MTV3 Uutisten näyttävä muodonmuutos - "Iso panostus, joka kannattaa"

30-vuotisjuhlan kunniaksi uutis- ja ajankohtaistoimitus saa uuden ilmeen. Katsojat ovat ihmetelleet uutislähetyksiä, jotka on kesän ajan tehty keskeltä toimitusta - syy tähän on ollut se, että varsinainen uutisstudio on ollut kesän remontin alla.

Syyskuussa uutiset lähetetään entistä nykyaikaisemmasta ja raikkaammasta studiosta, kertoo MTV3:n uutispäätoimittaja Heikki Piuhola.

– Tv-uutistyö vaatii sen, että ilme uudistuu aika ajoin. Aiempaa lavastetta käytettiin 5-6 vuotta, joten nyt oli aika mennä eteenpäin. Samalla on tehty tekniikan puolella suurimmat uudistukset aikoihin, Piuhola sanoo.

Studiossa on muun muassa vaihdettu kamerat HD-kameroihin, jotta valmius on olemassa, kun siirrytään HD-aikaan. Myös valaistus on vaihdettu kokonaan.

– Isoista ja hirvittävän kuumista studiolampuista on siirrytty led-valaisuun, joka on jo pelkästään energiansäästön kannalta valtava uudistus. Säästämme noin 80 prosenttia siitä energiasta, jota olemme aiemmin kuluttaneet.

Piuholan mukaan uudistus tuo tv-uutisiin myös uutta tekniikkaa, joka näkyy suoraan kotikatsomoihin.

– Studioon tuodaan uusia elementtejä, esimerkiksi touchscreeneja, joiden avulla erikoistoimittajat ja meteorologit voivat paremmin kuin koskaan havainnollistaa omia uutis- ja sääsisältöjä.

Uutisiin ison maailman makua

Kanavailmeeseen ei tässä vaiheessa vielä uusita kokonaan - sen aika on vasta tulevina vuosina. Piuholan mukaan tärkein tavoite uutisten 30-vuotisjuhliin liittyvällä muodonmuutoksella on tuoda raikkaampi ilme uutisille.

– Tämä on ollut iso panostus, kyllä tekniikan uusiminen maksaa. Uskomme kuitenkin, että se kannattaa tehdä. Itseasiassa se oli pakko tehdä, sillä uutisilla pitää olla valmius teräväpiirtoon. Tekee hyvää uudistua aina välillä, Piuhola sanoo.

Vinkkejä ja ajatuksia uutisilmeen raikastamiseen on haettu eri puolilta maailmaa. Piuhola kertoo, että tulevia trendejä on tutkittu paljon, jotta MTV3 olisi kehityksen kärjessä journalismin tekniikassa ja ulkoasussa.

– Olemme kuitenkin halunneet edelleen korostaa ja pitää kiinni niistä asioista, joita katsojat pitävät meidän kohdalla tärkeinä: nuorekkuutta, raikkautta, lämpimyyttä ja läheisyyttä. Näitä asioita voimme korostaa entistäkin paremmin tällä uudella tekniikalla.

– Haluamme pysyä kehityksen eturintamassa, ettemme vain peesaisi kilpailijoita, vaan että meillä olisi omia malleja. Näitä uusia elementtejämme on nähty suurten eurooppalaisten ja amerikkalaisten tv-kanavien studioissa.

Samanlaista tuoreempaa ilmettä tuodaan myös Huomenta Suomen ja ajankohtaisohjelma 45 minuuttia -ohjelman studioihin.

"Uutistoiminnan taustoja avattava"

Yksi iso panostus on ollut myös uudenlainen uutishuone-palvelu, jonka avulla MTV3 Uutisten lukijat ja katsojat voivat tutustua uutisten tekemiseen ja uutistoimitukseen.

– Haluamme avata meidän uutis- ja ajankohtaistoiminnan tekijöitä ja tekotapoja ja näyttää, keitä täällä on ja mitä täällä tehdään. Haluamme olla auki meidän yleisön suuntaan. Mielestäni sivusto on hauska ja viihdyttävä ja se antaa hyvän kuvan siitä, millainen tämä uutismaailma on.

Piuholan mukaan Suomessa on ollut tarvetta uutistoimintaa avaavalle nettisivustolle. Maailmalla joillain isoilla yhtiöillä on ollut samantyyppisiä sivustoja.

– Uutisten tekemiseen osallistuu kymmeniä ihmisiä, mutta vain ankkurit ja erikoistoimittajat näkyvät. Takana on kuitenkin valtava organisaatio, joka varmistaa, että tuote saadaan televisioon, nettiin ja radioon. On tärkeää näyttää, mitä uutisten takana on.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat