Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"

2:26
Itävaltalainen vapaapalokunta näyttää, kuinka palava sähköauto sammutetaan.

Vaikka kolhujen korjaus hoituu sähköautojen ja polttomoottoriautojen kohdalla hyvin samoin tavoin, on joitakin eroja syytä huomioida, kertoo kolarikorjaamo Autoklinikka blogissaan. Sähköautojen korjaamiseen oman haasteensa tuovat esimerkiksi niiden sähköjärjestelmät, jotka vaativat korjaajalta valmistajien ohjeiden tarkkaa noudattamista.

Sähköautojen sekä ladattavien hybridien ensirekisteröinnit ovat kovassa kasvussa. Lokakuussa täyssähköautojen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli peräti 18 prosenttia, mikä oli pitkälti seurausta sähköautojen autoveron poistumisesta viime kuun alussa.

Sähköautojen suosion kasvu näkyy myös autokorjaamoilla. Vaikka sähköautot ovat ulkoisesti pitkälti samanlaisia kuin polttomoottoriautot, on niissä omat kommervenkkinsä – eikä ainoastaan sähköjärjestelmien vuoksi.

Kolarikorjaamo Autoklinikan työnjohtaja Marko Tuokko kertoo yhtiön verkkosivuilla julkaistussa blogikirjoituksessa, että koska sähköautojen akut ovat raskaita, on niissä hyödynnetty runsaasti kevyitä materiaaleja, kuten vaikkapa alumiinia.

– Sähköauton alumiinisen korirakenteen liitosmenetelmät poikkeavat monilta osin perinteisen polttomoottoriauton teräsrakenteisesta korirakenteesta, joten alumiini- tai hybridirakenteisten korirakenteiden korjaaminen vaatii omanlaista osaamistaan, Tuokko kertoo.

Moderni tekniikka on huomioitava

Kaikkein merkittävin ero sähköauton ja polttomoottoriauton korjaamisessa liittyy sähköön. Sähköauton korjaamisessa lähtökohtana on hyvin usein ajoneuvon tekeminen jännitteettömäksi korjauksia varten.

– Korjaajan on tunnettava korkeajännitejärjestelmät, jotta hän tietää, mitä pitää ottaa huomioon korjaustyötä aloittaessa. Jos taas autosta joudutaan vaihtamaan osia, on tiedettävä, missä korkeajännitekaapeleita menee, jotta epähuomiossa ei synny lisävahinkoa, Tuokko kirjoittaa.

Vaikka modernia tekniikkaa löytyy myös polttomoottoriautoista, ovat sähköautot usein valmistajiensa teknologisia keihäänkärkiä, joissa on käytetty paljon kameroita, tutkia ja muita sensoreita.

Korjaajan on huomioitava, että esimerkiksi koripaneeleiden takana voi olla ajoavustimiin tai auton käyttöön liittyviä komponentteja, jotka eivät näy paljaalle silmälle.

– Tämän vuoksi on tiedettävä, millä tavoin paneelin voi korjata. Pelkästään maalaaminen paksulla maalikerroksella voi vaikuttaa avustimien toimintaan, Tuokko kertoo.

Tuokon mukaan suojavarusteiden ja toimintaohjeiden noudattamisen tärkeyttä ei voi sähköiskuvaaran vuoksi korostaa liikaa.

– Koska sähköautoja tulee markkinoille kiihtyvällä tahdilla ja useilta eri merkeiltä, on omaksuttavaa tietoa paljon. Ohjeiden lukeminen ja noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Korjaaminen kallista, huolenpito halpaa

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) vuonna 2019 teettämän selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.

Myös silloin, jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi. Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, sillä sähköautokannan pienuudeen ja uutuuden vuoksi niiden varaosille ei ole vielä muodostunut kysyntää.

Sähköauton kolarivaurion korjaaminen on LVK:n mukaan kalliimpaa kuin polttomoottoriauton kohdalla.

– Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen kertoi vuonna 2019.

Vaikka sähköauton korjaaminen on kolarin tapahduttua kalliimpaa kuin polttomoottoriauton, tarvitsevat ne yleisesti ottaen vähemmän huolenpitoa, mikä auttaa laskemaan arjen käyttökustannuksia.

Lähteet: Autoklinikka, Liikennevakuutuskeskus, Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja