Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"

Sähköautoilla joudutaan onnettomuuteen useammin kuin polttomoottoriautoilla. Lisäksi niiden korjaaminen voi olla jopa tuplasti kalliimpaa. Kuvassa Saksassa rypistynyt Tesla Model S.
Sähköautoilla joudutaan onnettomuuteen useammin kuin polttomoottoriautoilla. Lisäksi niiden korjaaminen voi olla jopa tuplasti kalliimpaa. Kuvassa Saksassa rypistynyt Tesla Model S.imago images / onw-images/ All Over Press
Julkaistu 18.12.2019 11:19

Ville Järveläinen

Sähköauto joutuu onnettomuuteen todennäköisemmin kuin polttomoottoriauto. Lisäksi niiden korjaaminen on jopa kaksi kertaa muita autoja kalliimpaa.

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) teettämän selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.

Kolarikorjaukset ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautoilla, minkä lisäksi sähköautoilla on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.

Lue myös: Mika sai Ifiltä poskettoman tarjouksen Teslan täyskaskosta – halvemmalla ei kuulemma irtoa: "Tiedättekö te, millainen määrä rahaa on 21 000 euroa?"

Selvityksessä onkäytettiin suomalaisen aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Sähköautolla tarkoitetaan selvityksessä sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä.

Korjaaminen vaatii uudenlaista osaamista

Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Mikäli auton akku vaurioituu kolarissa, nousevat kustannukset entisestään.

– Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen huomauttaa.

2:26Näin sammutetaan palava sähköauto

Katso video: Näin sammutetaan palava sähköauto.

Jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi.

Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, sillä sähköautokannan pienuudeen ja uutuuden vuoksi niiden varaosille ei ole vielä muodostunut kysyntää.

Korkeampia kustannuksia selittävät monet tekijät

Suurikokoisten sähköautojen polttomoottoriautoja korkeammaksi arvioitu riski joutua onnettomuuteen muodostuu useasta seikasta.

Lue myös: Julle unohti vakuuttaa uuden prätkänsä, mutta ei ehtinyt juuri ajamaankaan – Liikennevakuutuskeskus vaatii maksamaan 16 000 euroa

Sähköautot kiihtyvät nopeasti ja voivat yllättää sekä kuljettajan että muut tienkäyttäjät. Toisaalta sähköauton vauhti voi myös hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole.

Lisäksi vaikutusta voi olla muilla tekijöillä kuten teknologian tuomalla väärällä turvallisuuden tunteella, joka voi johtaa riskien ottamiseen.

Riskiin vaikuttavat myös ajokilometrien suuri määrä ja ajon painottuminen keskimääräistä enemmän suurkaupunkialueille.

Luonnollisesti sähköajoneuvot joutuvat osalliseksi myös toisten ajoneuvojen aiheuttamiin onnettomuuksiin.

Sähköautokanta painottuu tällä hetkellä suurikokoisiin autoihin, mikä näkyy selvityksen tuloksissa. Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei ole voitu todeta.

Näkyy myös vakuutusten hinnoissa – ainakin vielä

Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuusriskin vuoksi sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat selvityksen perusteella noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.

– Valitettava fakta on, että sähköautovahinkojen korkeat kustannukset voivat mahdollisesti ainakin alkuvaiheessa näkyä vakuutusten hinnoissa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että tilanne voi muuttua tulevaisuudessa, LVK:n johtaja Janne Jumppanen huomauttaa.

Selvityksen tuloksissa näkyy, että tällä hetkellä liikenteessä olevista sähköautoista suuri osa on isokokoisia ja automerkkejä on vain vähän, mikä yksipuolistaa aineistoa.

– Perinteisen kokoisilla sähköautoilla erot polttomoottoriautoihin eivät ole yhtä suuret. Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa, Jumppanen arvioi.

Selvityksessä keskeiseksi huomioitavaksi tekijäksi nousi myös sähköautojen latauksen turvallisuus. Akkuun kulkee ladatessa suuria virtoja pitkiä aikoja. Kaikissa kohteissa, joissa sähköautoja ladataan, tulee kiinnittää erityistä huomiota latauslaitteiden sähkö- ja paloturvallisuuteen.

Sähköauto tarvitsee vähemmän huoltoa

Vaikka sähköauton korjaaminen on kolarin tapahduttua kalliimpaa kuin polttomoottoriauton, tarvitsevat ne yleisesti ottaen vähemmän huolenpitoa, mikä auttaa laskemaan arjen käyttökustannuksia.

Pohjoismaiden suurin vauriokorjaamoketju Werksta laajeni Norjaan viime syksynä. Yhtiö on pyrkinyt laajentamaan Norjan-verkostoaan voimakkaasti jo tänä vuonna.

– Sähköautojen määrän kasvu on ollut viime vuosina niin merkittävää, että kaikki toimijat kamppailevat sen kanssa, että saisivat lisättyä kapasiteettia, totesi Werkstan suuromistaja ja konsernijohtajan paikalta yhtiön hallitukseen kesällä siirtynyt Patrik Puskala.

Vaikka kapasiteettia uupuu, perinteisten toimijoiden osalta sähköautojen määrän kasvu näkyy siten, että autojen huolto- ja korjaustarpeet ovat selvästi vähentyneet.

– Huoltotarpeet ovat vähäisempiä. Sellainen perinteinen mekaaninen huolto näyttäisi vähenevän, Puskala kertoi kesän tiedotteessa.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus, Werksta

Lue myös: Miten tulee toimia, jos ohiajava auto roiskauttaa loskat päälle jalkakäytävällä kulkiessasi?

Lisää aiheesta:

Kysely paljastaa: Näin moni vaihtaisi sähköautoon, jos polttoaineen hinta tuplaantuisiSähköautojen hinaukset todennäköisesti yleistyvät lähivuosina – sää ja ajonopeus voivat yllättää bensa-autoon tottuneet ikävästiSähköautoilijoille sattuu enemmän vahinkoja kuin muille – yksi kallis vaurio korostuuSähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Yrittävätkö vakuutusyhtiöt vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita? Eivät kuulemma, vaan niiden mukaan sähköauton kolaririski on 50 prosenttia korkeampi
SähköautotAutoilun kustannuksetAuton vakuutuksetLiikenneonnettomuudetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"