslan mallit. Sijoitus oli epävirallinen, sillä valmistaja ei ollut halukas yhteistyöhön J.D. Powerin kanssa.

Laatua on epäilty julkisuudessa 

Kiinassa ja Yhdysvalloissa tehtyjä tutkimuksia ei tietenkään voi suoraan verrata toisiinsa, etenkin kun kyse on laadun lisäksi niinkin moniulotteisesta asiasta kuin asiakastyytyväisyydestä. Kuitenkin Kiinassa raportoitujen Teslojen vikojen määrä oli vain 113 sataa autoa kohti Yhdysvaltain 250:een verrattuna. Sähköautosarjan voittaneella Niolla vikamäärä oli 109 sataa autoa kohti. Koko tutkimuksen keskiarvo oli 143.

Kiinassa valmistettujen Teslojen laatua on ehditty jo epäillä julkisuudessa. Kiinalainen tekniikkajulkaisu PingWest ja Tesla ovat ajautuneet sanasotaan sosiaalisessa mediassa. PingWest arvosteli Teslan Kiinan-tehtaan tuotantoprosesseja ja nimesi kyseisen Shanghain Gigafactoryn ”Giga-sweatshopiksi”, hikipajaksi, jonka tuotantotavoitteet ovat äärimmäisen kovat.

Tesla on uhannut PingWestiä oikeustoimilla ja vakuuttanut, että laatustandardeista pidetään kiinni ja tehtaassa toimitaan Kiinan lakien mukaisesti.

Kiinassa valmistettuja Tesloja on alettu tuoda myös Eurooppaan. Ensimmäiset Model 3:t laivattiin lokakuussa. Yhdysvaltain Kaliforniassa sijaitseva tehdas ei ole pystynyt vastaamaan kysyntään Euroopassa, vaan autot on myyty kotimarkkinoilla.

Shanghain-tehdas aloitti tuotannon reilu vuosi sitten. Shanghaihin on rakennettu lisää kapasiteettia Model Y:n valmistukseen, jonka on määrä alkaa tammikuun aikana.

Teslan seuraavaa Yhdysvaltain ulkopuolista tehdasta rakennetaan Saksaan Berliinin lähistölle.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja