Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikenteessä pelkkä "hyvä näkö" ei riitä: "Ihan kuin kiinnittäisi vielä toisen turvavyön"

Julkaistu 19.02.2018 13:21

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: INSTRUMENTARIUM

Liikenteessä nopea reagointikyky on turvallisuuden perusta. Reagointikykyyn vaikuttaa olennaisesti liikkujan näkö. Pelkkä "hyvä näkö" ei kuitenkaan riitä.

Noin 3,8 miljoonalla suomalaisella on ajokortti. Autojen lisäksi teillä liikkuu muun muassa pyöräilijöitä ja jalankulkijoita koululaisista vanhuksiin. Ei siis ole ihme, että liikenneturvallisuuden merkitys puhututtaa vuosi toisensa jälkeen.

Pyöräillessä laitamme päähämme kypärän, syyshämärän alkaessa muistamme lisätä ulkovarusteisiin heijastimen ja kelien liukastuessa vaihdamme autoihimme säähän sopivat renkaat. Näiden liikenneturvallisuutta lisäävien tekijöiden tärkeyttä ei voi kiistää.

Moni kuitenkin unohtaa, että yksi tärkeimmistä turvallisuuden takaavista ominaisuuksista on liikenteessä liikkuvan näkö.

Tarkka näkö ei riitä

“Hyvällä näöllä” on tavallisesti tarkoitettu, että näemme tarkasti katsomamme kohteet. Liikenteessä kuitenkin ratkaisee, kuinka nopeasti havaittuihin kohteisiin pystyy reagoimaan. Näöntarkkuuden lisäksi reagointikykyyn vaikuttavat merkittävästi muun muassa näkökentän eheys ja laajuus sekä kyky erottaa kontrasteja ympäristössä.

Näöntutkimukset ovat tähän asti keskittyneet selvittämään pääosin näön tarkkuutta. Nykyään on mahdollista tutkia myös kontrastinäköä ja näkökentän toimintaa helposti, luotettavasti ja nopeasti. Näitä tutkimuksia kutsutaan toiminnallisen näön tutkimuksiksi ja ne ovat osa optikkoliike Instrumentariumin laajennetun näöntutkimuksen palvelua, johon kuuluvat lisäksi silmänpaineen mittaaminen ja silmänpohjakuvaus.

Tarve nähdä hyvin korostuu vaikeissa sääolosuhteissa


Ihminen pystyy todellisuudessa havaitsemaan tarkasti vain noin viiden asteen levyisen alueen näkökentästään kerralla. Mahdolliset puutokset on usein vaikea havaita itse, sillä silmien yhteispelistä johtuen toinen silmä pystyy pettävän tehokkaasti paikkaamaan merkittäviäkin muutoksia näkökentässä.

Puutteellinen näkökenttä voi kuitenkin aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä, kun kyky reagoida nopeasti muutoksiin heikkenee. Heikentynyt kontrastinäkö saattaa puolestaan korostua vasta näkemistä haittaavissa sääolosuhteissa, kuten hämärällä, sateessa tai sumussa.

− Silmälasien voimakkuuksia tarkastaessa katsotaan mustia merkkejä valkoisella taustalla, mutta harvoin oikeassa elämässä kontrastierot ovat niin suuria, sanoo Instrumentariumin optikko ja tuoteryhmän myyntipäällikkö Arto Karhunen.

– Jos esimerkiksi autoilee hämärällä ja edessä kulkee harmaaseen takkiin pukeutunut kävelijä, sävyerot ovatkin huomattavasti pienempiä. Jos kontrastinäkö on heikentynyt, vaikeutuu kohteiden tunnistaminen, vaikka itse näöntarkkuus olisikin hyvä, Karhunen havainnollistaa.

Säännölliset näöntarkastukset kannattavat

Jotta näköjärjestelmän tilanne tunnetaan ja mahdolliset poikkeamat huomataan ajoissa, yleinen suositus on käydä optikolla kahden vuoden välein ja silmälääkärillä vähintään kerran viidessä vuodessa. Monilla etenkään jälkimmäinen ei toteudu. Säännölliset käynnit kuitenkin kannattavat.

− Tutkimuksissa määritetään samalla lähtötaso, johon pystytään jatkossa vertaamaan. Näin mahdolliset muutokset havaitaan ajoissa ja ne voidaan huomioida näönkorjauksessa. Mikäli tutkimuksissa ilmenee jotain, mikä vaatii jatkotutkimuksia, ohjaamme aina silmälääkärin vastaanotolle. Säännöllinen seuranta on tapa varmistaa, että kaikki on hyvin – ihan kuin kiinnittäisi vielä toisen turvavyön, Karhunen summaa.

Lisää aiheesta:

Yksi ele voi paljastaa näköhävikinPentti, 72, joutuu maksamaan tuhansia, ettei olisi vaaraksi liikenteessä: "Keljuttaa hirveästi"Joka kolmannella kuljettajalla on vaikeuksia nähdä hämärässä – syy ei välttämättä ole silmissä7 vinkkiä autoilijan silmälasien hankintaanAjonopeus vaikuttaa näköön – kasvava nopeus kaventaa katseen tarkkaa aluettaIäkkään kuljettajan onnettomuusriski kasvaa – vinkit turvallisempaan ajoon
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • ti14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"

  • 29.11.11:58
    Ikääntyminen

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan

  • 27.11.18:58
    Sähköautot

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"