Miksi paalupaikkamies putosi yllättäen Turkin GP:n voittotaistelusta? Talli löysi selityksen kilpailun jälkeen

Paalupaikalta Turkin GP:hen startannut Racing Pointin Lance Stroll jäi lopputuloksissa yhdeksänneksi, kun taas kolmosruudusta startannut tallikaveri Sergio Pérez oli ruutulipulla toisena.

Stroll johti kilpailua alun varikkokäyntejä lukuun ottamatta aina 36. kierrokselle saakka, kunnes Racing Point päätti ottaa kanadalaiskuljettajan toisen kerran varikolle. Uusilla renkailla radalle palattuaan Stroll ei kuitenkaan kyennyt enää samanlaiseen vauhtiin kuin kilpailun alussa, jolloin hän oli repinyt toisena ajaneeseen Péreziin kymmenen sekunnin kaulan.

Toisen varikkokäyntinsä jälkeen Stroll oli 20 sekunnin päässä Pérezistä, ja tallikaverusten välinen ero tuplaantui seuraavien kymmenen kierroksen aikana, vaikka Pérez ajoi jo erittäin kuluneilla renkailla. Pérez jatkoi samoilla renkailla loppuun asti.

Kilpailun jälkeen Racing Pointille selvisi, että Strollin auton etusiiven alapinnassa oleva ilmanohjain oli vaurioitunut, mikä oli vienyt osan auton aerodynaamisesta suorituskyvystä.

– Lance valitti jo 17. kierrokselta alkaen, että renkaat toimivat huonosti ja auto aliohjaa merkittävästi. Uudet renkaat eivät ratkaisseet ongelmaa, ja tilanne vain paheni, Racing Point tiedotti maanantaina motorsport.comin mukaan.

Stroll vei ensimmäiset 18 kierrosta Péreziä vastaan nimiinsä 10–8, mutta viimeisillä 40 kierroksella Pérez oli parempi 31–9.

– Yksi etusiiven alapinnan ilmanohjaimista löystyi ja takertui etusiipeen niin, että sen aiheuttama tukos johti merkittävään etupään downforcen menetykseen. Tästä johtuen renkaat eivät toimineet, Racing Point taustoittaa Strollin ongelmaa.

– Jo kilpailun aikana saamamme tiedot osoittivat, että etupäästä puuttui downforcea, mutta koska emme nähneet vaurioita ja radassa oli erittäin vähän pitoa, oli vaikea vahvistaa tietoja oikeaksi. Löysimme vaurion ja tukoksen vasta kilpailun jälkeen, kun auto palasi pilttuuseen.

Lue myös:

    Uusimmat