Mika Kallion kritiikki nosti KymiRingin poikkeuksellisuuden esiin – ”Jos rata ei sovi ajotyylille, ollaan helposti negatiivisia”

Millaista viihdettä KymiRing tarjoaa? 7:19
KymiRingin toimitusjohtaja Markku Pietilä vieraili keskiviikkona Huomenta Suomessa kertomassa radan tilanteesta ja testipäivien saldosta.

Kaksipäiväisten MotoGP-testien jälkeen vastavalmistuneella KymiRingin moottoriradalla tehdään pieniä viilauksia ongelmiin, jotka ilmenivät testijakson yhteydessä. Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallion esiin nostama kritiikki tuskin kuitenkaan johtaa suuriin muutoksiin Suomen osakilpailun näyttämöllä.

KTM-tallin testikuljettajan Mika Kallion mielestä radan teknisen loppuosan mutkat olivat liian lähellä toisiaan. Hänen mukaansa vasemmalle ja oikealle poukkoilevien mutkien väliin on saatava pidempiä suoria.

– Jos minun pitää sanoa jotain nyt, uskon, että muutamaa mutkaa pitää muuttaa, Kallio totesi Autosportin mukaan.

Suomen moottoriurheiluliiton puheenjohtaja Tapio Nevala kertoo käyneensä keskustelun myös Kallion kanssa eikä pidä tämän puheenvuoroa niin dramaattisena, miltä se painettuna sanana kuulostaa.

– Eiköhän siihen saada aika pienillä liikkeillä tehtyä vaikutuksellisia juttuja, Nevala kommentoi MTV Urheilulle.

Ensivaikutelma saattoi olla turhankin karu

Kuskien näkemykset vaihtelivat hyvin paljon. Esimerkiksi Aprilialla ajava Bradley Smith piti KymiRingin poikkeuksellisuutta hyvänä asiana. Rata eroaa hänen mukaansa kotiradastaan Silverstonesta merkittävästi siinä, että Suomen radalla on paljon korkeuseroja.

– Kuskit haluavat päästä kovaan aikaan ja voittaa. Ja tietenkin sitten, jos rata ei sovi heidän ajotyyliinsä, niin siinä ollaan vähän negatiivisiakin helposti, Nevala pohtii.

– En missään tapauksessa väheksy kuskien kommentteja, mutta tämä alkoi sillä tavalla, että ensimmäisen kerran, kun kuskit lähtivät uudelle radalle, jossa on uusi asfaltti, se olikin märkä. Ensivaikutelma vaikuttaa tosi paljon, niin kyllä siitä helposti tulee sellainen olo, että hetkinen.

– Koskaan rata ei voi olla kaikille kuskeille mieleinen, mutta kyllä me siihen pyrimme, että suurin osa palaa halusta ajaa KymiRingillä, Nevala jatkaa.

Suuria muutoksia eivät suomalaiset voisi muutenkaan toteuttaa omin päin. Rataprofiililla on Kansainvälisen moottoripyöräliiton FIM:n, MotoGP-promoottori Dornan ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n hyväksyntä, joten muutoksiin vaadittaisiin jälleen uusia lausuntoja ja uusia simulointeja.

Nevalan mukaan vielä rataan pystytään kuitenkin vaikuttamaan, koska sen ympärille ei ole noussut rakennuksia tai muuta infrastruktuuria.

Sade paljasti uusia korjauskohteita radalla

KymiRingillä on seuraavaksi tarkoitus sulatella hetki kiireisiä testipäiviä, kerätä saatua tietoa ja kokemuksia sekä aloittaa analyysi mahdollisia muutoksia varten. Tapio Nevalan mukaan radan profiilin on tullut MotoGP-promootti Dornalta vihreää valoa, mutta pieniä muutospyyntöjä on jo noussut esiin.

– Meillä on joitain parannuksia, joita täytyy tehdä muun muassa kanttarien ja vesien pois johtamisen suhteen. Joissain kaarteissa pitää varmaan tehdä jotain pieniä uudelleen muotoiluja, Nevala listaa.

– Enemmän Dornan kommentit liittyvät kanttareihin, joista tiesimmekin jo, että ne saattavat olla väärissä paikoissa. Suunnitelma on aina suunnitelma, vaikka se on simuloitu ratasuunnittelijoiden toimesta. Sen takia kanttarit tai reunakiveykset ovat joiltain osin vähän liian lyhkäisiä ja väärissä paikoissa.

Maanantain sadepäivä tuli hankaluudestaan huolimatta sekin kuin tilauksesta.

– Joissain kohdissa vesi jäi makaamaan niin, ettei se poistunut ihan suunnitellulla tavalla. Muutamassa kohdassa radan yli tuli puroja. Osittain se johtui siitä, että nurmet oli tehty niin myöhäisessä vaiheessa, että sen alueen maat lähtivät veden mukana virtaamaan, Nevala kertoo.

– Kyllä me saimme valtavan määrän tietoa siitä. Siinä mielessä voi sanoa, että testi oli onnistunut.

Varikkorakennukset ja tiet kuntoon seuraavaksi

Nyt kun rata on pääpiirteittäin valmis, KymiRingillä aloitetaan muun muassa varikkotilojen rakentaminen. Toimitusjohtaja Markku Pietilä kertoo aikataulun olevan hyvällä mallilla tässäkin.

– Jatkamme rakentamista ja se tarkoittaa varikkoalueisiin ja alueen infrastruktuuriin keskittymistä. Ratahan on valmis eikä sille tarvitse tehdä kuin pieniä korjauksia, Pietilä kommentoi.

– Sinne tehdään tiestöä, kulkuväyliä ja myös kunnallistekniikkaa. Liittymät valmistuvat lokakuuhun mennessä loppuun, hän jatkaa.

Pietilä odottaa Dornan vahvistavan Suomen GP:n lisäämisen vuoden 2020 kisakalenteriin parin seuraavan viikon kuluessa.

Lue myös:

    Uusimmat