Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikuntarajoitteisen asiakkaan Teslasta puuttui jotain oleellista – myyjän mukaan 3 800 euron hutiostos olisi pitänyt tajuta ohjekirjasta

2:54Antti vaihtoi Teslaan ja säästää vuodessa tuhansia eurojaKATSO MYÖS: Antti vaihtoi Teslaan ja säästää vuodessa tuhansia euroja.
Julkaistu 18.06.2024 11:33
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

lifestyle@mtv.fi

Kaupan osapuolet olivat eri mieltä siitä, onko kyseessä myyjän vastuulla oleva kaupan kohteen virhe ja mikä on myyjän vastuun määrä.

Henkilö tilasi kesällä 2022 myyjäliikkeeltä uuden Tesla Model Y -auton 79 390 eurolla. Auto luovutettiin ostajalle saman vuoden marraskuussa. Auton ostajan mukaan autosta puuttui lisätoiminnot, joista hän oli maksanut. Ostaja vaati liikkeeltä kaupan purkamista.

Ostajan mukaan liike ei ollut toimittanut autoon Teslan Paranneltu Autopilot -toimintoja, joiden hinta oli 3 800 euroa. Varustepakettiin kuuluu navigointi, automaattinen kaistanvaihto, Autopark-, Summon- ja Smart Summon- toiminnot.

Ostaja kertoi, että toiminnoista vain kaksi ensimmäistä toimitettiin auton luovutuksen yhteydessä. Puuttuvat toiminnot olivat ostajalle tärkeitä ja ne vaikuttivat ostopäätökseen. Liikuntarajoitteiselle kuljettajalle erityisesti Smart Summon -kutsutoiminto oli tärkeä. 

Smart Summon -toiminnolla auton voi kutsua luokseen esimerkiksi parkkipaikalla. Toimintoja ei toimitettu myöhemminkään. 

Liike kiisti vaatimuksen

Myyjäliike puolestaan kiisti ostajan vaatimuksen. Liike kertoo, että kyseistä autoa ei ole varustettu ultraäänisensoreilla. Liikkeen mukaan tietyt toiminnot eivät ole käytettävissä siirtymäaikana uudempaan Tesla Vision -järjestelmään. Niitä ovat Autopark, Summon ja Smart Summon.

Liikkeen mukaan asia kerrottiin Tesla Model Y:n ohjekirjassa. Liikkeen mukaan tilaussopimuksessa kuluttaja vahvisti lukeneensa ja ymmärtäneensä käyttöohjekirjan osana tilaussopimusta. 

Tesla ei ole tarjonnut ultraäänijärjestelmää kyseiseen automalliin enää huhtikuun 2022 jälkeen.

Lue myös:

Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"

Lautakunta suositti kaupan purkua

Kuluttajariitalautakunta kuitenkin katsoi huhtikuisessa päätöksessään, että että autoon ei ole toimitettu kuluttajan mainitsemia merkittäviä varusteita, joista hän on maksanut 3 800 euroa.

Lautakunta totesi, että myyjä ei ole selkeällä tavalla kertonut tilauksen yhteydessä, että kyseisiä varusteita ei toimiteta ainakaan vuoden kuluessa auton luovutuksesta, ja että kuluttaja on antanut kohtuullisen lisäajan varusteiden toimittamiselle. Kaupan kohde on siten kuluttajasuojalain mukaan virheellinen.

Lautakunta totesi, että kaupan kohteen ominaisuuksista on annettu puutteellista tietoa, eikä kuluttaja saanut käyttöönsä maksamiaan lisävarusteita. Lautakunta arvioi, että virheellä on ollut olennainen merkitys auton arvon ja käyttökelpoisuuden kannalta.

Virhe ei ole lautakunnan mukaan rahallisesti suuri, mutta tässä tapauksessa ostajan perusteiden mukaan puuttuvien ominaisuuksien vaikutus on hänelle merkittävä.

Kuluttajariitalautakunnan yksimielisessä päätöksessä todetaan, että autoliikkeen on ajoneuvon palautusta vastaan palautettava ostajalle ajoneuvon kauppahinta vähennettynä käyttöhyödyn arvolla.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia, eikä niitä ole pakko noudattaa.

Lue myös: Riita käytetyn Teslan yllättävistä korjausmaksuista selvisi – näin suomalaiskuluttajalle kävi 

Autojen ensirekisteröintien määrä putoamassa viime vuoden tasosta

Ennuste: Näin monta täyssähköautoa on Suomessa vuonna 2030 – tietyt seikat edistävät ilmiötä

Näitä tietoja autosi kerää sinusta – asiantuntijat muistuttavat riskeistä: "Moni autoilija ei vain tule ajatelleeksi"

Autoiletko kesälomalla Euroopassa – huomioi ainakin nämä asiat

Lue kaikki uusimmat liikenteeseen liittyvät uutiset!

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamistaKäytetystä Kiasta paljastui renkaanvaihdon jälkeen häiritsevä ongelmaAsiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksiRiita käytetyn Teslan yllättävistä korjausmaksuista selvisi – näin suomalaiskuluttajalle käviSähköauton todellinen toimintamatka oli pettymys – kuluttajariitalautakunta suosittaa nelinumeroista hyvitystäHelsinkiläinen autoliike ei kertonut, että uusi Ford ei ollutkaan uusi – tyytyisitkö tähän hyvitykseen?
KuluttajariidatTeslaAutoilun kustannuksetSähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • Eilen19:02
    Vakuutukset

    Rikki menneestä laukusta tulikin vain pieni korvaus – tätä kaikki eivät vakuutuksestaan tiedä: "Saattaa yllättää"

  • 29.11.19:08
    Televisiot

    Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnasta

  • 9.11.19:12
    Vuokra-asuminen

    Vesivahinko pilasi huoneiston: Paljonko vuokralaisen pitää maksaa pelkästä irtaimiston säilyttämisestä?

  • 4.11.20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi