Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Palomestari tyrmää sähköautojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi
1:51Onko sähköautoista kansanautoiksi? Testissä viisi kohtuuhintaista tulokastaKatso myös: Onko sähköautoista kansanautoiksi? Videolla kerrotaan testatuista autoista.
Julkaistu 03.10.2025 18:45
Toimittajan kuva

Tommi Forsman

tommi.forsman@mtv.fi

Asiantuntija murtaa sähköautoihin liittyvän harhaluulon ja kertoo samalla yleisimmän vaaranpaikan sähköauton latauksessa. 

Suomessa on sattunut lyhyen ajan sisään huolestuttavia sähköautopaloja, tuhoisin seurauksin.

Perjantain vastaisena yönä latauksessa ollut sähköauto syttyi palamaan Keravan Prisman parkkihallissa.

Keravan Prisman johtaja Kai Narinen kertoi MTV Uutisille paikan päällä, että palo eteni nopeasti, ja savuhaitat ovat merkittäviä.

Juttu jatkuu videon jälkeen:

1:28MTV paikalla: Tulipalo sulki Keravan Prisman ovetMTV paikalla: Tulipalo sulki Keravan Prisman ovet.

Tampereella puolestaan kymmeniä autoja vaurioitui ja tuhoutui keskiviikkona parkkihallipalossa. Iltalehden mukaan myös Tampereen palo alkoi latauksessa olleesta sähköautosta.

Lue lisää Tampereen palosta täältä.

Latausmyytti murrettu

MTV Uutiset kysyi asiantuntijalta tarkemmin sähköautopaloista ja niiden sammuttamisesta.

Tekevätkö suomalaiset jotain väärin sähköajokkiensa kanssa, vai löytyykö taustalta yksinkertaisempi syy – sähköautojen ja ladattavien hybridien määrän kasvu?

Toistaiseksi yleisin autopalo on palamaan syttynyt ikääntynyt polttomoottoriauto, toteaa palomestari Joonatan Suosalo Helsingin pelastuslaitokselta. 

Suosalo on tutkinut sähköautopaloja opinnäytetyössään. Työn tavoitteena oli tutkia pelastuslaitoksen varautumista sähköautopaloihin maanalaisissa pysäköintilaitoksissa.

Toistaiseksi varsinaisia sähköautopaloja on Suomessa vuosittain muutamia yksittäisiä tapauksia.

Palomestarin mukaan ladattavan ajoneuvokannan lisääntyessä myös niiden palojen odotetaan kuitenkin lisääntyvän.

Äkkiseltään monen sähköautopalon voisi kuvitella liittyvän auton lataamiseen, mutta tämän myytin Suosalo tyrmää.

– Maailmalta saatujen tilastojen perusteella hyvin karkeana arviona voidaan sanoa, että noin 20 prosenttia paloista sattuu latauksen aikana. 

Palomestari kertoo tilastojen osoittavan, että kolarit ja akun saamat iskut ovat merkittävin syttymissyy.

– Toisena syynä ovat erilaiset valmistusviat, joissa esimerkiksi akkukennoissa tai niiden vesitiiviydessä on vikaa, jolloin kosteus pääse aiheuttamaan oikosulkuja ja palon.

Suosalon mukaan tärkein keino ehkäistä paloja on ladata sähköautot sähköautoille tarkoitetuilla latauslaitteilla, jotka on asentanut sähköalan ammattilainen.

– Suomessakin paloja on syttynyt, kun on ladattu tavallisesta suko-pistokkeesta.

Palomestarin mukaan myös sähköauton huollattaminen huolto-ohjelman mukaisesti sekä erilaisten vaurioiden ja mahdollisten akkuvaurioiden tutkituttaminen mahdollisimman pian pienentävät palovaaraa.

Viheliäisempi sammuttaa

Jos esimerkiksi Tesla roihuaa kotipihalla, miten pelastuslaitos saa sen sammumaan?

Palomestarin mukaan sähköautot ovat perinteisiä ajokkeja haastavampia sammuttaa. Myös sammutukseen kuluva työmäärä on suurempi.

– Akkupakettia pyritään jäähdyttämään käytännössä suurella vesimäärällä ja Suomessakin on kokemusta, että perinteisillä menetelmillä akkupalon saa sammumaan, mutta se on huomattavasti enemmän aikaa vievää.

Suosalon mukaan maailmalta on opittu, että joissain tapauksissa esimerkiksi tiellä palavan sähköauton voidaan antaa yksinkertaisesti palaa loppuun.

– Tietyissä tilanteissa tämä voi olla jopa ympäristöystävällisempi keino, koska osa haitallisista yhdisteistä palaa pois.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

9:02Testissä edulliset sähköautot – kohtaako hinta tekniikan?Katso myös: Testissä edulliset sähköautot – kohtaako hinta tekniikan?

Maailmalla ja Suomessa on palomestarin mukaan tutkittu myös ”lävistäviä” menetelmiä, jossa vettä yritetään ohjata suoraan akkupaketin sisälle.

Tähän liittyy kuitenkin riskejä pelastajille, jotka täytyy ottaa huomioon, koska akuissa vallitsee suuri jännite.

Sähköistyvä liikenne ei Suosalon mukaan suoraa edellytä muutoksia esimerkiksi pysäköintitilojen tai laitosten suunnitteluun.

Palomestarin mukaan ladattavien ajoneuvojen paloissa puhutaan käytännössä samansuuruisesta palokuormasta kuin perinteisten ajoneuvojen kohdalla.

– Periaatteessa akun kapasiteetti on rinnastettavissa siihen, kuinka iso bensatankki autossa on. Mitä isompi akku, sitä enemmän palokuormaa.

Sen sijaan rakennusmääräyksiä tulisi Suosalon mukaan tarkastella isommassa kuvassa, sillä ajoneuvokanta ylipäätään on kasvanut ja autoissa käytetään nykyisin enemmän palavia materiaaleja, kuten muovia ja komposiitteja.

– Esimerkiksi palo-osastointivaatimuksia ja rakenteiden pelonkestoa tulisi arvioida uudelleen kokonaisuutena, ei pelkästään sähköautojen takia.

Entä laivat?

Sähköautot kuljetetaan Suomeen valtaosin rahtilaivoilla. 

Palo merellä on palomestarin mukaan oma riskinsä, joka täytyy huomioida ja on huomioitukin kansainvälisissä merenkulun säädöksissä.

Suosalon mukaan sekä Helsingissä että Turussa on valmius lähettää pelastajia helikoptereilla suoraan laivoille tukemaan laivan oman palokunnan toimintaa, jos tilanne niin vaatii.

Laivan henkilöstö kykenee aloittamaan ja hoitamaan sammutustoimet myös täysin itsenäisesti.

Lue myös: Hinta ei enää ole este – koeajoimme viisi kohtuuhintaista sähköautoa

Lisää aiheesta:

Kodeissa lymyää huomaamaton vaara, joka voi päättyä räjähtävään paloon – video näyttää, millaisella voimalla akkupalo leviääPoliisilta karu kuva hybridiautojen piilevästä riskistä – kuljettaja poistui palavasta autostaSähköpyörän tai -skuutin lataaminen eteisessä voi olla kohtalokas virheYle: Kaasubussi muuttuu pahimmassa tapauksessa liekinheittimeksi – autoon liimattava tarra voi pelastaa henkiäPalavan sähköauton sammuttaminen on työläs urakka – palopäällikkö MTV Uutisille: "Voi kestää jopa 48 tuntia"Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
SähköautotTulipalotLiikennePelastuslaitosAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"

  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi