Milloin auto pitäisi tankata? Saako tankin ajaa tyhjäksi? – "Olennaista on, ettei..."

3:48
Huoltoasemalla vieraillessa on hyvä tarkistaa myös rengaspaineet. Erityisen tärkeää tarkistus on tehdä renkaanvaihdon jälkeen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Missä vaiheessa auto pitäisi tankata? Kannattaako tankkia ajaa ihan huuruille?

Vastaus: Oikeaan tankkausajankohtaan vaikuttaa olennaisesti ajoympäristö, jossa liikutaan. Olennaista on, ettei tankkaamista jätetä viime tippaan. Pelkillä höyryillä auto ei kulje.

Isojen kaupunkien läheisyydessä huoltoasemia on tiheässä. Tilanne ei ole ollenkaan samanlainen esimerkiksi Lapin tai Kainuun korpitaipaleilla. Huoltoasemien pitkät välimatkat yllättävätkin helposti Etelä-Suomesta lomamatkalle lähteneen. On myös mahdollista, että haja-asutusalueen ainoa huoltoasema, jonne pääsy on ollut tavoitteena, onkin lopettanut toimintansa.

Kustannussäästösyistä ei tankkaamista kannata lykätä: Jos autolla on tarkoitus ajaa, pitää sinne kuitenkin ennemmin tai myöhemmin polttoainetta tankata.

Huomattavasti helpompaa ja edullisempaa on ajaa auto itse huoltoasemalle ja tankata hyvissä ajoin, kuin se, että polttoaine loppuu kesken ajon.

Polttoaineen loppuminen keskeyttää matkanteon aina ikävästi – usein useammaksi tunniksi. Polttoaineen tuonti tai auton hinaaminen lähimmälle huoltoasemalle nostavat myös ”tankkauskustannuksia” olennaisesti.

Kylmää kyytiä

Monissa tämän päivän autoissa on polttoainetoiminen lisälämmitin. Varsinkin tehdasasenteiset lämmitinversiot eivät usein enää käynnisty, jos polttoaineen merkkivalo on syttynyt. Tällöin autoilijaa odottaa aamulla jäiset tai kosteat ikkunat ja kylmä kyyti. 

Osa autonvalmistajista jättää pois sähköisen, lämpöä tuottavan PTC-vastuksen, mikäli autoon otetaan lisävarusteena tehdasasenteinen polttoainetoiminen lisälämmitin. Näissä autoissa siis hoidetaan tarvittava lämmöntuotto osittain polttoainetoimisella lisälämmittimellä myös ajon aikana. Jos lämmitin ei ole pelissä tankissa olevan vähäisen polttoaineen vuoksi, saattaa autossa olla ikävän kylmä.

Ennakoimalla saat pelivaraa – myös tankatessa

Tankkaushetken ollessa käsillä voi esimerkiksi polttoaineen täyttöluukun avaamisen kanssa ilmaantua ongelmia. Tavallisimmin kyseessä on luukun lukitusmekanismin jäätyminen, mutta myös kesäaikaan lukituksen takeltelu ei ole tavatonta. 

Paras tapa jäätyneen täyttöluukun sulattamiseksi on ajaa auto lämpimään pysäköintihalliin, esimerkiksi ostokeskukseen tai vastaavaan. Lämpimimmillä keleillä takelteleva luukku saattaa puolestaan edellyttää korjaamokäyntiä. Jos tankki on ajettu aivan lähes tyhjäksi, nämä kumpikaan eivät onnistu ja hyvät vaihtoehdot ovat vähissä. 

Tankkaamalla ajoissa, kuljettaja saa itselleen hieman pelivaraa myös näiden ongelmatilanteiden varalta. Huoltoasemalle kannattaakin kaartaa Etelä-Suomessakin jo ennen polttoaineen merkkivalon syttymistä – haja-asutusalueella vieläkin aikaisemmin.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja