Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kysely: Kivijalkamyymälät tärkeitä kuluttajille

Fyysiset  myymälät ovat kuluttajille edelleen tärkeitä, kertoo tuore tutkimus.
Fyysiset myymälät ovat kuluttajille edelleen tärkeitä, kertoo tuore tutkimus. Lehtikuva
Julkaistu 11.05.2016 10:35

MTV UUTISET - STT

Fyysiset myymälät ovat suomalaiskuluttajille edelleen tärkeitä niin ostopaikkoina kuin ostopäätöstä edeltävinä tiedonhankkimispaikkoina, selviää tänään julkistetusta Kaupan liiton ja Tampereen yliopiston tutkimuksesta. 

Internetistä haetaan tietoa etenkin ostamisen jälkeen. Esimerkiksi puolet miesten vaatteita tai elintarvikkeita hankkineista hakee usein jälkikäteen verkosta ostoksiinsa liittyvää tietoa, kuten pesuohjeita tai reseptejä.

Urheiluvälineiden ostajat sen sijaan käyttävät eniten nettiä tiedonhakuun sekä ennen ostosta että sen jälkeen.

Tutkimus selvitti ostoprosessia elintarvikkeiden, miesten vaatteiden, kosmetiikan ja urheiluvälineiden osalta. TNS Gallupin toteuttamaan kuluttajakyselyyn vastasi yli 1 800 iältään 15-79-vuotiasta mannersuomalaista. 

Tutkimuksessa kartoitettiin myös onnistunutta ostoprosessia. Vastauksista selviää, että onnistuneet ostokset ovat yleensä suunnitelmallisia. Onnistuneet viikonloppu- ja juhlaruokaostokset suunnitellaan etukäteen, ja kun muissa tuoteryhmissä ostopaikka valitaan hinnan perusteella, viikonloppuruokien tapauksessa eniten vaikuttavat kaupan sijainti ja valikoimat.

Eniten heräteostoksia kyselyn tuoteryhmissä tehtiin miesten vaatteissa. Niissä luotetaan myös eniten myyjien ammattitaitoon.

– Onnistuneet miesten vaateostokset tehdään usein erikoiskaupoissa, ja ilmeisesti hyvä asiakaspalvelu niissä johtaa myös onnistuneisiin heräteostoksiin, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvelee. 

Ostokokemus on huono, jos tuotteen laatu pettää, tietoa ei ole saatavilla tai palvelu ei pelaa. Myös esimerkiksi suppeat valikoimat ja tuotteiden loppuminen voivat ärsyttää.


Lisää aiheesta:

Suomalaiset ostavat vaatteita eniten marketeista, urheilukaupoista ja muotiketjuista – suosituin ostospaikka on PrismaRuoan hinnalla suuri vaikutus – myös nämä asiat vaikuttavat suomalaisten ostopäätöksiinTeetkö ostoksia blogien perusteella? Jos vastasit kyllä, olet todennäköisesti nuori nainenSarjapalauttajat tulevat verkkokaupoille kalliiksi – jokainen palautettu tuote tarkastettavaYli 40 prosenttia suomalaisten verkko-ostoseuroista päätyy ulkomailleHuonolla säällä yllättävä vaikutus suomalaisiin – toimitko sinäkin näin ruokakaupassa?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 15:31
    Kotimaa

    Valmet Automotiven yt-neuvottelut päätökseen – vaikuttaa yli tuhanteen työpaikkaan

  • 14:41
    Egypti

    Suomalaisperheen isä kertoo kauhunhetkistä Egyptissä: "Bussi oli täysin murskana"

  • 14:41
    Merikaapeli

    HS: Eagle S -aluksen varustamoa edustanut asianajaja sai huomautuksen

  • 14:12
    Ukrainan sota

    Orpo lyttää Niinistön avauksen: Ei edellytyksiä keskustella Putinin kanssa – tappamisen loputtava ensin

  • 14:11
    Ukrainan sota

    Valtonen: Nyt ei ole aika keskustella Venäjän kanssa, eikä tilanne ole hassunkurinen