Kaupan osapuolet olivat eri mieltä siitä, onko kyseessä myyjän vastuulla oleva kaupan kohteen virhe ja mikä on myyjän vastuun määrä.
Henkilö tilasi kesällä 2022 myyjäliikkeeltä uuden Tesla Model Y -auton 79 390 eurolla. Auto luovutettiin ostajalle saman vuoden marraskuussa. Auton ostajan mukaan autosta puuttui lisätoiminnot, joista hän oli maksanut. Ostaja vaati liikkeeltä kaupan purkamista.
Ostajan mukaan liike ei ollut toimittanut autoon Teslan Paranneltu Autopilot -toimintoja, joiden hinta oli 3 800 euroa. Varustepakettiin kuuluu navigointi, automaattinen kaistanvaihto, Autopark-, Summon- ja Smart Summon- toiminnot.
Ostaja kertoi, että toiminnoista vain kaksi ensimmäistä toimitettiin auton luovutuksen yhteydessä. Puuttuvat toiminnot olivat ostajalle tärkeitä ja ne vaikuttivat ostopäätökseen. Liikuntarajoitteiselle kuljettajalle erityisesti Smart Summon -kutsutoiminto oli tärkeä.
Smart Summon -toiminnolla auton voi kutsua luokseen esimerkiksi parkkipaikalla. Toimintoja ei toimitettu myöhemminkään.
Liike kiisti vaatimuksen
Myyjäliike puolestaan kiisti ostajan vaatimuksen. Liike kertoo, että kyseistä autoa ei ole varustettu ultraäänisensoreilla. Liikkeen mukaan tietyt toiminnot eivät ole käytettävissä siirtymäaikana uudempaan Tesla Vision -järjestelmään. Niitä ovat Autopark, Summon ja Smart Summon.
Liikkeen mukaan asia kerrottiin Tesla Model Y:n ohjekirjassa. Liikkeen mukaan tilaussopimuksessa kuluttaja vahvisti lukeneensa ja ymmärtäneensä käyttöohjekirjan osana tilaussopimusta.
Tesla ei ole tarjonnut ultraäänijärjestelmää kyseiseen automalliin enää huhtikuun 2022 jälkeen.
