Malesian GP:n topit ja flopit: Ferrari heittämässä kautensa roskakoriin

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Malesian osakilpailu saattoi muodostua Lewis Hamiltonin maailmanmestaruuden lopulliseksi ratkaisupisteeksi.

Tällä erää viimeisen Malesian GP:n voittoon ajoi Red Bullin Max Verstappen, joka nousi jo kisan alkuvaiheessa paalupaikkamies Lewis Hamiltonin ohi. Britti kuitenkin toi Mercedeksensä maaliin toisena ja kasvatti MM-johtonsa Ferrarin Sebastian Vetteliin jo 34 pisteeseen.

Vettel nousi takarivistä kisan neljänneksi. Suomalaisista Valtteri Bottas oli viides ja Kimi Räikkösen viikonloppu katkesi jo ennen kisaa teknisen vian takia.

TOP5:

1. Max Verstappen ja Red Bull

Malesia jää formulahistoriaan Red Bullin maaperänä. Sebastian Vettelin kultakaudella tiimi voitti kolme neljästä kilpailusta ja nyt talli olisi voinut viedä kahtena vuonna peräkkäin kaksoisvoiton ilman Daniel Ricciardon auton pohjan hajoamista. Viikonloppu oli kuitenkin 20-vuotispäiviään viettäneen Max Verstappenin juhlaa. Kohtuuttomista teknisistä murheista kauden aikana kärsinyt hollantilainen löi tallikaverinsa aika-ajoissa ja otti kisan haltuunsa vakuuttavalla ohituksella Lewis Hamiltonista. Eniten tilanteessa sykähdyttää se, että meillä on nyt käsissämme sarja, jossa kolme tiimiä taistelee tasapäin kisavoitoista. Toivottavasti tämä trendi ei murene loppukaudesta – ainakin ensi viikolla ajettavan Suzukan pitäisi vielä suosia Red Bullia.

Verstappen ohittaa Hamiltonin tyylipuhtaasti 0:22

2. Lewis Hamilton

Paalupaikalta toiseksi putoaminen ei ole varmasti pitkään aikaan tuntunut Hamiltonista näin hyvältä. MM-johto Vetteliin nähden kasvoi taas kuudella pisteellä. Räikkösen putoaminen viereltä helpotti britin oloa jo startissa, minkä jälkeen hän otti jopa yllättävän reippaan lähdön, kun tehtävänä oli vain selvitä ehjin nahoin eteenpäin. Verstappenia vastaan ei ollut järkeä tehdä loputtomiin vastarintaa varsinkin, kun Red Bullin vauhti oli joka tapauksessa parempaa. Nyt Hamilton voi keskittyä loppukauden ajan johtonsa puolustamiseen – siinä hän voi ottaa mallia viime vuoden tallikaveristaan Nico Rosbergista, joka ajeli kylmänviileästi kakkossijoista koko syksyn Malesian GP:stä lähtien.

3. Stoffel Vandoorne ja McLaren

Belgialainen ajoi kärjen taisteluiden takana elämänsä kisan. Se, että tämä riitti vasta seitsemänteen sijaan, johtuu tietysti vain Hondan moottorin heikkoudesta. Vandoorne kuitenkin pesi kokeneen tallikaverinsa Fernando Alonson niin aika-ajoissa kuin kisassa. McLarenin kannalta tulos oli jopa positiivisempi kuin Alonson kuudes sija Unkarissa, sillä Malesia oli jo enemmän moottorin heikkouksia korostavien ratojen puolella. Onko kukaan muuten huomannut, että Vandoorne on keskeyttänyt vain yhden kisan viimeisestä yhdeksästä? Alonso ei ole päässyt maaliin koko kautena yhtä montaa kertaa – milloin mistäkin syystä.

4. Pierre Gasly

Tulokaskuski oli epähuomiossa työntää Vettelin nurmikolle heti starttikamppailussa, mutta muuten kisadebytantti vei viikonlopun maaliin varsin mallikkaasti. 14:s sija ei nyt päätä huimaa, vaikka toki molempien Renault’n kuskien edelle sijoittuminen auttoi pitämään Toro Rosson kymmenen pisteen etumatkalla valmistajien MM-sarjan kuutosena. Gaslyn esiinmarssi oli vakuuttavaa jo lauantaina. Hän onnistui aika-ajojen ensimmäisessä osiossa lyömään tallikaverinsa Carlos Sainzin ja pääsi toisessa osassa syrjäyttämänsä Daniil Kvjatin tämän kauden keskiarvoa lähemmäs tästä.

5. Ferrarin vauhti

Se, että iso kasa MM-pisteitä meni tälläkin kertaa ohi suun, ei vie pohjaa pois Ferrarin lupaavalta kehitykseltä. Viimeisestä ruudusta matkaan lähtenyt Sebastian Vettel antoi nelossijallaan hyvän näytteen siitä, että italialaistiimin uusi moottoripäivitys oli jälleen iso askel eteenpäin. Oletuksena oli, että saksalainen voi pystyä nousemaan kisassa kuudenneksi. Räikkönen putosi edeltä pois jo ennen starttia, minkä lisäksi Vettel onnistui saavuttamaan Valtteri Bottaksen Mercedeksen jo ennen kisan puoltaväliä. Myös Räikkösen aika-ajovauhti ansaitsee hatunnoston.

FLOP5:

1. Ferrarin trendi

Äskeisten kehujen jälkeen voisi sanoa klassiset sanat: eteenpäin on menty. Se ei valitettavasti enää riitä Ferrarille, että suorituskyky paranee teoriassa, kun kahdesta kriittisestä kisasta jää käteen yksi nelossija. Mercedes on jo karannut kohti valmistajien maailmanmestaruutta ja Hamilton on hyvin pitkälle tekemässä saman Vettelille kuljettajien taistelussa. Tällä kertaa pisteet eivät pudonneet käsistä yksittäisen kuskin hölmöilyn takia, vaan viikonloppu meni pilalle ihan perinteisten teknisten ongelmien vuoksi. Musertavinta asiassa on se, että Ferrari hukkasi peräkkäin kaksi kisaa, joissa molemmissa se olisi voinut taistella jopa kaksoisvoitosta.

2. Mercedes

Jos viikonloppu oli Ferrarille teoriassa vahva, mutta käytännössä laiha, asia oli Mercedeksen kohdalla juuri päinvastoin. Lewis Hamiltonin kakkossija meni Mersun suorituskykyyn nähden täysin yläkanttiin. Tiimi ei ole ollut vahva Singaporessa, mutta itse asiassa Malesia on ollut sille tuloksellisesti vieläkin heikompi kohta kaudesta. Valtteri Bottakselle viikonloppu oli masentava. Mercedeksen päätös ajattaa suomalaista uusilla aero-osilla, vaikka Hamilton hylkäsi samat palikat heti alkuunsa, kertoo tiimin marssijärjestyksestä kaiken. Tiimin ja Hamiltonin etu ajoi nyt edelle, kun Valtteri valjastettiin testaamaan tulevaisuutta varten osia, jotka eivät todennäköisesti edes sopineet Malesiassa käytettäviksi.

3. Vettelin lopun kolarointi

Vetteliä jäähdyttelykierroksen älytön kolarointi Lance Strollin kanssa lähinnä nauratti, mutta mites suu pannaan, kun ensi viikon kisassa edessä on taas auton kokoon parsiminen? Vaihdelaatikko menee hyvin todennäköisesti vaihtoon, ja kun Vettel pääsi virallisen tuloslistan mukaan maaliin, hän saa Japanin kisaan vähintään viiden ruudun rangaistuksen! FIA ei vierittänyt törttöilystä syytä kummankaan kuskin niskaan. Oikeastaan olisi pitänyt sanoa, että vikaa oli kummassakin.

4. Kevin Magnussen

”Minä ja muut kuskit olemme pitkälti samaa mieltä hänen ajotyylistään. Mielipiteet jakautuvat 19-1”, kommentoi Fernando Alonso kysyttäessä nokittelustaan Kevin Magnussenin kanssa. Tanskalainen on tekemässä kovaa vauhtia itsestään paddockin inhokkikuskia. Magnussenissa on näkynyt kauden mittaan selvää turhautumista oman urakehityksensä pysähtymiseen, mikä on tullut esiin radalla poukkoiluna, happamina haastatteluita, tiimiradiossa jankuttamisina sekä kerran myös suorana haistatteluna Nico Hülkenbergiä kohtaan.

Magnussen ja Alonso selvittelevät välejään tiimiradiossa 1:05

5. Näkemiin, Malesia

”Näet täällä vain radan, hotellin ja lentokentän – voit valita niistä, mitä jäät kaipaamaan”. Suunnilleen näillä sanoilla Kimi Räikkönen kuvaili tunteitaan valmistautuessaan toistaiseksi viimeiseksi jäävään Malesian osakilpailuun. Sepangin rata ehti olla MM-kalenterissa vuodesta 1999 lähtien, joten Malesian hallituksen päätös luopua F1-oikeuksista vie mukanaan ison palan formulaperinteitä, mutta harvalle muodostui kummoistakaan suhdetta kyseiseen etappiin. Suurin ongelma tiivistyy Räikkösen toteamuksessa: keskelle ei-mitään sijoitettu näyttämö ei ole juuri sytyttänyt kuskeja tai yleisöä – saati tuonut Malesiaa esiin kisan järjestäjämaana. Singapore jää onneksi kalenteriin edustamaan kosteaa ja hiostavaa tropiikkia, joten tämäkään ominaisuus ei sarjasta kokonaan poistu.

Lue myös:

    Uusimmat