Mitä Mercedes on tehnyt? Red Bull -pomo hämmästyi havainnoistaan: "Ei ole tavallista heille"

0:46
Max Verstappen ja Lewis Hamilton ottivat yllättävän kovaa toisistaan mittaa perjantain harjoituksissa.

Mercedeksen kanssa F1-mestaruuksista kisaava Red Bull on nähnyt huomattavia muutoksia saksalaistallin autossa Turkin ja Yhdysvaltain kisaviikonloppujen välillä.

Mercedekset ottivat Valtteri Bottaksen johdolla vahvan otteen ratatekemisestä heti Texasin Austinissa perjantai-iltana Suomen aikaa ajetuissa ensimmäisissä harjoituksissa. Red Bullin Max Verstappenin paras kierrosaika jäi yli 0,9 sekuntia Bottaksen kärkivedosta.

Toisissa treeneissä tallit keskittyivät enemmän kisasäätöihinsä, joten Sergio Perezin nousua tuloslistan kärkeen ei voi pitää vielä varmana merkkinä Red Bullin parantuneesta iskukyvystä.

Jo Bottaksen voittoon päättyneessä Turkin GP:ssä Mercedes paineli maisemaan, mutta samaan aikaan suomalaiskuskille joudutaan jatkuvasti ottamaan uusia rangaistuksia polttomoottoreita vaihtamalla.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner teki heti ensimmäisen harjoitussession jälkeen teräviä huomioita Mercedeksen parantuneesta vauhdista.

– Se on merkittävää, sillä 90 prosenttia siitä (erosta) tulee suorilla, Horner kommentoi Sky Sports -kanavan haastattelussa.

– Käyttävätkö he vain voimakkaampaa moottoriasetusta vai ovatko he aktivoineet järjestelmänsä? Horner viittaa Mercedeksen väitettyyn ajokorkeutta ajon aikana säätelevään innovaatioon.

– Olen varma, että sitä analysoidaan nyt paljon näiden harjoitusten jälkeen, Horner sanoi.

Mercedeksen ajokorkeus muuttui Turkissa

Mercedeksen turvautuminen toistuviin moottorirangaistuksiin kertoo tallin joutumisesta ahtaalle MM-taistelussa Red Bullia vastaan. Vastaavaa se ei ole saanut kokea millään kaudella vuonna 2014 alkaneen V6-hybridimoottorien aikakaudella. Hornerin mukaan vauhdin lisäyksessä on kyse muustakin.

– Ei ole tavallista heille, että he käyttävät moottoreitaan tuohon tyyliin. He ajattavat niitä kovempaa, Horner pohti.

– Kyse ei ole (suoranopeuksissa) vain moottorista, vaan he myös laskivat ajokorkeuttaan Turkissa, tallipomo vihjaisi.

Red Bull pyrkii nyt saamaan autostaan mahdollisimman kilpailukykyisen USA:n kisaviikonloppuun, vaikka Austinin rata suosii perinteisesti enemmän Mercedeksen ominaisuuksia. Bottaksen viiden lähtöruudun rangaistukseen ei Hornerin mukaan juuri kiinnitetä huomiota.

– Heillä on selvästi jotain ongelmia, mutta me keskitymme omaan suorituskykyymme ja yritämme saada viikonlopusta parhaan irti.

Juttua täydennetty klo 14.04: Lisätty Hornerin sitaattiin viittaus "järjestelmään", jolla tarkoitetaan Mercedeksen ajokorkeutta säätelevää toimintoa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja